UPÍRSKA AKADÉMIA

UPÍRSKA AKADÉMIA

5.0

Čo prišlo po Súmraku? Nádherné bytosti, Hostiteľ, Nástroje smrteľníkov. A karávana adeptov na nový Twilight sa valí ďalej. Upírska akadémia je prekvapivo trošku svieži závan do žánru vďaka snaživému režisérovi, no nedokáže sa zbaviť prvkov Harry Pottera či Súmraku v prospech vlastného vyznenia.

V tomto svete žijú rôzne bytosti. Rose je dampír, kombinácia človeka/upíra. Dampíri strážia kľudných a smrteľných upírov okolo nás. Po krku im idú krvilační upíri z rasy Strilogov. Rose sa skamarátila s moroiskou princeznou Lissou. Dve dievčatá kedysi žili na upírskej akadémii, odkiaľ ušli, aby sa vyhli číhajúcim Strilogom. No po dvoch rokoch ich vypátrali a doniesli naspäť na akademickú pôdu, kde sa musia báť o svoje životy. Na tejto školy totiž nezažívajú pubertálne anekdoty, priateľstvá či sokyne. Prebieha tu vojna upírov a je otázkou času, kedy sa nepriatelia vrhnú po Lisse, ktorá stojí v ceste plánu na ovládnutie sveta. Nástrah je veľa, ale nadprirodzené schopnosti, intuícia i silné puto môžu pomôcť.

Mytológia Upírskej akadémie znie z presskitu zložito, no orientáciu vo filme získate rýchlo. Šikovný casting prezradí, že Rose-dampír je brunetka, princezná Lissa chutná blondínka a aj Strilogov spoznáte rýchlo. Vizuálna stránka celkom pomáha, je to najlepšia vec adaptácií mládežníckych románov, a nie každý film ju zvláda (Nádherné bytosti využili južanské prostredie, Hostiteľ mal skôr prázdnotu, púšť, jaskyne). Niežeby bola Upírska Akadémia prepracovaná na leveli X-Menov, no úsilie nevyšlo nazmar.

Upírska akadémia Upírska akadémia

Mark Waters, známy filmami zo stredoškolského prostredia (Strelený piatok, Protivné baby), zvládol pred šiestimi rokmi i fantasy (Kroniku Spiderwickovcov), jeho angažmá bolo parádnym prísľubom pre adaptáciu. Zrejme pôvodnou predlohou/otrockým prepisom bratia Watersovci prišli o najlepšie, čo ich charakterizovalo: prepojenie postáv a silné dialógy. Hrdinovia veľa vravia a nič nepovedia, utápajú sa v mytológii, ktorá vás prestaví baviť. Dampíri, zlí upíri, princezné, námet na ovládnutie sveta, klasika.

Začína to byť klasická forma adaptácii tínedžerských románov. Rovnako ako Nádherné bytosti alebo Mesto smrteľníkov sa rozhodnete akceptovať fantasy snahu, nové rasy, pravidlá a funguje to v prvej polovici filmu; no len čo sa snažia scenáristi rozvinúť vzťahy alebo ísť do hĺbky sveta, začne to riadne škrípať. Navyše Mark Waters sa očividne nevie rozhodnúť, čo do svojich 104 minút zobrať. Mytológii sa príliš nevenuje a snahy o predstavenie pôsobia ako zrýchlený Harry Potter. Ak má zabrať romanca, má malú plochu a veľmi neočarí. Skúša pár akčných scén, no asi nemá skúsenosti na poriadne bitky alebo ho limitoval rozpočet. A napínavé prvky príliš nefungujú, s hororom príliš nepočítajte.

Upírska akadémia Upírska akadémia

Čo zaberá najviac? Asi tá stredoškolská komédia a snaha odľahčiť dianie. Interakcia Rose a Lissy je dobrá, no nesmú sa do nej začať miešať iné postavy. Herečky makajú naplno a ich casting chválim, sú tu neopozerané tváre a s výnimkou jedného chlapíka žiadny klon Edwarda či nevýrazný truľo. Navyše je dobré, že romanca zaberá menej priestoru ako snaha o vykreslenia priateľstva Rose a Lissy – ich prepojenie i roly strážkyne a potenciálnej obete/kamarátky sú dobré.

Takže hoci film v druhej polovici začne uberať zo svojich kvalít (dlho som rátal s príjemnou šestkou), do konca pár nútených prvkov akurát zmarí čaro filmu. Z tínendžerských adaptácií ostatných 13 mesiacov pôsobí Upírska akadémia najľahšie a snaží sa akcentovať niečo iné ako slepú romancu alebo nevyrovnaný vzťah s otcom. To je plus filmu a pri 104 minútach uspokojí mladšie publikum.

Vampire Academy (USA/UK/Rumunsko, 2014, 104 min.)
Réžia: Mark Waters. Scenár: Richelle Mead. Hrajú: Zoey Deutch, Lucy Fry, Danila Kozlovsky

autor Michal Korec 2.3.2014