LIEČITEĽ

LIEČITEĽ

8.0

Meno nemeckého režiséra Philippa Stölzla sa spája predovšetkým s hudobnými videoklipmi k piesňam Madonny, Garbage či Rammstein. Zhruba 10 rokov sa venuje aj celovečerným filmom rôzneho žánrového zamerania. Po najnovšom Liečiteľovi (The Physician) je ale zrejmé, že historicko-dobrodružná dráma mu pasuje najviac.

K úspešnému režijného výsledku nemalou mierou prispela aj knižná predloha Američana Noaha Gordona a výborne spracovaný scenár Jana Bergera. 2 a pol hodinovej nemeckej snímke herecky vypomohli nielen osvedčené veličiny (Kingsley, Skarsgård), ale i odvážny herecký debut Angličana Toma Payna, ktorý sa rovno zhostil hlavnej úlohy.

V 11. storočí panuje všeobecná medicínska nevedomosť, len občas sa "podarí" zosúladiť vývoj zdravotného stavu pacienta so šarlatánskymi praktikami samozvaných ránhojičov. Kočovný barber (Stellan Skarsgård) spolu s malou sirotou Robom Coleom (Payne) predvádzajú medicínske divadielko po celom území Británie. Mladý Cole však má už dosť náhodných lekárskych úspechov. Po úspešnom vyliečení barberovej slepoty sa ako dospelý odhodlá vydať z Anglie do neznámej Perzie, aby sa v meste, kde vládne drsný šah (Olivier Martinez), zapojil do prednášok vychýreného karima Ibna Sinu (Ben Kingsley). Keďže tu by sa jemu blízkemu kresťanstvu neveľmi darilo, rozhodne sa pre falošnú židovskú identitu a so zmeneným menom podniká často nelegálne študijné výpravy, aby si pod hrozbou označenia za nekromanta ozrejmil fungovanie ľudského tela a zvolil adekvátne metódy, ako choroby liečiť.

Liečiteľ Liečiteľ

Okolo zúri nebezpečný boj medzi domorodým islamom a Židmi, navyše sa mesto chystajú zvonka napadnúť výbojní Seldžukovia, aby vystrnadili von rozpínajúcu sa židovskú komunitu. Dobrodružne načrtnutú atmosféru umocňuje vedecko-investigatívne ladený leitmotív filmu a plasticky stvárnené postavy, spomedzi ktorých svojou osobnostnou kreativitou vyniká Martinezov šahov charakter.

Hereckou zárukou kvality je tu, prirodzene, Ben Kingsley. Adekvátne dlhočiznú časť filmu divák háda, ako sa táto hviezda v príbehu prvýkrát objaví. V role divákov tu hráme akúsi nepísanú hru, že čím väčšia filmová ikona, tým špeciálnejšie (hlavne vďaka tajomstvo sľubujúcej kamere) vstúpi do deja, pričom platí, čím neskôr, tým s bombastickejším dôrazom. V Kingsleyho prípade sa dočkáme vkusného i neočakávaného vstupu, kde sa v následnom deji jeho karim nepovýšenecky pripája k doterajšiemu príbehu.

Liečiteľ Liečiteľ

Príjemne prekvapuje v hlavnej úlohe aj spomínaný Tom Payne, do prehľadnej, no dostatočne neustále napätej, epiky Liečiteľa pridáva šmrnc Stellanov barber na začiatku a konci príbehu. Snímka Philippa Stölzla ponúka oddychovo strávený čas v kine, režisér nešetrí dramatickými chvíľami so závanom romantiky, akčnou kulisou náboženských sporov a najmä zrozumiteľne rozpráva príbeh z dávnych čias vo fascinujúcej filmovej výprave a s kvalitnými hereckými výkonmi.

The Physician (Nemecko, 2013, 150 min.)
Réžia: Philipp Stölzl. Scenár: Jan Berger. Hrajú: Tom Payne, Emma Rigby, Ben Kingsley, Stellan Skarsgård, Oliver Martinez

autor Zuzana Ondrišová 3.5.2014