LIBERACE

LIBERACE

8.0

Nie je to tak dávno, keď Steven Soderbergh vyhlásil, že končí s filmom. Jeho otvorená kritika Hollywoodu zdá sa neposunula veci tým správnym smerom. A preto snímka „Vedľajšie účinky“ uvedená v našich kinách túto jar, ostane možno natrvalo jeho posledným dielom realizovaným veľkým (americkým) štúdiom. Jeho najnovší počin, životopisný príbeh extravagantného pianistu a "entertainmena" známeho pod menom Liberace zaštítila producentská spoločnosť HBO.

V našich končinách prakticky neznámy, zato v Amerike v období 50.-70. rokov ľuďmi zbožňovaný a jeden z najlepšie zarábajúcich estrádnych umelcov. Jeho mediálny obraz však nebol totožný s tým reálnym. Odvrátená strana úspechu sebou niesla mnohé problémy. Svoju pravú sexuálnu orientáciu musel pred verejnosťou tajiť. Úspech, sláva a peniaze mu zase vzali ozajstných priateľov. Šťastím ho napĺňali hlavne jeho mladší milenci, výstredné kostýmy a spätná väzba od publika.

Liberace Liberace

Námetom pre filmové stvárnenie sa stala kniha Scotta Thorsona „ Behind the Candelabra“, vydaná rok po umelcovej smrti. Bisexuálne orientovaný Scott sa ako 17. ročný stane umelcovým milencom. Aj pre značný vekový rozdiel skoro 40 rokov je ich vzťah plný lásky, porozumenia, vzájomného rešpektu a úcty. Liberace sa konečne necíti využívaný a obklopený samotou. Thorson zase našiel vysnený domov, ktorý nikdy nemal. Idylické a harmonické prostredie sa však vplyvom okolností začne postupne rozpadať.

Po formálnej a technickej stránke nie je dielu prakticky čo vytknúť. Za pozornosť určite stojí, že obsadenie hereckých hviezd do hlavných úloh sa podarilo dokonale. Michael Douglas jednoducho je Liberace! Je bizarný a neprehliadnuteľný. Matt Damon v roli Scotta potvrdzuje, že je všestranným hercom, schopný zahrať prakticky kohokoľvek. Poteší aj návrat zabudnutého Roba Lowa v úlohe tak trocha vyšinutého plastického chirurga. Rozprávanie svižne napreduje a strieda odľahčujúce momenty s tými vážnejšími a smeruje k svojmu viac-menej očakávanému záveru. Nepopierajme svoju individualitu, verme svojim snom a pokúsme sa ich naplniť. Tak by mohol znieť odkaz Leeho nám divákom.

Liberace Liberace

Ale čo režisérov odkaz? Paradoxne nejde si nevšimnúť určitú paralelu s filmovým príbehom a Soderberghovou snahou o nátlak na Hollywood. Je to práve Liberace, ktorý svojou márnomyseľnosťou nakoniec bráni rozletu a slobode svojho milenca a tým ho v podstate donúti k veciam, ktoré majú fatálny dopad na ich vzťah. Skrytá kritika všetkým mocným je tak namieste. Snáď vyhlásenia o konci Stevnovej kariéry ostanú nenaplnené a bude pokračovať vo svojej práci ďalej. Jednoducho hlavne preto, že ju robí znamenite.

Behind the Candelabra (USA, 2013, 118 min.)
Réžia: Steven Soderbergh. Hrajú: Michael Douglas, Matt Damon, Dan Aykroyd, Scott Bakula, Rob Lowe, Tom Papa

autor Marián Kollár 20.7.2013