LOVELACE: PRAVDIVÁ SPOVEĎ KRÁĽOVNEJ PORNA

4.0

Je úplne jasné, že ak v názve filmu stojí niečo ako „pravdivá spoveď“, budeme nútení konfrontovať sa s temnou stránkou niečoho, čo všetci vidíme v inom svetle. Nadôvažok, v súvislosti s pornom to bude mať pikantné grády a my sa presvedčíme, že táto kinematografická odnož nie je len o vypatlaných prsnatých blondýnach, gigantických penisoch a chabých „scenároch“, ale že v jej pozadí stoja citlivé a rozorvané duše s umeleckými ambíciami.

Áno, aj takto sa dá ísť na americký film Lovelace: Pravdivá spoveď kráľovnej porna režisérskej dvojice Rob Epstein & Jeffrey Friedman (Kvílenie, 2010). Alebo postačí predstava snímky, kde sa pravdepodobne bude veľa súložiť a (aspoň) oči si prídu na svoje.

Krásna, útla a zakríknutá Linda Susan Boreman vyrástla vo veriacej rodine, kde jej predovšetkým matka vtĺkala do hlavy svoju predstavu cudnosti a následnej slepej odovzdanosti manželovi. Podnikavú Lindu s kamoškou po jednom go-go dance pokuse osloví pornopriemyslom pretrelý Chuck Trayner. Zamiluje sa do nej, ona privolí na všetko, čo Chuck po nej chce, zmení si meno na hviezdnejšie Linda Lovelace, odhadzuje sexuálne zábrany, preslávi sa pornofilmom Deep Throat s neobvyklým skečovým humorom, producenti radostne chystajú sequely a manželský pár Chuck a Linda žijú v hmotnom i psychickom blahobyte až do smrti.

Lovelace: Pravdivá spoveď kráľovnej porna Lovelace: Pravdivá spoveď kráľovnej porna

Takto ladená zhruba prvá tretina filmu ešte je do istej miery osviežujúco pozerateľná, má v sebe nadhľadovú absurdnosť, celá filmárska posádka okolo porna odľahčene vtipkuje a predajnosť sexu berie ako bežnú zárobkovú činnosť, kde sa všetci chápu a príjemne si užívajú život. V takomto duchu by bolo fajn zotrvať i naďalej, no k slovu sa hlási ona „pravdivá spoveď“ založená na skutočnom príbehu Lindy Lovelace.

A tu nutne musia autori skĺznuť k mentorovaniu, že on ten Chuck Trayner je pekne násilnícka sviňa, producenti sa chcú na Lindinom orálnom majstrovstve len nabaliť, úbohá hviezda Lovelace sa nemá komu zdôverovať a po niekoľkých „six years later“ predeloch sa divákovi predvedie poučená a znovu cudná Linda Marchiano, šťastne vydatá a s autobiografickou knihou pod pazuchou.

V snímke sa mihne zopár známych hercov (Chloë Sevigny, Eric Roberts, Robert Patrick, Chris Noth či James Franco ako Hugh Hefner), no najviac sa o iskrivú atmosféru snímky stará Peter Sarsgaard ako majetnícky pôžitkár Chuck. Linda Lovelace Amandy Seyfried (Vymedzený čas) síce usilovne strieda outfity i účesy, no jej naivné trpiteľstvo a detinsky plochá postava pôsobia len ako mechanická pomôcka príbehu, ktorý sa ale, bohužiaľ, točí hlavne okolo nej a schematicky poukazuje na úskalia i vyfantazírované blaho pornohviezdy. Scenáristicky roztrieštené a nudne predvídateľné.

Lovelace (USA, 2013, 92 min.)
Réžia: Rob Epstein, Jeffrey Friedman

autor Zuzana Ondrišová 8.8.2013