VÁŠEŇ MEDZI RIADKAMI

VÁŠEŇ MEDZI RIADKAMI

5.0

Pod režijným vedením Ralpha Fiennesa (Grandhotel Budapešť, Coriolanus) máme šancu nazrieť do súkromia slávneho spisovateľa Charlesa Dickensa. Povesť anglického literárneho velikána Fiennes obohacuje vo filme Vášeň medzi riadkami o zakázaný ľúbostný vzťah s mladou divadelnou herečkou Nelly Ternan. Sám Fiennes tu stvárňuje postavu Dickensa, hoci ústredná úloha bezpochyby patrí krehkej Nelly (Felicity Jones - Hystéria), ktorá v prudérnej viktoriánskej dobe zahorí láskou k populárnemu spisovateľovi.

V druhej polovici 19. storočia doba nepraje vášnivým citom, nieto ešte k slávnym zadaným osobnostiam, akou bol Dickens, nadôvažok s početným potomstvom a tichou, trpiteľsky tolerantnou a nevzhľadnou manželkou Catherine (Joanna Scanlan). Charlesovo renomé stúpa s počtom úspešných románov a autorských čítaní, je obľúbenou osobnosťou večierkov a spoločenského života. V jeho vnútri sa však rodí nepatričná náklonnosť k Nelly, ktorá síce nie je veľmi herecky nadaná, no svojou čistotou, úprimnosťou a obdivom k Dickensovej tvorbe búra spoločenské konvencie a vplieta sa do nedovolenej siete lásky.

Vášeň medzi riadkami Vášeň medzi riadkami

Nellyna matka Frances (Kristin Scott Thomas) vedie svoje tri dcéry k mravnému a počestnému napredovaniu v živote, preto sa vzťah Nelly a Charlesa zákonite musí stiahnuť do úzadia, hoci okolie tuší toto netolerované súzvučenie zaľúbených duší. Fiennes viac ako na seba v podobe Dickensa upriamuje pozornosť na Nellyno citové vypätie a spisovateľa vyobrazuje len ako ľúbostnú inšpiráciu či studnicu hlbokých literárnych myšlienok.

Felicity Jones dobre zvláda rozpornú Nellynu myseľ, ale pod Fiennesovou režijnou taktovkou jej postava vyznieva neuveriteľne rozťahane. Naproti tomu Dickens je miestami šarmantný filantrop milujúci svoju rodinu a následne egoistický milovník, ktorý opúšťa obéznu manželku, aby si mohol slobodne užívať a plodne sa vyhrievať na literárnom výslní.

Snímka nakrútená podľa literárnej predlohy Claire Tomalin neprináša komplexný životopisný príbeh Charlesa Dickensa. Venuje sa práve "medziriadkovej" ľúbostnej vibrácii nedovolenej lásky, pričom film bolestne postráda práve samotnú vášeň a dynamickejšie spracovanie zvolenej témy. Scenár Abi Morgan (Železná lady) je plný kvetnatých slovných replík, diváka ale táto nezáživná romanca dosť nudí. Nedostane totiž vyvážený pomer zaujímavej životopisnej nádielky a atraktívne vyobrazenej romantickej dramatickej zápletky.

The Invisible Woman (VB, 2013, 111 min.)
Réžia: Ralph Fiennes. Scenár: Abi Morgan. Hrajú: Ralph Fiennes, Felicity Jones, Kristin Scott Thomas

autor Zuzana Ondrišová 4.4.2014