ATLAS MRAKOV

ATLAS MRAKOV

7.0

A - Táto recenzia bola napísaná formou skladačky. Ak si pospájate písmená zo začiatku poprehadzovaných odsekov, zistíte, ktorá dôležitá vec Atlasu mrakov chýba. Baví vás podobná štruktúra rozprávania? Ak áno, tak si film užijete.

I – V Atlase mrakov je prítomná matrixovská osudovosť, ktorá spája nielen vzťahy medzi postavami, ale aj príbehy do fascinujúcej mozaiky. Jeho najväčším pozitívom je žánrová rozmanitosť jednotlivých kúskov puzzle, každý si v nich nájde svoje: novinársku detektívku, futuristickú romancu, historickú drámu o priateľstve, alebo komédiu zo súčasnosti. Pripomína Aronofského Fontánu, akurát Atlas mrakov je menej prehľadný, zložitejší a výpravnejší. Trojica režisérov sa však vzácne zhodla na atmosfére filmu. Časti mozaiky do seba zapadajú, nevytŕčajú, občas sú akčnejšie, občas vtipnejšie, väčšinu času sú príjemne tajomné a záhadné. Rozvíjajú jednu z téz reinkarnácie – nielenže naše duše putujú medzi životmi, ale sú prepojené aj s našimi blízkymi. Sme súčasťou tejto gigantickej siete?

P – „ Preniknúť do štruktúry Atlasu mrakov je namáhavé, ale je to dobrodružstvo,“ povedal Tom Hanks v rozhovore pre Reflex krátko po tom, ako vystupoval v televíznom programe v Berlíne. Spolu s Halle Berry prišiel propagovať svoj nový film, ktorý vznikal v nemeckej koprodukcii a za účasti najvýraznejšieho nemeckého režiséra súčasnosti – Toma Tykwera (Lola beží o život, Princená a bojovník). Spolu s režisérskymi súrodencami Wachowskými (trilógia Matrix) vytvoril pozoruhodný kolos, ktorý vyvolal mnohé diskusie a predchádzali ho nemalé očakávania. Niekoľkokrát čelil hrozbe zrušenia a nad vodou ho podľa vyjadrení režisérov držal iba entuziazmus Toma Hanksa. Stojí výsledok za všetku námahu?

Atlas mrakov Atlas mrakov

T - Problém sa po istom čase začína vynárať v štýle rozprávania. Zatiaľ, čo v literárnej predlohe (držiteľa nominácie prestížnej britskej Man Bookerovej ceny) Davida Mitchella sa príbehy prerušia len raz, film nemilosrdne skáče medzi scénami, často bez logiky. Divák sa nestíha stotožňovať so sympatickými postavami a hlavne v budúcnosti nestíha vstrebávať jednotlivé detaily, ktoré by mu pomohli mozaiku rozlúšiť. Otázne tiež je, či riešenie existuje. Mitchell je väčší minimalista ako trojica excentrických režisérov a knihu zakončil jednoduchým citátom, ktorý v čitateľovi aspoň zanecháva pocit, že sa dozvedel niečo dôležité. Film zvolil bombastickejší prístup a bojím sa, že trochu pokazil prostosť celej myšlienky. Ostatné skladačkové filmy – Babel, Memento, 21 gramov, či už spomínaná Fontána – ju dokázali divákovi vysvetliť lepšie.

N - Celosvetové uznanie medzi kritikmi si odniesol aj soundtrack od trojice Klimek, Heil, Tykwer (vystupujúcej pod pseudonymom Pale 3). Hudba bola dôležitá už v traileri, kde tvorcovia použili nádhernú baladu od skupiny M83. V scénach z budúcnosti je film fascinujúci - opulentne farebným vizuálnym štýlom, ktorý je typický pre všetky filmy Wachowských a špecificky pripomína podceneného Speed racera. Prítomnosť hercov v rôznych úlohách a časových rovinách udržiava divácku pozornosť sústredenú počas väčšiny vyše dve a pol hodinovej stopáže – už teraz je jasné, že sa Atlas mrakov nominácii na maskérskeho Oscara nevyhne. Je síce sporné, či tým tvorcovia neodvádzajú pozornosť od nedostatkov.

Atlas mrakov Atlas mrakov

O Atlas mrakov tvorí šesť príbehov. Právnik Adam sa spriatelí s otrokom počas obchodnej plavby. V Anglicku mladý skladateľ Frobisher vytvára svoje veľdielo a túži po návrate k svojmu milencovi. Novinárka Louise nájde mŕtve telo pracovníka nukleárnej továrne a odhaľuje rozsiahle sprisahanie. Vydavateľ Cavendish uniká hrozbe gangstra, dostáva sa však do starobinca. Sonmi-451 je jednou z klonov pracujúcich v reťazci reštaurácií. Zachry žije v primitívnej spoločnosti niekoľko desaťročí po apokalypse.

Cloud Atlas (NSR / USA, 2012, 164 min.)
Réžia: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski. Námet: David Mitchell – rovnomenný román. Scenár: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski. Kamera: Frank Griebe, John Toll. Strih: Alexander Berner. Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek, Tom Tykwer. Hrajú: Tom Hanks, Halle Berry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Doona Bae, Ben Whishaw, Keith David

autor Marek Hudec 23.11.2012
7.0
5.5