RALPH ROZBI-TO

RALPH ROZBI-TO

9.0

Je to najlepší film podľa videohernej predlohy. Akurát tá neexistuje. No čaro retrovideohier, povahy postáv a aj zamerania viacerých herných žánrov zosobňuje takmer dokonale. Akurát mu sem-tam vadí povinný filmový trik či málinko infantilný humor. Bavil som sa ako divák, rozplýval ako hráč.

Ralph Rozbi-to už 30 rokov začína deň s rovnakým cieľom: mlátiť domček so spokojnými obyvateľmi. Po krátkom čase sa objaví pred ním Felix Oprav-to a začne poskakovať po domčeku a opravovať škody, ktoré Ralph spôsobil. Keď sa mu podarí všetko opraviť, obyvatelia sa združia na streche a vyšupnú Ralpha zo strechy smerom nadol - a ten končí v blatovej kaluži. Keď sa to opakuje stále dookola a Ralph prespáva na skládke za domčekom, je iba otázkou času, kedy si povie (a po neúspešnej terapii zloduchov naberie presvedčenie), že s tým musí dačo robiť. A tak odíde zo svojej videohry, aby získal medailu a získal rešpekt svojich súputníkov z domčeka. Medzičasom sa však zatúla aj do ďalších svetov...

Asi je nemožné začať z môjho pohľadu písať ďalšie slová o Ralphovi bez toho, aby som spomenul kľúčový fakt. Videohry hrám vyše 20 rokov, mojimi prvými titulmi boli Pac-Man či Frogger a pohľad na Ralpha sa do výraznej miery môže líšiť medzi bežnými filmovými návštevníkmi, hráčmi ako ja a navyše mladou generáciou. Je jedno, či hrá päť alebo desať rokov, vzťah k retrohrám je esenciálny.

Prvá časť filmu je ABSOLÚTNOU poctou retrohrám. V momente, keď uvidíte posedenie zloduchov, tipujete postavy a hry, z ktorých pochádzajú. Je to neskutočná sekvencia, kde každý charakter hovorí, pohybuje sa či využíva známe gestá. Celé intro o Ralphovom živote v herni je vynikajúce a zachytáva atmosféru, prečo hráči do nej investujú. Svet je premyslený do najmenších detailov. A potom príde scéna na Central Station, kde sú v jednom momente desiatky hrdinov. Ak nie ste hráči, čaká vás minimálne sonda do života starých hier a ich hrdinov. Vrátane sociálneho aspektu, čo je s postavami bez domova.

Ralph Rozbi-to Ralph Rozbi-to

Druhá sekvencia patrí Hero's Duty, kedy hráčom padnú sánky, uvidia premakanú hru kombinujúca Call of Duty, Gears of War a x ďalších titulov v neskutočnej kadencii. Aj tento svet má pravidlá a je radosť sa pozerať, ako funguje. A ako doň zasahuje votrelec z inej videohry a mení hráčsky pôžitok.

Ďalšia dejová línia sa rysuje neskôr, keď tempo striedania videoherných svetov musí poľaviť v neprospech finálneho hodnotenia. Čaká nás svet Sugar Rush, sladká alegória na Wipeout, no trávime v nej veľa času. Scenáristi tu nahádzali strašne veľa prvkov – samotný svet, vyčíňajúceho Ralpha, entity z tretej hry, čím vzniká pekný guláš inotajov (a to sa do finále ešte ukáže aj zaujímavý zvrat). Uvidíme scény s kódmi hry a znova iný súbor pravidiel. Dovtedy je to film za 10/10.

Paradoxne začnú pôsobiť nudné filmové pravidlá. Výsledný pocit sa mierne upraví. Štylizácia Sugar Rush pôsobí skôr ako Oblačno, miestami fašírky 2, kde sa aplikujú sladkosti či jedlá. Je zaujímavé vidieť sopku v tvare fľašky Coca-Coly, a cukríky ako vášnivé publikum, ale už to nemá s videohrou toľko spoločného. A dej sa zastaví na bode, kde treba súkať podivný prízvuk postáv a až príliš infantilný humor, ktorý škodí. Fakt je, že až vtedy sa začnú baviť menší diváci, no dospelé publikum a srdcových hráčov pokrúti hlavou.

Ralph Rozbi-to Ralph Rozbi-to

A je tu zrkadlo pre svet videohier v ponímaní hráčov i filmových divákov. Mnohé videohry sú založené na deštrukcii (aj Ralphova!), preto je krásne vidieť zloducha ako hlavnú postavu, čo chce meniť svoje vnútro a pohľad na svet. Najmä je skvelé vidieť a pýtať sa, či vôbec má šancu zmeniť sa, jeho základná črta pôsobí ako päsť na oko a veľké šance mu nedáva. Typický prerod charakteru – a budete prekvapení ako a kedy ho tvorcovia naservírujú. Je Ralph jedna z najlepších Disneyho postáv? Rozhodne áno.

Formálna stránka je perfektná, štylizácia bohatá, neustále udržiava tón svojich predlôh. Autori do detailov prepracovali tri svety i Central Station. Detaily idú hlboko: do grafiky, hudby, farebnej palety i vyznenia jednotlivých scén. Ralphov svet je milý, Hero's Duty freneticky akčný a Sugar Rush svojský i tvarovateľný.

Slovenský dabing dodáva solídny nadštandard Disneyoviek s výnimkou ukričaného dievčatka, ktoré je neprirodzene štylizované a až príliš kruto si uťahuje z Ralpha ako smraďocha, tučniaka či iného tupca. Je to skrytý paradox, že malé dievčatko zo sladkého sveta je iritujúca postava, ktorá dlho nedokáže vzbudiť rešpekt a získať si sympatie divákov?

Sú to tieto malinké drobnosti, ktoré mi v 50. minúte zobrali vidinu perfektného desiatkového filmu s predlohou videohier a zrazili ho do pozície výborného animáku s nepotrebnými chybami. Hráči by mali ísť do kina povinne a ostatných čaká veľké dobrodružstvo. Po Na vlásku ďalší triumf Disneyho mimo Pixaru. A asi jediný americký film s popkultúrnymi odkazmi, natoľko sofistikovaný, že si trúfne v záverečných titulkoch pustiť song od nesmierne obľúbenej kapely AKB48. Ako film spája rôzne videoherné svety, tak pôsobí kompaktne ako postmix kultúrnych ikon 21. storočia.

PS - Nezmeškajte predfilm Paperman, ktorý ku neskutočne farebnému Ralphovi pôsobí ako balzam na dušu pri svojej čiernobielej animácii so sladkou výnimkou i skvelou hudbou.

Wreck-It Ralph (USA, 2012, 109 min.)
Réžia: Rich Moore. Námet: Rich Moore, Phil Johnston, Jim Reardon. Scenár: Phil Johnston, Jennifer Lee. Strih: Tim Mertens. Hudba: Henry Jackman. Hrajú: (v slovenskom znení) Martin Nahálka, Gabika Dzuríková, Michal Hallon, Judita Hansmann, Igor Krempaský, Rebeka Poláková, Dušan Vaňo, Jozef Domonkoš, Peter Krajčovič

autor Michal Korec 7.12.2012
9.0
7.3