MEDZI NÁHROBNÝMI KAMEŇMI

MEDZI NÁHROBNÝMI KAMEŇMI

7.0

Liam Neeson sa vypracoval na senior akčnú hviezdu a s naštvaným výrazom likviduje únoscov, kde treba. Ak sa s podobnými očakávaniami vydáte na nový triler, budete prekvapení – toto je poctivá krimi a pocta 90. rokom – a nielen obdobím, kedy sa odohráva.

Matt Scudder v roku 1991 išiel po šichte na jednu koficu a dvoch panákov, no skončilo to prestrelkou, kde zahynuli traja grázli. O osem rokov neskôr už pôsobí nie ako poliš, ale ako nelicencovaný detektív a teraz k nemu príde brat chlapíka, ktorému niekto uniesol a zamordoval ženu. Ako sa neskôr ukáže, nie je jediný a v meste vyčíňa vrah s obľubou porcovať svoje obete na drobné kúsky a nechávať ich na rozličných verejných miestach. A tak sa Matt Scudder vydáva vyšetrovať na dvoch stranách – najprv zistiť, čo spája obete a potom na kobylku tomu, čo sa rozhodol asi systematicky mordovať.

Od čias Sedem, Zberateľ bozkov či 8MM ubehlo päťnásť rokov a poctivé trilery, kde vyčíňa vrah a na stope je mu zdatný protivník, sa už takmer netočia. Akosi sme sa prehupli do dekády, kde 50+ borci radi hulákajú do telefónu, tasia zbrane a mlátia sa ostošesť. Ale to plíživé zlo vychádzajúce z nátury masového vraha kombinované s traumou či nevyrovnanosťou detektívu či hrdinu sa vytratilo.

Medzi náhrobnými kameňmi Medzi náhrobnými kameňmi

Dobrá správu pre milovníkov podobných trilerov: Medzi náhrobnými kameňmi sa vracia do tohto obdobia a je to relatívne pomalý vyšetrovací film, kde sa síce na začiatku strhne surová prestrelka, no potom upadne do hrdinovej letargie a rozpletania nitiek zločinu. Neesenova postava je nevyrovnaná, o čom svedčí pravidelná návšteva seansy Anonymných alkoholikov, ale zároveň má inak napísaný charakter ako jeho poslední drviči kostí z posledných rokov. Čo je obrovské plus, lebo opäť vynikne jeho nie naštvaný, ale pokojný výraz odhodlaného vyšetrovateľa.

Pokiaľ ide o páchateľa, netreba prezrádzať viac ako by ste museli vedieť (a najlepšie je nevedieť nič), takže stačí naznačiť, že operuje na zaujímavom systéme, objavovanie spojitostí vedie k zaujímavým zvratom, ale je príjemné vidieť opäť jeden film, ktorý vás nechce v posledných desiatich minútach šokovať tým, že to celé narafičil brat pozostalého po zomrelej manželke alias druhej obete, ale dobre si rozmyslí, kedy odkryť identitu, ukázať motiváciu a ešte aj trochu budovať profil. Lebo no-name vrahov nemáme radi, je lepšie, keď sa za nimi čosi skrýva.

Atmosféra Medzi náhrobnými kameňmi je správne ponurá a koniec 90. rokov je tu pekne využitý. Všade prítomna Y2K hrozba, mobilný telefón takmer rarita, internet v zárodku a telefónne búdky ako činiteľ nejedného mordu. Aj to prispieva k trošku staršiemu, ale stále pôsobivému vyzneniu. Tempo je vhodne nastavené, za 113 minút film čo-to naznačí, veľa vyrieší, rozloží si vraždy na jednotlivé akty.

Okrem Neesona je tu plejáda vedľajších postáv a veľmi nenápadná hudba. New York pôsobí inak, ale v dobrom slova zmysle – je to obrovská metropola, ktorej veríte, že skrýva toľko psychopatov, že by ste sa po deviatej večer neradi promenádovali po nejakom parku či zapadnutej štvrti. A pokiaľ ide o napätie, v každej tretine autori nasadia celkom sugestívne scény, kedy sa o hrdinu máme báť.

Pre milovníkov trilerov a najmä filmov 90. rokov teda jasné odporúčanie vyskúšať. Moderný divák sa bude pozerať na film asi inak, a o to lepšie pôsobí Medzi náhrobnými kameňmi v dnešnej ponuke kín.

A Walk Among the Tombstones (USA, 2014, 113 min.)
Réžia: Scott Frank. Scenár: Scott Frank, Lawrence Block. Hrajú: Liam Neeson, Dan Stevens, Boyd Holbrook, Marina Squercati