PRECHÁDZKY S DINOSAURAMI

PRECHÁDZKY S DINOSAURAMI

6.0

Koncom 90. rokov letel druhý diel Jurského parku a BBC vyrobili pútavú sériu o putovaní dinosaurov. Praveké jaštery fičia znova: 20th Century Fox sa spojili s BBC, aby uviedli 3D celovečerný film a aj Sony tlačí dinosaurov v rovnomennej hre s technológiou Wonderbook a Move.

Prechádzky s dinosaurami sú zvláštne poskladaný film. Štartuje v súčasnosti, kde dve deti so strýkom idú na vykopávky do Aljašky. Tínendžerovi sa nechce, ostáva pri aute a priletí za ním vták, ktorý začne rozprávať príbeh z praveku. Na čistinke Pachyrhinosaurov sa narodí niekoľko mláďať a najmladšie menom Pachi to nemá ľahké. Odstrkované staršími súrodencami neskôr prežíva rozličné nástrahy. Migrácia na juh, keď je zima na obzore však prináša fatálne momenty ako stratu otca alebo dospievanie, vrátane zamilovanosti či súbojov o priazeň a pozíciu lídra.

To, že má film tri začiatky, dokážete rýchlo vstrebať – za 10 minút sme v minulosti. No zároveň má táto výprava viaceré odlišné časti a nečakane mení emócie. Najprv sa roztúžite nad mláďatami, no potom sa rýchlo strhne požiar a čelíte scénam napätia či smútku. Pri krátkej stopáži 81 minút to zrejme nemohlo dopadnúť inak, autori musia striedať situácie promptne a nenechať vás vydýchnuť. Pôsobí to ako jazda v lunaparku: raz sa štveráte hore a bojíte sa čo nastane – neskôr letíte strmhlav do akcie.

Prechádzky s dinosaurami Prechádzky s dinosaurami

Putovanie nedostalo celistvý dej, je roztrieštené na povinné fázy detstva či dospievania. Sú tu trampoty drobca a odháňanie slabých. Malá trauma. Neskôr zahľadanie sa do dinosaurej slečny. Aj hrdinský príbeh z pozície posledného na vodcu stáda. Ako životopis Pachiho to nefunguje zle, len väčšinu času sa skutočne iba putuje, putuje. Raz dvaja stratení v lese, neskôr ako celé stádo na planine.

Žánrovo sa tu spája zaujímavý dokument, ktorý neváha zastaviť obraz a nechať dabingového herca prečítať tri riadky s popisom dinosaura v premiére. Keď sú dinosauri ticho a putujú, je to vynikajúca pastva pre oči a často funguje 3D. Akoby sa BBC séria vrátila a máte možnosť vidieť skutočný život stáda, rôznych druhov (mäsožravcov, bylinožravcov) alebo nádhernú zimnú oblohu. Špeciálne bod navyše udeľujem za scénu na zamrznutom jazere: perfektne snímaná, kamera rada čuší pod vodou a naplno funguje animácia stáda i emócie v scéne. Takých mal mať film viac.

Do vážneho štýlu je vložený mimoriadne ukecaný vták-rozprávač, ktorý prakticky všetko komentuje alebo dopĺňa informácie o deji. Niekedy to pomáha, inokedy sa štylizuje ako vtipkár (rád ďobe do tváre či skúma papuľu mäsožravca). Decká ho budú asi milovať, hubatá postava sa užívi vždy. A ešte nastúpi čiastočne tínedžerská línia, kde sa striedajú emočne odlišné situácie. Boj, prechádzka, požiar, útek z pasce atď. Budete možno prekvapení, strieda sa aj hudba: orchestrálne skladby zrazu vymenia moderné pesničky, napríklad aby sa párik dinosaurov kochal výhľadom.

Film technicky funguje tak, že dinosauri sú skutoční a plne renderovaní, ústami nehýbu a dabing je napasovaný akurát na dianie. Chvíľu si musíte zvykať, že dinosauri nemajú vlastne mimiku a všetko, čo počujete, sa dohrávalo v štúdiu – niekedy to pasuje, inokedy príde menej prirodzený výsledok. Je to určite odlišný zážitok ako Disneyho Dinosaurus z roka 2000: ten bol podstatne napínavejší a dejovo plnší, hoci tiež sa tam väčšinu času iba niekam putovalo.

Putovanie s Dinosaurami 3D je oproti disneyovke občas pestrejšie a snaží sa viac o edukáciu. Akoby bol na začiatku dokumentárny zážitok, ale aby deti vydržali v kine celých 81 minút, vložili im autori aj jednoduchý príbeh či milé postavy. Dospelý divák nedostane ďalší Jurský park, ani Dinosaura 2 a film mu bude pripadať ukecaný, jednoduchý, nevyrovnaný. Ale ako sa vyjadrili traja chlapci po premiére: "Bolo to super." To je ono, cieľovka od 7 do 12 rokov priráta dva body hore. Lebo, ako dostali dievčatá Ľadové kráľovstvo, toto je vianočný darček pre chlapcov, čo chcú vyraziť do praveku.

Walking With Dinosaurs (USA, 2013, 81 min.)
Réžia: Barry Cook, Neil Nightingale. Scenár: John Collee

autor Michal Korec 20.12.2013