HRA NA HRANE

HRA NA HRANE

6.0

Richie Furst bol kedysi malý finančný žralok, no potom ho kríza pripravila o prašule a on musel ísť šprtať na univerzitu. Pri minulých príjmoch nemá šancu na štipendium a 60 tisíc si musí cvakať na Princetone sám. Preto sa rozhodol pár učiteľom i študentom pomôcť k zisku peniažkov v hazardných hrách a popritom zhrabnúť malú províziu. Len čo mu na jeho aktivíty príde dekan, počas jednej divokej noci prehrá svoje úspory vo virtuálnom pokri. Niečo sa mu na prehre nezdá, tak sa rozhodne ísť na vlastnú päsť do Kostariky, kde by mal sídliť šéf serveru a povie mu o chybe. Ivan Block vidí v mladíkovi potenciál a rozhodne sa dať mu ponuku, aká sa neodmieta: aby na Kostarike zveľaďoval virtuálny hazard. Stane sa, no vzápätí sú Richiemu v pätách aj agenti FBI a situácia začne byť vážna, keď treba ukázať prvé špinavé metódy.

Hra na hrane je nenápadný triler o hazarde a klasicky platí: čím menej viete, tým viac si ho užijete. Má veľmi dobré obsadenie a zručne napísaný scenár, ktorý možno v podstate rozdeliť na tri časti. V prvej tápame spolu s hrdinom a sme v napätí: hazard na univerzite, virtuálny gambling, najprv nevedno kam sa film bude uberať. Keď konečne pristaneme v Kostarike, po snaživom približovaní sa k Ivanovi neskončí hrdina medzi rybami či pod jachtou, začneme systém odhaľovať.

Druhá tretina podľa očakávaní začne vŕšiť trable: aký potenciál vidí Ivan v Richiem, prečo ho chce poslať na niektoré miesta a najmä dorazí FBI. Zápletka fajn hustne, charaktery rozširujú svoje profily, zistíme, či niekto na niečo má alebo nie, prídu napínavé momenty, kedy sa začneme o hrdinu báť (či mu držať palce) a film graduje svoj potenciál do maxima. Potom už musí prísť finálna tretina, ktorú možno nazvať „kto z koho“. Prichádzajú najväčšie prieťahy a protagonisti hrajú naplno.

Hra na hrane Hra na hrane

Hra na hrane má v podstate jednoduchý dej a s divákom dobre komunikuje. Nastolí moment – a nechá vás tipovať, čo sa môže stať. V praxi máte dve-tri možnosti, ktorým smerom sa v tom momente film uberie a väčšinu uhádnete vopred. No aj tak scenáristi vymákli dobrú kombináciu riedkeho deja a pár možností, ako film môže dopadnúť. Je to taká krimiklasika – keď hrdina lavíruje medzi FBI, divnými praktikami šéfa a ešte sa snaží do toho vymyslieť vlastnú cestu, nestačíte sa nudiť. Na druhej strane nie sú metódy príliš objavné a oproti kúzelníkom z májových Podfukárov im chýba štipka originality.

Relatívne krátka stopáž (91 minút s titulkami) obsahuje azda dve scény navyše, inak solídne upaľuje vpred a nestačí sa zdržiavať vedľajšími epizódami. Má to miernu vadu v ťažšom rozpoznávaní iných postáv mimo hlavnej partie – no viac ako päť-šesť osôb si pamätať vlastne nemusíte. Keď film skončí, poviete si, bola to dobrá remeselná fuška – a vlastne nič viac ani nechce ponúknuť. Niektorí diváci ani neobjavia, v čom spočíva ústredný biznis virtuálnych kasín – a možno ho film nechce uviesť.

Hra na hrane Hra na hrane

Dobré tempo a solídne podrazy povyšuje nad priemer najmä herecké obsadenie. Gemma Arterton je zaujímavá femme fatale, ale skôr iba na vizuál ako hlboké vykreslenie postavy. Tajomná aura jej vydrží aspoň do polovice filmu a na finále, čo stačí. Mimoriadne snaživý je Justin Timberlake, ktorý opäť (podobne ako vo Vymedzenom čase) ťahá väčšinu filmu na svojich pleciach. A bonus navrch? Ben Affleck ako chameleón, pri ktorom neviete odhadnúť, či vás hodí krokodílom alebo vám ide dať prémiu. Solídny odľahčený výkon, ktorý si užil naplno a načrtol, že vie byť pekný hajzel, ak chce.

Hra na hrane žáner zlodejských filmov o veľa neobohatí, ale hanbu mu rozhodne neurobí. Príjemná variácia na veľa videného so šikovným obsadením. Ľahko nadpriemerná jednohubka na jesenný večer.

Runner, Runner (USA, 2013, 91 min.)
Réžia: Brad Furman.