FAKJÚ PÁN PROFESOR

FAKJÚ PÁN PROFESOR

6.0

Zeki Müller (Elyas M'Barek) odchádza z väzenia a potrebuje si vybrať ukrytý lup z banky. Nanešťastie ho jeho kamoška zo striptízového baru Charlie (Jana Pallaske) schovala pod budovou školy, ktorú v tom čase rekonštruovali. Škola je ale momentálne v plnom prúde a Zekimu neostáva nič iné, len sa podujať robiť pedagogickú výpomoc v 10.B, známej svojou nezvládnuteľnosťou. A popri tom sa tajne prekopať k bankovkám.

Na rad prichádza scenáristická vynaliezavosť v tom, ako sľubný príbehový potenciál nenatlačiť do zámorskej jašivo vtipnej šablóny á la Mrcha učiteľka a zároveň dramatizujúco nedokumentovať mládežnícku skazenosť plynúcu zo sociálne nevhodných podmienok (Nebezpečné myšlienky). Nemeckou komédiou Fakjú pán profesor režisér a scenárista Bora Dagtekin dokázal, že vybudovať správne uletenú, no pritom dostatočne „výchovnú“ snímku nie je až tak ťažké. Najmä, ak sa vo filme snúbia uveriteľné postavy v rozličnom existenčnom šate s dobre napísanými rolami, ktorým scenár dopomôže nájsť tú správnu životnú cestu. Hoci s občasným použitím gýčových scén a minima momentov prekvapenia.

Fakjú pán profesor Fakjú pán profesor

Ústredný protagonista si sprvu jasne stanoví cieľ dostať sa k peniazom, je však nad slnko jasnejšie, že popri uplatňovaní metód vzorového (nie vzorného :-)) učiteľa puberťáckých spratkov mu rada v jeho vlastnej prevýchove vypomôže upnutá kolegyňa Lisi Schnabelstedtová (Karoline Herfurthová). Rozohraním napätia i humoru medzi nimi film nadobúda trocha predvídateľný nádych, no obe strany farbisto deklarujú svoje hodnoty a preferencie, takže sa divák nudí len občas. Ale i to je viac než pozitívne v prípade členov pedagogického zboru, kde jeden je zlodejom a druhá prehnane striktne dodržiava školské, stravovacie, environmentálne a ešte bohvieaké ďalšie pravidlá.

Oproti školskému zboru s nonšalantne rezignovanou riaditeľkou Gudrun (Katja Riemann) stoja húfy deciek rôzneho veku, ktorým dominujú spomínaní desiataci. So sprostými narážkami, zmachlenými pipkami, drsnými žartmi a absolútnou ignoráciou učiva či dochádzky. V určitých vyučovacích momentoch sa Zeki správa očakávano hulvátsky, čo mu žiaci sprvu „žerú“.

Fakjú pán profesor Fakjú pán profesor

Výrazným momentom príbehu je však exkurzia po príbytkoch Zekiho známych v príšerných životných podmienkach. Drsňácke pubertálne názory tu dostávajú krásne vynaliezavo na frak, no o to menej inovatívne vyznieva masový prerod triedy do osvietených individualít s víziou užitočných zajtrajškov.

Dagtekinovej komédii o večnom boji medzi učiteľmi a žiakmi nemožno uprieť novátorský pohľad na danú tému, ktorú si síce trochu zidealizoval, no v súčinnosti s hodnoverne vykreslenými charaktermi, dobrosrdečným nenáročným humorom, a, samozrejme, fešným polotunisanom M'Barekom, diváka správne uvoľní.

Fack ju Göhte (Nemecko, 2013, 119 min.)
Réžia: Bora Dagtekin. Scenár: Bora Dagtekin. Hrajú: Elyas M'Barek, Karoline Herfurth, Katja Riemann

autor Zuzana Ondrišová 30.8.2014