CILILING A TAJOMSTVO KRÍDIEL

CILILING A TAJOMSTVO KRÍDIEL

7.0

Cililing je nenápadná animovaná séria z dielne Disneyho. Doteraz ste možno o nej ani nepočuli, v našich kinách ste ju nevideli a zrazu prichádza do distribúcie. Prekvapivo dobrý, hoci krátky a jednoduchý animák. No možno presne taký budú vaše päťročné dcéry milovať.

Cililing je celkom známa postava, čarovná víla zo sveta Petra Pana a Disney jej už venoval celú sériu filmov. Žije v Údolí škriatkov, no teraz sa dostáva preč, do Zimného lesa, kde objaví nové víly a aj sebe podobnú. Je živá, hravá, žiari však inou farbou a na pohľad má trošku iné vlastnosti. Volá sa Zimozelka a spolu zažijú nové dobrodružstvo. Pretože ich nevinné vzájomné návštevy druhých svetov veľmi nevoňajú kráľovi a kráľovnej Zimného lesa a hrozia im veľkým nebezpečenstvom. Možno sa budú musieť spojiť dva svety víl a zachrániť sa...

Znie dejový náčrt príliš všeobecne? Tento raz sa skutočne neoplatí čakať žiadne kombinované deje z niekoľkých dôvodov. Cililing je všeobecne postavená na veľmi ľahkých zápletkách, ktoré môžu bez problémov pochopiť aj úplne najmenší diváci, aj deťúrence pod 7 rokov, čo nemusia vydýchať ani niektoré diela Pixaru, ktoré sa snažia už prinášať rozličné posolstvá alebo majú hlbší presah. Mnohých rodičov poteší aj krátka stopáž - za 76 minút nestačí skupina scenáristov vytvoriť príliš zložitý dej, všetko je jasné takmer od začiatku, resp. sa aj potenciálne tajomstvo odhalí vždy o pár scén ďalej. Detskí diváci nemajú problém sledovať, čo sa na plátne deje a navyše dokážu obsedieť celú hodinku a štvrť. Dve silné devízy, niet pochýb.

Cililing a tajomstvo krídiel Cililing a tajomstvo krídiel

Vďačné sú aj dva odlišne svety víl. Prechod z jedného sveta do druhého skrýva vždy veľký potenciál (a celý čas som si pri výletoch víl spomínal na Predvianočnú nočnú moru) a autori dokážu pracovať naplno so zákonitosťami oboch svetov, kúzelných práškov a rôznych postáv. Jednotlivé víly i postavy sú celkom dobre zapamätateľné, veľmi odlišné a ešte aj animácia im pekne pomáha. Letné a zimné víly? Čo môže byť jednoduchšie a krajšie?

Animácia je vôbec silná stránka filmu. Hoci stál pár šupiek (ale u nás zaň pýtajú plné vstupné) a spadá do druhej kategórie Disneyho filmov, je pomerne kvalitná a na efekty i krásne lokality veľmi bohatá. Na pohľad by ste si mohli myslieť, že vedľajšia Disneyho animácia nemá v kine čo hľadať, no keď ju porovnáte s vykopávkami európskych štúdií a céčkovými napodobneninami špičkových animákov, je jasné, že Disney uhrá svoje renomé aj v nižšej lige. Svoje robia i výborné pesničky, ktoré oživujú už takú krátku stopáž.

Akurát som mal pocit, že pri výslednej dĺžke 76 minút filmu chýba pár scén, tu a tam by bolo lepšie ešte doplniť nejaký dialóg alebo lepšie vysvetliť niektorý skok v deji a bol by to výborný film. Takto je iba dobrý, poctivo urobený animák, na ktorý pôjdem oveľa radšej ako na zlátaninu typu Hurá do Afriky! Pretože zopár nových prvkov i nápadov dokázal priniesť.

Cililing je vedľajšia séria Disneyho, ktorá do kín zatiaľ neprišla, hoci je to už štvrté dobrodružstvo. Ale po tomto filme máte pomaly chuť zohnať si aj prvé tri a napozerať si jednoduché, ale pekne podané príbehy žiarivej víly, ktorá poteší najmä veľmi mladých divákov a možno ich sprievod v kine. Malý, ale šikovný prírastok v nižšej lige.

Tinker Bell and the Secret of the Wings (USA, 2012, 76 min.)
Réžia: Roberts Gannaway, Peggy Holmes. Scenár: Tom Rogers, Ryan Rowe. Hudba: Joel McNeely. Hrajú: (v slovenskom znení) Jana Wagnerová, Lucia Molnárová, Juraj Predmerský, Igor Adamec

autor Michal Korec 15.11.2012