SINISTER

SINISTER

8.0

Dobrých hororov je málo. Každý rok pozeráme tie isté vyčerpané série. Pílky, paranormálne aktivity a podobné kraviny, ktoré boli možno zaujímavé pri prvej časti, ale potom sa kvalitatívne zrútili, kým samotní diváci nerozhodli, že za také blbosti už skutočne nie sú ochotní platiť. A keď ste si mysleli, že sa tvorcovia posunú ďalej, rozhodli sa kopírovať dookola Blair Witch štýl s autorskými kamerovými nahrávkami. Našinec sa musí spýtať: to už fakt v Hollywoode nevedia urobiť poriadny horor?

Ellison (Ethan Hawke) je autor detektívok a píše o brutálnych zločinoch. Teraz sa sťahuje so svojou celou rodinou do opusteného baráku s veľkým potenciálom na novinku. Minulej rodine sa tu stratila dcérka a potom sa celá família obesila. Taká záhada je fantastický námet, treba ho preskúmať. Nie je nič lepšie, ako byť na mieste činu po celý čas a podniknúť súkromné pátranie. Objaviť škatuľu so záhadnými filmami, ktoré zaznamenávajú niekoľko brutálnych vrážd v rôznych časových obdobiach. Jediné, čo ich spája, je séria bizarných symbolov a zvláštny úkaz. Možno duch.

Zápletka s rodinou, ktorá sa sťahuje na miesto opantané hrôzou a bývalou sériou vrážd, je skutočne na prvý pohľad tuctová. A po toľkých rokoch i hororoch sa našinec pýta, prečo je normálny otec ochotný priniesť svoju rodinu v záujme nového diela do ohrozenia v dome, kde sa malo vraždiť. No ústredné tajomstvo je dobre dávkované napriek známemu faktu, že asi nám tu pobehuje démon s podivnými chúťkami unášať/vraždiť/dávať o sebe vedieť. Pri stopáži 110 minút je to dobré zistenie. A Sinister má dobre napísaný scenár a navyše ide k dobrej pointe záhady, ktorá sa môže za vraždami skrývať.

Predovšetkým má precízne spracovanie. Najmä v prvých dvoch tretinách si riadne dáva načas, napätie stupňuje pomaličky. Najprv nás nechá prísť do domu a je skôr pokojný. Má uveriteľné civilné scény, jedine obsah filmov začne vyvolávať prvé momenty znepokojenia. Pozitívnou vlastnosťou je, že keď nám do kože zadrapne duch prvý raz, už sa nepríjemného pocitu nezbavíme. Sinister začne byť čoraz depresívnejší a úmyselne zdržuje, pričom raz za čas opäť načrtne niečo nervydrásajúce. Naposledy sa u mňa podobný pocit vnútorného tlaku prejavil pri Kruhu ešte pred desiatimi rokmi, odvtedy nebol ani jeden americký presvedčivý horor, ktorý by nehral iba na efekt, ale začal budovať napätie zvnútra.

Sinister Sinister

No netreba sa báť, že by neprišli ani efektné ľakavé momenty, akurát si ich film šetrí na pokročilejšiu hodinu, keď ste už dostatočne pripravení a náchylnejší na vyskočenie zo sedadla či rýchlu reakciu. Na rozdiel od 3D hororov nepotrebuje hádzať zbytočné predmety do kamery, ale vystraší vás zaručene, keď ste navnadení rozhovormi s okultistmi a tušíte prítomnosť démona. Chce sa ukázať a začne útočiť na prvú signálnu sústavu naplno. Pri kombinácii s vnútorným strachom viac netreba.

Zábery so zlom sú solídne natočené a pomalé tempo vás odkáže na Kruh, americký či japonský. Nie je to zlá referencia, autori sa chcú dopracovať do finále cez váš nepokoj a na ten potrebujú veľa času. Obávam sa, že niektorí diváci budú žiadať rýchlejšie scény, prekvapí ich aj veľmi pokojné správanie postáv. Tu nikto neziape, nevreští – táto parketa je prenechaná vám v kinosále.

Sinister Sinister

Sinister má aj skutočne špičkový zvuk. Je to jednoznačný dôvod, prečo naň ísť do kina, pretože každý krok, zašramotenie či mix s hudbou vyniká a tlačí na vás niekedy viac ako iba to, čo vidíte (alebo je to schválne schované v tme, aby vás zvuk dostal). A Ethana Hawka, ktorý predvádza jeden z najlepších výkonov v kariére. Je civilný, presvedčivý, ťahá celý film na pleciach a veríte mu každý krok.

Sinister je dobrý horor. Nemá síce najoriginálnejší scenár a aj tie nahrávky z kamery sa tam nájdu, no k látke pristupuje poctivo. Neobsahuje prázdne scény, kde sa nič nedeje a nevybafne na vás iba raz za 30 minút. Hrá v ňom do 10 postáv, no vystačí si s nimi celých 110 minút. A na prvý pohľad dostal len tuctový dej, na ktorý dokáže pripraviť veľmi dobrú variáciu. Pretože na konci je podstatné iba to, čo si dokáže splniť svoj primárny účel – držať vás v napätí a párkrát riadne vyľakať. V tomto smere uspel.

Sinister (USA, 2012, 110 min.)
Réžia: Scott Derrickson. Scenár: Scott Derrickson, C. Robert Cargill. Kamera: Chris Norr. Strih: Frédéric Thoraval. Hudba: Christopher Young. Hrajú: Ethan Hawke, Juliet Rylance, James Ransone, Fred Dalton Thompson, Michael Hall D’Addario, Clare Foley, Rob Riley, Tavis Smiley

autor Michal Korec 3.11.2012
8.0
5.3