VZKRIESENIE DÉMONA

VZKRIESENIE DÉMONA

5.0

Skupina vedcov sa venuje rozličným pokusom a pomaly prekračuje hranicu prírody a božstva. Teraz sa dostali do bodu, kedy sa snažia oživiť mŕtve telo. Štartujú na zvieratách, pri prvom pokuse dokonca oživia havkáča, no každý ďalší pokus prináša mizerné výsledky. Až pri jednom experimente spôsobí zásah elektrinou smrť členky tímu. V tom momente je jasné, čo bude nasledovať: bez ohľadu na to, že havkáč po smrti sa nespráva úplne prirodzene, sa rozhodnú kolegyňu oživiť. No tým privolajú na seba nadprirodzené sily a možno návštevu z pekla...

Vzkriesenie démona pripomenie hneď v prvých 15 minútach x iných hororov z poslednej štvrťročnice, napríklad Hráčov so smrťou, Re-animátora i Cintorín domácich zvierat. Sú tu jasne definované pokusy so zvieratami v úvode a je iba otázkou času, kedy sa prehupne dianie na človeka a čo dokáže priniesť do hororu. Prirodzene, otvára sa tu brána do inej dimenzie, titulný démon sa derie na povrch, sexi Olivia Wilde využíva telekinézu či dokonca číta myšlienky (aha, takže to pripomenie ešte aj Scanners z roka 1980). Kto videl trailer, má určitú predstavu – a uistím vás, veľmi sa od filmu líšiť nebude.

Nový horor možno rozdeliť na tri tretiny a ku každej možno pristúpiť inak. Prvá je tematicky známa a úplne predvídateľná: pokusy na zvieratách, nehoda v labáku, jednoznačne čakáte, kto pôjde vyskúšať neznáme sérum. Že padne voľba práve na krásnu Oliviu Wilde a práve z nej je paralelne vytváraná aj negatívna postava, to je devíza druhej tretiny filmu. Je najzaujímavejšia, lebo zatiaľ čo pokusy a hry s matkou prírodou nás môžu poučovať, oveľa viac vás interesuje, čo alebo kto sa sem derie cez Oliviu ako médium.

Vzkriesenie démona Vzkriesenie démona

Skrátka tešíme sa na poriadne ľakačky a horor, pričom možno pochváliť režiséra, že ich podsúva celkom efektne a umne. Isteže veľa originálnych motívov tu nenájdeme a je iba otázkou času, kedy sa prejde na potrebnú likvidáciu zvyšku tímu, ale stojí to miestami za to.

Len je škoda, že občas chýba logika v konaní postáv a stávajú sa relatívne ľahkými cieľmi. Na to, že ich ani veľa nie je, to diváka aj zamrzí, lebo tuší, prečo má film horko-ťažko 83 minút s úvodnými, aj záverečnými titulkami. Ale za dĺžku platí malá pochvala: nestačíte sa nudiť, hromžiť a ponárať do zbytočných sublínií, tu sa ide celkom k veci. Celých 60 minút máte zo Vzkriesenia démona relatívne dobrý pocit (aj keď všetko predvídate celkom spoľahlivo). Ale ako to v hororoch býva, posledná 20-minútovka sa zmení na hromživé finále. Kde v prvej polovici celkom funguje atmosféra, napätie, aj celkové tempo, tam sa v poslednej dvadsiatke dostávame k lacným trikom a lenivým náhodám.

Vzkriesenie démona Vzkriesenie démona

Ale toto je poctivé hororové béčko, ktoré sa na priemernú hranicu dosiahne vďaka dvom atribútom. Prvým je veľmi dobrý casting, a nejde iba o Oliviu Wilde (tá je jasným dôvodom pre extrabod nahor), ale aj zvyšok vedeckého tímu. Slušne hrajú, nemotajú sa zbytočne po pľaci a v hororových situáciách im celkom veríte. Druhým je rozloženie zaujímavých premís do každej tretiny filmu: najprv pri psovi, potom pri zmŕtvychvstalej Olivii a napokon aj pred štartom finále.

Na zhliadnutie počas jarných večerov, ktoré nemusia vždy priať počasím, to celkom stačí. Fanúšikovia Olivie Wilde majú návštevu filmu samozrejme povinnú.

The Lazarus Effect (2015, USA, 83 min.)
Réžia: David Gelb. Scenár: Luke Dawson, Jeremy Slater. Hrajú: Olivia Wilde, Mark Duplass, Evan Peters