NAJVYŠŠIA PONUKA

NAJVYŠŠIA PONUKA

8.0

Na najhlbší cit prichádza najvyššia ponuka...

Ktorú ponuku v našom živote považujeme za najvyššiu? Za ktorú vedome či nevedome platíme ten najvyšší účet? Virgil Oldman (Geoffrey Rush) je vysoko kvalifikovaný odborník v oblasti výtvarného umenia. Žije osamelo v bohato zariadenom byte a už dlhé roky zbiera hodnotné originály ženských portrétov. Okrem obrazov má svoj byt preplnený aj množstvom impozantných sôch. Nikdy nikoho nemiloval, pôsobí skôr arogantne. Cudzích ľudí sa skôr stráni, uzatvára sa do seba a aby sa nemusel ničoho a nikoho dotýkať, chráni sa rukavicami. Medzi svojich kamarátov radí len mechanika Roberta (Jim Sturgess) a komplica Billyho (Donald Sutherland), ktorý mu „pomáha“ nakupovať vzácne umelecké diela. Nový životný elán v ňom prebudí až túžba spoznať ženu, ktorá ho telefonicky požiada o ohodnotenie jej rozsiahleho majetku, ktorý po smrti svojich rodičov zdedila. Medzi mladučkou Claire (Sylvia Hoeks) a postarším Virgilom sa vytvára vzťah, ktorý Virgila i jeho pochmúrny život postupne obracia naruby.

Snímka Najvyššia ponuka je ostatným filmárskym počinom sicílskeho rodáka Giuseppe Tornatoreho. Tornatore dosiahol výraznejší úspech a celosvetové uznanie filmom Kino Raj (1988), strhujúcim príbehom úspešného filmového režiséra.

Film napreduje lineárne, ale zároveň pomaly. Postupne spoznávame Virgila, ako sa snaží cez všelijaké obštrukcie dostať k žene, ktorá ho vďaka svojej záhadnosti začína stále viac a viac priťahovať. Kvalitný film ocení nielen náročný a pozorný divák, ale aj milovník umenia. V záverečných titulkoch nájdeme zoznam všetkých obrazov, ktoré sa vo filme ukážu. Celému filmu dominuje vášeň pre starožitné predmety, skrine, sochy a obrazy naprieč rôznym storočiam, z ktorých sa niektoré stávajú neprehliadnuteľnou súčasťou Virgilovho bytu, ako aj jeho pracovne. Je úžasné pozorovať Virgila, ako vie bez najmenšieho zaváhania odhadnúť hodnotu a pravosť konkrétneho umeleckého skvostu. Neveriacky pozorujeme, ako si niektoré „kusy“ nakupuje sám a ktoré spokojne necháva kúpiť iných.

Najvyššia ponuka Najvyššia ponuka

SPOILER: Je prekvapujúce, ako v druhej časti filmu režisér, ktorý nás tak nekompromisne a žánrovo čisto previedol prvou časťou, mení detektívku takmer až na „romantickú komédiu“. Vo filme však majú všetky veci svoj dôvod a tento zdanlivý „pokles“ žánru využíva režisér k šokujúcemu a prekvapivému záveru...

Výrazným prvkom filmu je aj majestátna inštrumentálna hudba, skomponovaná velikánom talianskej (filmovej) hudby Enniom Morriconem. Každá scéna, či miestnosť má svoj konkrétny hudobný motív. Zo všetkých najvýraznejšie a najimpozantnejšie vyniká motív spievajúcich ženských hlasov v tajnej miestnosti, kde si Virgil vešia svoje podklady. Éterické hlasy plynulo prechádzajú z obrazu na obraz a akoby z každého sa ozýva samotná namaľovaná „obyvateľka“. Spolu s Virgilom Oldmanom sedíme pred „jeho“ ženami, dojatí a neschopní slova.

Najvyššia ponuka Najvyššia ponuka

Okrem hudby disponuje film aj plnofarebnými zábermi na interiéry domov, či zbierku rukavíc. Napriek tomu, že film bol nakrútený v roku 2013, pôsobí „staro“, akoby z minulého storočia. Podobne ako aj mobil, kúpený Virgilom, aby bol svojej milej vždy nablízku. Počas filmu sa v náznakoch, ale aj priamo v rozhovoroch hlavných postáv podsúva myšlienka, že v každej napodobenine sa skrýva niečo pravé, tak ako aj vo falzifikáte obrazu sa môže zablysknúť skutočný odraz oka. Presne tak ako sa oplatí zažiť aj okamih lásky, aj keď sa nezrodila z úprimnej vášne.

Giuseppe Tornatore svojim filmom z prostredia aukčnej siene pokračuje v úspešnej kariére talentovaného tvorcu. Geoffrey Rush ho sám definoval ako „nového Hitchcocka“. Ostáva nám len veriť, že sa ním môže stať!

La migliore offerta (Taliansko, 2013, 131 min.)
Réžia: Giuseppe Tornatore

autor Barbora Gvozdjáková 20.10.2013