JANKO A MARIENKA: LOVCI ČARODEJNÍC

JANKO A MARIENKA: LOVCI ČARODEJNÍC

4.0

Jednu vec nemožno Janíčkovi a Marienke 3D uprieť. Marketingovú kampaň; tá sekala ukážky pri x veľkých filmoch vrátane Hobita a premisa je jasná. Tu sa nehrá na detské spracovanie verné predlohe, ale len ľahkú inšpiráciu hodenú do akčného kabátu. Stojí za zmienku?

Pôvodný príbeh Janíčka a Marienky slúži ako prológ, kde deťúrence prekabátia ježibabu, šupnú ju do pece a potom sa ponevierajú po krajine a likvidujú čarodejnice v žoldnierskom štýle. Dáš cash, padne tiež. Ich metódy sú originálne a teraz ich čaká nová misia: v mestečku dochádza k únosu detičiek a údajne sú za tým čarodejnice v lesoch. Hoci starosta si myslí, že situáciu má pod kontrolou, predsa najme Janíčka a Marienku, aby vystopovali únoscov. Rýchlo zistia, že na druhej strane nestojí iba pár starých babizní, ale väčšie zlo.

Janíčko a Marienka sprevádzajú rozličné ohlasy. Americká kritika ich rozdupala takmer na padrť, publikum za oceánom tiež nie je nadšené, a keď sa pozriete do Európy a na lokálne fóra, spokojnosť je vyššia. Sme takí odlišní diváci alebo je novinka taká rozporuplná? Pri jej sledovaní sa občas sám neviem rozhodnúť, pretože strieda momenty pomerne zábavné a potom ich rýchlo rozdupe niečím triviálne blbým. Určite je to tvorivý úmysel, o tom niet pochýb, no súdržnosť celku striedaním ľahkých narážok a ťažkopádne rozohraným dejom strašne trpí a výsledok sa nedá jednoznačne chváliť, ani súdiť. Preto tá kompromisná štvorka v hodnotení.

Janko a Marienka: Lovci čarodejníc Janko a Marienka: Lovci čarodejníc

V prvom rade dvojitá kritika na adresu scenáristov. Keď už si berú na paškál Janka a Marienku, mohli z nich vyžmýkať predsa len viac. Pár narážok ako prológ či hra na naháňačku čarodejníc sa síce cení, no keď sa už snažia byť zúrivo vtipní a z Janka urobia diabetika pobehujúceho s časovým spínačom, po ktorým si musí pichnúť inzulín, aby mohol prežiť v akcii, je to už blbosť. Opäť však platí, že niektorým sa bude tento štýl už páčiť, pretože je natoľko pritiahnutý za vlasy, až bude niekomu pripadať vtipný. Hranica humoru je posunutá ďalej ako v bežných ironických akčných filmoch. Ale keď si odmyslíme tematiku perníkožrútov, sme stále na úrovni komediálnejšej verzie Abrahama Lincolna či Underworldu.

Janíčko a Marienka v 3D sú zbrklou akčnou komédiou a tlačia na rýchly efekt. Keď sa má rozprávať akýsi dej o bielych a temných čarodejniciach a hlavní hrdinovia sa ocitnú medzi nimi, je to zbytočné zdržiavanie od akcie. Keď má Marienka byť niečím viac ako iba sexihrdinkou s vypasovaným dekoltom a snažiť sa o hlbšiu rolu, je to zbytočné. Aspoň Janko s výnimkou cukrovky nie je pasovaný do inej roly ako si zaslúži.

Problém však nie je len v snahe ironizovať predlohu a zabaviť, ale občas aj v akčnej rovine. Väčšina scén je zručne natočená a pokiaľ sa na plátne stále má čo diať, je to uspokojivá séria minút. Hlavy vybuchujú, hnáty lietajú, aj krvi je pomerne dosť. Arzenál je neraz zaujímavý (v rámci sarkastických možností), triky očividne nestáli veľa, ale akcia dokáže pobaviť. Sám som sa prichytil, že keď sú na plátne aspoň traja známi herci, je to pozerateľná akčná capina, ktorá v 3D či 2D dokáže bez problémov zabaviť. Skromných 83 minút úplne stačí na to, čo tvorcovia chceli rozohrať a viac si rozhodne nezaslúžia. Preto keď akcia utíchne, atmosféra sa zníži na prázdne reči a všetko okolo je iba obyčajná stredoveká nuda a nedáva to zmysel.

Ak som sa na Janka a Marienku tešil, bolo to pre efektnú akciu, troška nadsádzky a Gemmu Arterton. Prvý atribút ujde, druhý za veľa nestojí a tá Gemma je OK, hoci z castingu príliš nevyčnieva ako som čakal. Jej parťák Jeremy Renner vyšiel snáď ešte horšie a duo Famke Janssen-Peter Stormare vo vedľajších roličkách nedostalo toľko priestoru, aby ste si túto novinku púšťali ako hriešne potešenie pre ich prítomnosť.

Vrcholne nesympatický a pre slovenského diváka občas nepochopiteľný bude mix anglických i slovenských mien. Videli sme ho už v traileri a pri sledovaní je dosť neprirodzené vidieť Marienku (alias Gretchel) ako ziape na Janka (alias Hansela i Hansa) niečo iné v pôvodnej zvukovej stope a v titulkoch. Musíte si zvyknúť.

Pri Jankovi a Marienke netreba mať veľké očakávania a po dvojitom zhliadnutí traileru viete, či to bude taká veľká nuda, že o film nemusíte zavadiť alebo mu dáte šancu a možno vás svojou tuposťou a priamočiarosťou poteší. Nie je to skutočne nič viac ako akčná variácia na lov čarodejníc s veľkými kvérmi v lese. A nemuselo sa to ani volať Janíčko a Marienka v 3D.

Hansel and Gretel: Witch Hunters (Nemecko/USA, 2013, 83 min.)
Réžia: Tommy Wirkola. Scenár: Tommy Wirkola, Dante Harper. Kamera: Michael Bonvillain. Strih: Jim Page. Hudba: Atli Orvarsson. Hrajú: Jeremy Renner, Gemma Arterton, Peter Stormare

autor Michal Korec 4.3.2013