NA ŠROT

NA ŠROT

4.0

V USA majú v marci tradične jarné prázdniny; univerzitní študenti sa zodvihnú a idú sa parádne strieskať na Floridu či Miami. Aby si mohli tematicky užiť aj v kine, americkí distribútori im radi v tomto čase ponúkajú bláznivé či štipľavé komédie. A čo treba uviesť po úspechu Vo štvorici po opici? Jasné, ďalšiu rozbíjačku ako vlani Project X.

Dejový náčrt Našrot je jednoduchý: ázijský študent Jeff Chang má pred sebou tri najdôležitejšie momenty vkliesnené do 24 hodín. O pár hodín bude mať 21 rokov, čo znamená, že sa bude môcť prvý raz legálne opiť. Po druhé, jeho dvaja kamoši sa rozhodnú, že mu urobia obrovskú párty, na ktorej sa rozbije na padrť. Po tretie, na druhý deň ráno ho čaká veľký pohovor na medicíne. Malo to byť rýchle pifko, ale v skutočnosti hrozí, že trojica zdemoluje pol mestskej štvrte. Nebudú chýbať povoľné ženy a bizarné situácie.

Už-už sme si mohli myslieť, že sa roztopašné komédie s odchodom Prcičiek a ich klonov dajú na útek z kín, no žáner hrubozrnných komédií zrazu našiel svoj nový štýl: dať dokopy pár chlapíkov a nechať ich rozbiť sa. Keď sa o to pokúsil Todd Phillips pred štyrmi rokmi, vznikla vtipmi nabitá parádna komédia a dala šancu vyniknúť dvom hercom. No repríza v Bangkoku bola urážka diváka (to isté v ázijskom prostredí) a teraz sa chcú priživiť aj mladší kandidáti. Vlaňajší Project X skúšal koncept found footage (filmy známe akože nájdenými scénami), no bol to brak.

Na šrot Na šrot

Našrot nie je taká katastrofa, found footage koncept našťastie nevyužíva, o to viac sa musí snažiť zaujať iba na žánrovom poli a má to veľmi ťažké. Nemá totiž poriadny dej a je to iba séria scén, kde sa musia traja hrdinovia ožrať, začať vyvádzať, chvíľku laškovať so slečnami, stratiť sa, opäť vyvádzať a nadránom sa akosi dať dokopy a možno stihnúť interview. Je tu prísny otec, kvantum vedľajších úloh, ale chýba tu dejová niť a prvky, čo by pomohli celistvosti.

Bez dobrého tmelu sa vám ťažšie pozerajú skeče hrdinov. Nie sú príliš sympatickí, ale aspoň sú to solídni herci. Žiaľ, humor podľa očakávaní naháňa najväčšie absurdity, atakuje akceptovateľnú prístupnosť 15+. Máme tu skôr situačné momenty ako treskúce dialogy a dočkáme sa klasicky telesných tekutín. Osobne ma mrzí, že z klasickej trojice grg-prd-šuk sa zabudlo najmä na tretí element. Asi budete nemilo prekvapení, vo filme nie je veľa erotických scén či pekných slečien. Žiaľ, to je daň nového štýlu, ktorý preferuje vulgaritu, a na trošku sexuálneho podtónu rezignuje. Navyše podľa očakávaní humor bazíruje aj na rasovej neznášanlivosti – je zrejmé, že hrdina Aziat schytá veľa len vďaka svojmu pôvodu, no v druhej a finálnej tretine sú tieto vtipy prázdne.

Na šrot Na šrot

Najviac ma mrzí, že scenár pôsobí dosť neprirodzene a hrdinov tlačí do neskutočných momentov, ktoré nemajú šancu zažiť za jeden kalendárny rok, nie to jedinú noc a mnohé rieši dosť nelogicky. Iste, do kina chodíme na neuveriteľné príbehy, ale zatiaľ čo Vo štvorici po opici mieru absurdity a fantastickej postupnosti scén dokázala udržať i krásne odhaľovať, tu sa za sebou sekajú podivné scény. Snaha je zaujať, ale aj cieľová skupina by si zaslúžila niečo predsa len uveriteľnejšie.

Tomuto filmu chýba veľa. Okrem poriadnych hercov sú to aj dobré vtipné pointy (po zhliadnutí si neviem vybaviť jeden zapamätateľný trefný vtip), aspoň trošku celistvý dej a niečo netradičné. Je to x-tá variácia na videné a fakt, že ju režírovali scenáristi Vo štvorici po opici svedčí o tom, že tí chlapci dokázali napísať jeden hit, ale už štyri roky omieľajú to isté dookola. Škoda.

21 & Over (USA, 2013, 92 min.)
Réžia: Jon Lucas, Scott Moore. Scenár: Jon Lucas, Scott Moore. Kamera: Terry Stacey. Strih: John Refoua. Hudba: Lyle Workman. Hrajú: Miles Teller, Skylar Astin, Justin Chon, Sarah Wright, Jonathan Keltz, Francois Chau,Russell Hodgkinson, Daniel Booko

autor Michal Korec 18.3.2013
4.0
3.4