KRÁSKA A ZVIERA

KRÁSKA A ZVIERA

5.0

Christophe Gans sa zaskvel v minulosti dvojicou filmov Plačúci FreemanBratstvo vlka, ktoré mali dobrých hercov, zaujímavý príbeh i pevnú réžiu. Neskôr prišiel Silent Hill, ktorý patrí medzi lepšie adaptácie videohry a potom sa Gans na dlhé roky odmlčal. Až sa vrátil k osvedčenému námetu, ktorý pasuje na jeho vizuálny štýl. Výsledný film zastal niekde na polceste a Gans ho nemá pevne v rukách.

Kde bolo tam bolo, žil raz jeden obchodník. Mal troch synov a tri dcéry. Jedného dna prišiel o svoje bohatstvo, keď mu stroskotali lode na mori. Neskôr sa mu podarilo odísť na vidiek a pri potulkách lesmi objavil záhadný zámok. Na tomto pozemku kvitla krásna ruža, ktorú chcel priniesť svojej dcére Belle. No majiteľ hradu (Zviera) mu dal ultimátum, že ruža ho bude stať život. Keď sa to dozvie Belle, je ochotná ísť na zámok a vymeniť svoj život za otcov. Začne tu bývať a odkrývať mnohé tajomstva tunajšieho pána.

Dej vychádza z predlohy, takže v priebehu deja viete identifikovať základnú dvojicu postáv a očakávate ich romancu, no tá príde prekvapivo neskoro. Toto je ďalšie stvárnenie klasiky, do ktorej scenáristi dokázali vložiť neskutočné množstvo ďalších prvkov a rozšírili existujúcu mytológiu o nove časti zápletky. Na jednej strane je to dobrý prístup, ak sa chcú odlíšiť od iných verzií, no vloženie dodatočných epizód musí fungovať. Kraska a zviera dostala dostatočnú stopáž, no využíva ju veľmi zvláštne – rozšíreniam venuje totiž väčší priestor ako samotnému základu.

Kráska a zviera Kráska a zviera

Prológ o otcovi Belle a jej súrodencoch (nie je jedináčik ako v animáku, napočítate ich až šesť) zaberie dobru polhodinku. Keď príde Belle na zámok a začnú flashbacky, vyhraďte si cca 15-20 minút. A to ešte budete spoznávať obyvateľov lesa či infantilne postavičky. Je toho dosť (a sú tu aj magické víly, duch lesa a vo finálnej tretine bojujú zbojníci). V jednom momente bolo rozšírení tak veľa, že mi pripomenuli české rozprávky posledných rokov, čo chcú tiež do 90 minút dať aspoň 3-4 príbehy.

Je to škoda, lebo tým trpí ústredná línia, budovaný vzťah a neskôr romanca Krásky a Zvera. Autori im síce venujú druhú tretinu, ale nestačí to. Ak rátali a tým, že diváci jadro príbehu poznajú a chcú sa sústrediť na omáčku okolo, je to chyba. Po porovnanie netreba ísť ďaleko; Disneyho animák z roka 1991 perfektne vystihol odohrané udalosti v štýlovom prológu s rozprávačom, potom uviedol postavy, zamilovanosť a finále. Ešte mu ostal čas aj na pesničky a kultový tanec. Áno, romantika a tanec prídu aj tu, no sú menej uveriteľné. Ostala len klasika zapadnutá zväčša balastom.

Svoj podiel nesie aj obsadenie. Léa Seydoux sa ukázala ako šikovná voľba, je krásna i talentovaná. No Vincent Cassel je mimo, zle obsadený, hoci má kontrast staršieho charakteru. Nesedí sem z hľadiska veku, charizmy, nedokáže správne uchopiť postavu Zvera v kľúčových bodoch. Vo flashbackoch je ešte celkom dobrý, ale interakcia pod maskou mu príliš nejde (hoci je očividne vytvorená pre neho).

Kráska a zviera Kráska a zviera

Christophe Gans dodal tradične silný štýl, tvorí magické lokality, najmä zámok. Majú ponurú, tajomnú atmosféru. Výprava je skvelá, kostýmy drahé, masky prácne. Vizuál bohatý, hoci oproti iným filmom mu čosi chýba. Kamera dobrá, soundtrack sedí. Gans lepšie pracuje s trikmi ako s hercami. A očividne sa vyčerpal už pri písaní scenáru a neostal mu dosť síl a kreatívy na réžiu.

Kraska a zviera má dosť dobrých nápadov na čele s pokusom rozšíriť dielo o temnejšie spracovanie. Ale aj kopu slabých a zbytočných scén, ktoré odsúvajú základný príbeh na vedľajšiu koľaj. Je to nevyrovnaný celok s neurčitou cieľovou skupinou. Pochopíte to pri krížení ťažších flashbackov a infantilných postavičiek. Ale už bude neskoro.

PS - Čaro filmu sčasti uberá aj český dabing. Gansove dobrodružné kúsky treba vidieť kvôli hlasom hercov v origináli. Škoda. Bez neho by som dal aj o bod viac.

La Belle et la bete (Francúzsko/Nemecko, 2014, 112 min.)
Réžia: Christophe Gans. Scenár: Christophe Gans, Sandra Vo-Anh. Hrajú: Vincent Cassel, Léa Seydoux, André Dussollier