DIVOČINA

DIVOČINA

8.0

Iniciačná púť mladej ženy naprieč Spojenými štátmi je predzvesťou veľkého zážitku. Už literárna predloha Cheryl Strayed očarila mnohých čitateľov a svojím surovým, nevybrúseným, ironizujúcim a zároveň úprimným a autentickým štýlom i literárnych kritikov.

Reese Witherspoon nebola výnimkou. Po tom, čo jedným dychom prečítala drsný príbeh stratenej a znovunájdenej Cheryl, bolo jej jasné, že ho treba preniesť na plátno. V úlohe producentky odkúpila od autorky predlohy filmové práva a pripadla jej i úloha hlavnej predstaviteľky. A ako jej herecké alter ego sa vydala na 1 770 km dlhú pešiu túru z Mexika až k hraniciam Kanady. Najnáročnejšia turistická trasa v  USA znamenala pre neskúsenú turistku výzvu, pri ktorej siahla na samé dno svojich síl. Pacific Crest Trail sa stal pre promiskuitnú ženu závislú od drog, ktorej skrachovalo manželstvo, zasväcujúcou púťou z ničoty k vytúženej katarzii.

Zaťažená minulosťou, o ktorej sa dozvedáme z flashbackových reminiscencií v prevrátenej chronológii, šliape cez púšť a zasnežené vrcholky hôr, aby bilancovala a s neistotou, ale odhodlane bojovala s každým krokom i nádychom. Príbeh štartuje zvoľna, vlečie sa ťažko v súlade s hrdinkinou fyzickou kondíciou. Časom však prehlbuje náš vzťah k postave a postupným obnažovaním príčin jej tráum a úpadku, vtiahne.

Divočina Divočina

Príbeh je alegóriou života, pešou road movie, kde úskalia náročného terénu kopírujú líniu ľudského údelu. V tomto duchu sa snímka snaží zachovať kontext univerzálnosti i osobitosti Cherylinho pochodu. Tvorcovia prispôsobili formu obsahu, vďaka čomu film neskĺzol k používaniu barličiek, ktoré sú pri snímkach dejovo súvisiacich s nádhernými prírodnými scenériami často využívané. Panoramatické zábery neprevyšujú detailné, práve naopak. Kamera Yvesa Belangera neustále myslí na hrdinkino vnútro a rešpektuje ho. Využívaním ručných digitálnych kamier po celý čas znásobuje autentickosť a pochopenie.

Na Cherylin vnútorný i telesný boj myslí aj vhodne zvolený režisér Jean-Marc Vallée, ktorý už vo filme Klub poslednej nádeje potiahol muža chorého na AIDS do boja. Hercom Matthewovi McConagheymu a Jaredovi Letovi zase pritiahol Oscary za herecké výkony. Divočina takisto kládla obrovské nároky na herecké výkony a Reese Witherspoone i Laura Dern v úlohe jej matky ich splnili. Úprimnosť a prirodzenosť im priniesli nominácie na Oscara.

Významným autorským činiteľom je aj spisovateľ a scenárista Nick Hornby. Bez ohľadu na jeho nulové skúsenosti s vysokohorskou turistikou je jeho umelecký nadhľad neprehliadnuteľný. Už v snímke Škola života, nominovanej na Oscara za scenár, dokázal, že spracovať príbeh silnej ženskej osobnosti bojujúcej s divočinou vlastnej duše zvládne citlivo a pôsobivo.

Divočina Divočina

Divočina Cheryl Strayed je zrelou verziou príbehu Chrisa McCandlessa z Úteku do divočiny v réžii Seana Penna. Tematicky podobné snímky podľa skutočnej udalosti vystavujú svojich hrdinov skúškam na hranici života a smrti. Chris však vo svojom nevedomom idealizme neodhadne realitu a očakáva veľa. Zdrvená Cheryl neočakáva nič a dokáže veľa. To isté platí i pre diváka - neočakávajte veľa a dostanete veľa.

Hoci snímka neprekypuje novátorstvom, dvojhodinová púť má v úmysle divákovi vyčistiť hlavu a položiť otázky. Myšlienková bohatosť a citácie z diel obľúbených spisovateľov hlavnej postavy dávajú zmysel jej transformácii a prekročeniu tieňov strachu, smútku a minulosti. Cheryl urobili silnou jej slabosti a to platí aj pre film.

Wild (USA, 2014, 115 min.)
Réžia: Jean-Marc Vallée. Hrajú: Reese Witherspoon, Laura Dern, Gaby Hoffmann

autor Barbora Bačíková 6.3.2015