FRAJERI VO VEGAS

FRAJERI VO VEGAS

7.0

Frajeri vo Vegas sú prekvapivo dobrá komédia. Píšem vám to na rovinu, aby ste sa nezľakli predsudkov typu malé štúdio sa po divácky úspešnej trilógii Vo štvorici po opici rozhodlo nakrútiť to isté, akurát zverbovalo do hlavných úloh štyroch špičkových hercov vyššieho veku. Naopak, Frajeri sú príjemná, celkom svieža komédia s výborným predsilvestrovským načasovaním.

Billy Gershon je starý mládenec viac ako 60 rokov a na staré kolená sa rozhodol oženiť s mladou slečnou okolo tridsiatky. Tradícia v partii ale velí jasne: kto sa žení, usporiada párty pre kamošov v Las Vegas. No starší borci čelia výzvam: jedného skolila mŕtvica pred rokom, ďalšieho musí pustiť žena a tretí trúchli po pohrebe svojej drahej. Spočiatku je nereálne, aby kvarteto zakotvilo v meste hriechu, no stačí pár trikov a sú tu, aby si užili možno posledný žúr svojho života.

Že Frajeri vo Vegas nebudú obyčajná zlátanina a priemerná komédia som pochopil na konci štýlových úvodných titulkov. Počas nich sa totiž odohráva pekné intro, kedy sa hlavná štvorica ešte v detských rokoch pretĺka, drží pokope, bojuje o srdce jednej slečny a berie fľašku skvelej whisky. A nabehne nápis Réžia: Jon Turteltaub. Tento chlapík za 20 rokov natočil široké spektrum filmov: romantickú komédiu (Kým si spal), silné drámy (Fenomén, Inštinkt) a makal aj pre Disneyho (The Kid, Honba za pokladom templárov 1, 2 a Čarodejníkov učeň). Spoločné menovatele všetkých filmov: majú solídne postavy, ľahko si ich pamätáte a bez ohľadu na žáner im držíte palce až do konca. A to isté vás čaká aj v Las Vegas.

Frajeri vo Vegas Frajeri vo Vegas

Štyria páni sú v prvom rade výborne napísaní: každý má odlišný charakter, život a rozumiete im. Archie to nemá ľahké kvôli zdravotnému stavu, Sam kvôli manželke, Pat je vdovec a Billy je úspešný, vo vnútri však stále nevie čo chce a koná impulzívne. Prvých 30 minút sa dávajú dokopy a je fajn vidieť ich civilné životy, aby sa potom poriadne odviazali vo Vegas. Neskôr s nimi dokážete súcitiť vo vtipných situáciách (párty, bitka, pitka, diskotéka) i vážnejších (Archie hrá v kasíne s polovicou penzie v banku).

Frajeri vo Vegas majú svorne nad 60 rokov a tvorcovia pochopili, že by bolo príliš groteskné nechať ich vyvádzať ako za mlada. Tak im pripravili skôr striedmu sériu bláznení: užijú si riziko, kočky a scenáristi ich konfrontuju so súčasným životným štýlom (skvelá scéna ako sa chcú dostať k VIP stolu v klube), ale nejdú za hranicu vkusu. Jasné, sexuálne narážky a mladé baby sú na mieste, ale títo starí psi o nich často viac kecajú ako sa realizujú. A vy im prajete, aby si užili, no viete, že na to už nemajú. Chválim tvorcov, že sa príliš neodviazali – a z Frajerov je dobrá situačná komédia, no nie gerontofilná verzia tínendžerskej či Vo štvorici po opici komédie. Strieľať si z 50 Centa je super nápad a vkusne zakompovaný. Rovnako aj narážky na mafiu a aj poznámky typu takto som nebol pod parou 30 rokov.

Frajeri vo Vegas Frajeri vo Vegas

Billy, Archie, Pat a Sam odhalia aj iné časti svojho života ako tretiu mladosť. Čím bližšie sme ku koncu, tým viac sa na povrch dostávajú nevyjasnené pasáže ich životov – vzťah so synom, sila manželstva, váha najlepšieho priateľa i vlastných rozhodnutí v živote. Frajeri síce neskĺznu do fázy drámy, ale neboja sa ísť do vážnejšej roviny, skladať staré účty a byť emocionálne plnší ako sľuboval bláznivo strihaný trailer. Je to veľké plus filmu, takej verzii určite veríte skôr ako by ste pozerali strateného Douga po 40 rokoch.

A samozrejme, sú tu štyria skvelí herci, ktorých dať dokopy bol excelentný nápad. Nemusi hrať naplno, stačí, že odvádzajú svoj zlatý štandard a vzájomné interakcie vás potešia. Michael Douglas a Robert De Niro idú po cene priateľstva i menšom sváre, Kevin Kline má príjemný neuroticko-odviazaný prejav a Morgan Freeman si užíva bezstarostný víkend asi najviac zo všetkých.

Frajeri vo Vegas sú vo finále dobrá komédia. Nemá nezabudnuteľné scény a nevojde do dejín, ale štyria herci ponúkajú svojim fanúšikom a všetkým nad päťdesiat, nadpriemerných 105 minút zábavy.

Last Vegas (USA, 2013, 105 min.)
Réžia: Jon Turteltaub. Scenár: Dan Fogelman