ÚTEK Z PLANÉTY ZEM

ÚTEK Z PLANÉTY ZEM

5.0

Na planéte Baab žijú spokojne modrí emzáci. Majú svojho hrdinu (Scorch), ktorý si občas odskočí do vesmíru na nebezpečné misie. Tie zdoláva s výnimočne inteligentným bratom Garym. Teraz zachytili SOS signál z nie príliš populárnej planéty Zem. Scorch neváha, putuje do vesmíru odhaliť pôvod signálu napriek protestu Garyho, aby tentokrát necestoval. A stane sa nečakaná vec: Scorch je zajatý v pasci ľudí a Gary musí podniknúť záchrannú misiu, aby zachránil svoj druh a vypadli zo Zeme čo najskôr.

Toto leto nemá s výnimkou Draka 2 šťastie na silný animák. Valia sa na nás menšie filmy od Disneyho, Veľkej Británie a teraz menšieho amerického štúdia, ale výsledok je rovnaký. Béčkové filmy na jedno videnie počas núdze či škaredého počasia. Animáky pre nižšiu vekovú cieľovú skupinu s nižšími nárokmi. Útek z planéty Zem je ďalší prípad. Iné trailery vás lákajú do kina a rozhodnete sa ísť na film vďaka nim (ako ja na Zejtra napořád), tu odhalíte tuctovú záležitosť, kde svieže nápady hľadáte ťažko. Útek to vie od slabšieho úvodu a málo zmení do finále, to musí prejsť veľkou kopou klišé.

Útek z planéty Zem Útek z planéty Zem

Nie veľmi originálny scenár sa odráža od sľubného protikladu, že emzáci sú dobrí a ľudia zlí. Prehodenie archetypov však príliš nefunguje, ani jeden tábor nie je stopercentne vykreslený, aby ste autorom verili, že modrí pomáhajú a žijú v pokoji, zatiaľ čo pozemšťania sú skôr agresívni. Ten nápad nie je využitý prvý raz, tým pádom nie je príťažlivý a autori musia rýchlo ťažiť inde.

V deji nájdeme všetky potrebné barličky pre rodinného diváka: jasnú zápletku, že dobrí ľudia pomôžu, vedľajšie postavičky chŕlia vtipy a iné zase vyvolajú smutnú emóciu, aby sme sa pozastavili nad konaním oboch rás. Aj rodinné hodnoty majú miesto v scenári. Bratské puto tiež neobíde skrátka. Skladbu ocení skôr skupina mladších divákov, všetci nad 12 rokov budú tušiť, že niečo podobné nedávno videli: pred piatimi rokmi v Planéte 51. Akurát vtedy boli emzáci zelení, teraz sú modrí i trošku inak animovaní.

Útek z planéty Zem Útek z planéty Zem

je to škoda, ale pre staršieho diváka ostáva iba pár vtipov, hra s režisérmi, občas vizuálny gag. To je málo na celú stopáž, hoci treba oceniť, že plynie pomerne rýchlo a väčšina sa nestačí začať nudiť, iba si bude hovoriť, že to všetko tu raz bolo. Je to osvedčená klasika a animácia je zhodne priemerná, vyčnieva akurát solídne 3D, ktoré s divákom dobre komunikuje. V lokálnej verzii prídeme o originálne hlasy, na druhej strane slovenský dabing je solídny.

Pri konečnom zúčtovaní jasný priemer. Občas príde zaujímavý emzák, vizuálny nápad či instantný vtip; ako celok Útek z planéty Zem neprináša veľa nového. Rodičia však môžu byť radi, že je tu trošku akčný, trošku vtipný a celkovo akceptovateľný film. Deti sa nebudú báť, skôr si musia povedať, či chcú ísť na modré postavičky z vesmíru a nie na Poštára či Lietadlá 2. V tej ponuke sa ťažko hľadá jednoznačný tip.

Escape From Planet Earth (USA/Kanada, 2013, 89 min.)
Réžia: Cal Brunker. Scenár: Cal Brunker, Bob Barlen.

autor Michal Korec 14.8.2014