MILAN ČORBA

MILAN ČORBA

8.0

Nech žije Milan Čorba! Presne v duchu slov Mariána Labudu, ktorí sa ako jeden z mnohých osobností vyjadril na adresu významnej postavy slovenskej kultúry, sa nesie dokument Martina Šulíka (Slnečný štát, Cigán). Posmrtným portrétom vzdal režisér hold renesančnému človeku, ktorý značnou mierou prispel k formovaniu nielen kultúry, ale i spoločnosti v širšom kontexte. Úmyslom tvorcu bolo odhaliť život vyspelej duše skrytej v zákulisí divadelného či filmového diela. K divákovi sa prihovárala najmä prostredníctvom výtvarných zložiek nevyhnutných pre kvalitu umeleckého vyjadrenia.

Kunsthistorik Milan Čorba zasvätil svoj profesionálny život kostýmovému výtvarníctvu, no svojím zápalom pre prácu a najmä pozitívnym puntičkárstvom vkladal do výsledkov svojej tvorby oveľa viac. Obrovská dávka vedomostí a schopností vteliť sa do postavy, ktorú šatil, z neho robila činiteľa ovplyvňujúceho celý proces tvorivého procesu. Dôkazom sú i slová tvorcov, ktorí dostali v živote príležitosť s ním spolupracovať.

Milan Čorba Milan Čorba

Martin Šulík ako jeho bývalý študent a neskôr i filmový kolega sa zameral práve na vyjadrenie úcty človeku stojaceho za formovaním povojnovej slovenskej kultúry. Slovo dal výrazným osobnostiam a tie vo vysokom štýle hodnotili Čorbovu tvorbu, profesionalitu i megadávku ľudskosti. Archívne zábery dokumentujú jeho osobnostný rast uprostred turbulentných dejinných udalostí a ukážky z hier a filmov zase demonštrujú neprehliadnuteľný umelecký prínos. Priestor dostali i najbližší – brat Jaroslav a manželka Emília Vášáryová, ktorá dodala dokumentu ďalší emotívny rozmer.

Výber osobností vyjadrujúcich sa k osobe pána Čorbu je naozaj úctyhodný a ešte viac umocňuje jeho význam v slovenskom i českom kultúrnom dianí. Ich spomienky sú totiž plné úprimného rešpektu veľkej erudovanosti výtvarníka. Forma filmu má štandardnú dokumentaristickú štruktúru, režisérov rukopis tu však cítiť. Hravosť a poetizmus sa tu skĺbili s vážnosťou a latentnou či otvorenou dojímavosťou.

Dokument, vystavaný na význame vplyvu tých, čo sú skrytí pred divákmi, pretavuje profesionálnu odbornosť na ľudskosť i lásku k ľuďom a k ich prejavom zahalených v divadelných a filmových dielach. Vyjadrenia Milana Lasicu, Stanislava Párnického, Martina Hubu, Jána Kocmana, Vladimíra Strniska, Dušana Hanáka či Juraja Jakubiska ukážkovo zapadajú do úmyslu Martina Šulíka postaviť zmysluplný filmový pomník nezabudnuteľnej postave.

Milan Čorba Milan Čorba

Čakanie na Godota, Balada o siedmich obesených, Ružové sny, Tisícročná včela, Noční jazdci, Obsluhoval jsem anglického krále, Orbis Pictus, Kuře melancholik - to všetko sú filmy, kde sa naplno prejavila Čorbova tvorivosť a zmysel pre detail. Divadelné hry ako Amadeus, Tančiareň, Dom v stráni, Tak sa na mňa prilepila či Hráči sú takisto dôkazom toho, že osobnosť Milana Čorbu si naozaj zaslúži spomienkový dokument.

Snímka zoznamuje s jeho životom i tvorbou a kladie dôraz na to, aby mal zážitok nielen divák, ktorý jeho umelecký odkaz pozná, ale aj ten, pre ktorého je jeho tvorba neznáma. Fakty, emócie a triezvy filmársky kumšt sa skrývajú v nenápadnom dokumente, ktorý predstavuje osobnosť svetového formátu. Prehliadnutím Milana Čorbu by mnohí tvorcovia ochudobnili svoje dielo rovnako ako divák svoj rozhľad, ak neuvidí tento film.

Milan Čorba (Slovensko, 2014, 72 min.)
Réžia: Martin Šulík. Scenár: Martin Šulík. Hrajú: Emília Vášáryová / Jaroslav Čorba / Milan Lasica / Martin Huba / Marián Labuda / Ján Kocman / Vladimír Strnisko / Dušan Trančík / Vido Horňák / Viliam Gruska / Dušan Hanák / Juraj Jakubisko / Jiří Menzel / Miloslav Luther a ďalší.

autor Barbora Bačíková 3.5.2015
8.0
-