PATROLA

PATROLA

8.0

Patrola sa ešte pred mesiacom nenachádzala v kalendári distribučných premiér a málokto o nej počul. Ale má za sebou solídnu premiéru a recenzie zo septembrového festivalu v Toronte a najmä cenné víťazstvo o prvenstvo za štvrtý septembrový víkend v amerických kinách. A je dobré vidieť ju v našich kinách, patrí medzi výborné policajné drámy.

Dvaja poliši v Los Angeles, Brian a Mike, sa pretĺkajú životom a sú ostrieľanou dvojicou v zbore. Každý deň prichádzajú do práce a čelia nečakaným zvratom v uliciach. Hasia požiare, riešia drogový biznis, naháňajú malých zlodejíčkov i väčšie ryby. Na jednej strane ich vlastné umenie a snaha prežiť, na druhej odhodlané skupinky menšín, vrahov, gangov či pasákov. V Los Angeles si všetci žijú na jednej kope a ich aktivity neustále na seba narážajú. Je iba otázkou času, kedy sa bežná šichta polišov zvrtne na nervybrnkajúcu akciu, kedy vymenia vysedávanie v policajnom aute a budú musieť nasadzovať svoje životy, hoci im hrozí, že jedného dňa o ne prídu.

Patrola je akčná dráma Davida Ayera, ktorý je odborník na policajné filmy. Svedčí o tom solídna dvojica filmov Training Day a Harsh Times. Aj nový scenár ostáva pri členoch policajného zboru LA; výsledok je odlišný od minulých diel a stále pútavý. V prvom rade sa zameral Ayer na precízne zachytenie života ústrednej dvojice. Sleduje ich v akcii i v civile a neustále sa snaží ukázať, ako sa vytvára a pestuje nerozlučné puto dvoch kolegov, ktorí v jednej hodine riskujú život a potom utekajú za svojimi rodinami. V dramatickej rovine je Patrola prirodzená a tlačí vpred osobné príbehy, vedľajšie postavy, vybudované zázemie postáv a nezabúda na otázku morálky, ktorú profesia prináša. Má zmysel prinášať na svet nový život, keď každý deň musia bojovať za to, aby odstánili to zlé zo súčasného? Alebo nečistia náhodou South Central v LA práve preto, aby ich potomkovia mohli žiť v lepšom svete?

Patrola Patrola

Civilná dráma je silnou zložkou dvojitého žánru Patroly. Dominujú v nej malé príbehy, nekonečné dialógy o živote, nudné chvíle v policajnom aute či návštevy rodiny. No keď odznie posledná dilema na tému práca vs. súkromie a hrdinovia nastúpia do akcie, prejaví sa aj druhý subžáner filmu - a tou je drsná akcia. Dvojica totiž skonfiškuje zbrane a peniažky členom známeho kartelu a tí vyrážajú do protiútoku, v ktorom ide hlavným hrdinom o krk.

Akčná časť Patroly má totiž natočené skutočne sugestívne scény, kde sa to len hemží vybranými anglickými slovami po F či S a začne lietať olovo. To už je poriadna napívna akcia, kde jednotlivé prestrelky nevyzerajú často ako týždne plánované misie, ale sú dostatočne uveriteľné a naplno vám načrtnú, ako sa taká denná akcia v uliciach LA môže odohrať. Pritom akčná zložka je surová a štýlová zároveň, čo iba nahráva faktu, že niektoré akcie môžu byť skutočne akoby filmové a iné sú len obyčajné, no niekedy prinášajú ešte väčšie problémny ako zbesilé naháňačky.

Patrola Patrola

Veľa sa hovorí o bizarnej kombinácii kamery vo filme, pretože sa tu bijú dokonca až tri štýly. Od klasických celkov prechádza Ayer rád na ručnú kameru, ktorá je dostatočne sugestívna v akcii, no nestačilo mu striedať iba dva uhly. Jeden z hrdinov si celé dianie točí amatérskym štýlom na svoju kamerku, čo vytvára tretí štýl do počtu - ale aj obrovský kontrast oproti zvyšku filmu, ktorý je predsa len filmársky priateľský, zatiaľ čo vlastné kamerové zábery sú často roztrasené, neucelené či neporiadne a divákovi ťažšie zapadajú do kontextu. Azda kvôli nim sa budú musieť oveľa viac sústrediť, hoci Patrola nemá zbytočne prekombinovaný dej.

Celé dianie je posilnené výbornými hereckými výkonmi. Jake Gyllenhall podáva jeden z najlepších a najsústredenejších výkonov, jeho Brian je odhodlaný blázon, zatiaľ čo Michael Pena je osobnosť a svedomitý poliš, ktorý sa chce vrátiť a milovať svoju rodinu. Čo je najpodstatnejšie, výnimočne funguje ich súhra a ukážka fungovania v dvojici, či v akcii alebo civile, tvoria nerozlučnú uveriteľnú dvojicu a sú fantastickými sprievodcami v akcii policajného zboru. Vzácnosť ich fungovania povýši film na vysoké hodnotenia.

Je mnoho spôsobov ako podať príbeh Patroly. Niektorí tvorci by zavolali Samuel L. Jacksona a mali by parádny materiál pre nového Shafta. No David Ayer postupuje úplne opačne. Hladký štýl mení za surovú realitu LA, povoláva dvoch výborných hercov a sprievodcov fungovania polície (má svoje miesto, no rozhodne nepatrí na vrchol rebríčka v ozbrojených zložkách). Bratstvo je až na prvej priečke, rovnako aj súvaha medzi súkromím a prácou, kde sa môže zo dňa na deň úplne všetko dodrbkať. Je to napínavý a zároveň zábavný príbeh, čo bude ku koncu aj žmýkať emócie. Možno v očiach niektorých divákoch fungujú skôr jednotlivé zložky a celok má svoje muchy, ale ako sonda do života polišov funguje Patrola výborne. Azda najlepší film o nich od čias Training Day.

End of Watch (USA, 2012, 108 min.)
Réžia: David Ayer. Scenár: David Ayer. Kamera: Roman Vasyanov. Strih: Dody Dorn. Hudba: David Sardy. Hrajú: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Anna Kendrick, Natalie Martinez, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Shaheed Sloan

autor Michal Korec 14.11.2012
8.0
7.0