VIOLETTE

VIOLETTE

7.0

Bol to myšlienkovo radikálny literárny smer, no pre introvertné ženy len ťažko uplatniteľný - existencializmus. V povojnových rokoch sa na jeho francúzsku scénu driape výnimočne vnútorne gniavená ženská spisovateľská osobnosť menom Violette Leduc.

Francúzsky režisér Martin Provost previedol na filmové plátno osudy ťažko skúšanej existencie s jednoduchým názvom Violette (film je ešte z roku 2013). Životopisný príbeh jednej z prelomových literárnych feministiek Provost upriamuje na dobu po druhej svetovej vojne, kedy prekvitá čierny trh s potravinami. Violette Leduc, poznačená chladným rodičovským prístupom, existenciálne živorí po boku fiktívneho manžela a pokútne profituje z nelegálnych kšeftov. Kritériom vlastnej sebareflexie je jej ženská ohyzdnosť, zúfalo zápasiaca o náklonnosť v spoločnosti mužov i žien.

V nezvyklo húževnatom prekonávaní prekážok stretáva slávnu feministku Simone de Beauvoir (Sandrine Kiberlain), úspešnú spisovateľku, vydávajúcu v Gallimarde. Tá ju uvedie do širšej pozornosti, zatiaľ len v odborných kruhoch. Violette uznáva existencialistická elita, no ako žena ešte len musí zasadiť rozhodujúci úder. Režisér vyskladal postavu slávnej Leduc skutočne impozantným spôsobom. V popredí udiera do očí jej priamočiara impulzívnosť a živočíšne netaktné konanie. Prerezáva šablónovitú schému životopisnej narácie, predkladá osobnostný obraz najmä prostredníctvom tryskajúcej psychiky, striedajúcich sa scén ťaživej trýzne a oduševnených intímnych „náletov“ na najbližšiu spoločnosť.

Violette Violette

Violettina bisexuálna povaha bolestne nenachádza pozitívne odozvy a ženie jej postavu do literárnych výlevov, na tú dobu nebývalo odvážnych. Spisovateľka navonok netrpí, húževnato túži po ľudskom teple a skutkovo pôsobí veľmi razantne a sebavedomo. Emmanuelle Devos žiari v hlavnej úlohe, vybíja Violettinu posadnutosť po láske uhrančivým herectvom, nedá sa nezamilovať si jej odhodlanie stvárniť osamelú ženu s vyzývavým postojom nebojácnosti voči základnej dámskej devíze, ktorou sú prirodzená ženská krása a príťažlivý zovňajšok.

Violette Violette

Scenáristické trio Martin Provost, Marc AbdelnouR a René de Ceccatty vytvorilo živelný obraz pisateľsky výrečnej a nebojácnej ženy. Typovo osobnosť, ktorej sa až príliš neskoro dostáva uznanie za svoje miesto vo svetovej literatúre. Film Violette zaberá vyše dvojhodinový priestor, ktorý by sa dal bohato skresať a pritom by autori ponechali významné Leducovej stretnutia i vysvetlenia jej spisovateľskej výnimočnosti. Dostali však do neho všetko potrebné, aby sa divák nebanálne oboznámil s jednou drzou ženskou, ktorej nevadí nedostatok vlastnej krásy či prebytok veku, a fackuje život údernou literatúrou, hoci skutočného pohladenia v ľudskom balení zažije len minimum.

Violette (Belgicko / Francúzko, 2013, 139 min.)
Réžia: Martin Provost. Scenár: Martin Provost, Marc Abdelnour, René de Ceccatty. Hrajú: Emmanuelle Devos, Sandrine Kiberlain, Olivier Gourmet, Catherine Hiegel, Jacques Bonnaffé

autor Zuzana Ondrišová 8.5.2015