SVÄTÁ ŠTVORKA

SVÄTÁ ŠTVORKA

3.0

Michal Viewegh začal písať bakalárske príbehy! Nové dielo podľa jeho scenára má jednoduchý dej, letmo načrtnuté postavy a optimistický koniec. Problémom je, že bakalárom stačilo 20 minút a tento film je niekoľkonásobne dlhší. Boj spisovateľa s kritikmi a bulvárom je dojemný. Pravda je jednoduchá - píše čoraz horšie.

Ťažko sa dá odhadnúť, prečo Viewegh s Hřebejkom nakrútili film o sexuálnom experimente  štyridsiatnikov práve takto. Hřebejkovi toľko vyčítaná bezzubosť a nekonfliktnosť tu dosiahli svoj vrchol. V tomto filme nemá žiadna postava s ničím problém!

Predstavte si - dve manželské dvojice majú bezproblémové manželstvo, ktoré hyzdí len sexuálna nuda. bezproblémový je aj vzťah oboch hlavných mužských predstaviteľov i ženských hrdiniek, Ako inak, obe dvojice sú bezproblémovými rodičmi a ich deti spolu nadviažu bezproblémové erotické kontakty. Po sexuálnom experimente sa táto idyla nerúca, ale upevňuje a pojme i starých rodičov. Motív náboženskej viery jednej z hrdiniek je nepresvedčivý. Neprekonáva zábrany, je len účastníčkou náboženských rituálov. Jediný naznačený konflikt s ktorým film vlažne polemizuje nestačí. Život protagonistov a ich rodín nie je o viere. Je známkou bezradnosti, že ju tvorcovia do príbehu vniesli.

Svätá štvorka Svätá štvorka

Takto to ale Viewegh napísal a Hřebejk narežíroval. Keby témou nebol sex, mohlo by to byť propagačné dielo nejakej sekty. Takže o čom ten bezproblémový film vlastne je? Dosť o ničom. V  riedkej polievke ale plávajú aj chutné kúsky - niektoré dialógy sú milé, niektoré situácie vtipné a tvorcovia neskĺznu k vulgárnosti. Na premiére v letnom kine s pivom v ruke sa celkom pobavíte. Komédia je príliš ťažkým žánrom na to, aby som tvorcom nepriznala plusové body.

Problém je inde - prečo režisér, ktorý nakrútil Pelíšky podliezol svoju latku? Prečo vo filme nie je ani jedna jeho povestná scéna za stolom, ktorá zabáva, ale zároveň mrazí. Prečo o svojich hrdinoch nepovedal vôbec nič? Hřebejk nie je režísér veľkých príbehov, ale majstrom sociálnej drobnokresby. O hrdinoch tohto filmu sa však nedozvieme nič. Nevieme ani, či po tom všetkom lepšie súložia, pretože napriek všetkému, Svätá štvorka nie je o sexe.

Svätá štvorka Svätá štvorka

Škoda, že film zostal na povrchu a kontrast medzi slobodou na ostrove a realitou šedého mesta nebol naozajstný. Škoda, že nebola ukázaná sexualita štyridsiatnikov, ale len jej karikatúra do manželskej rutiny. A zmizol aj generačný konflikt, keď sa dedičky búria proti svojim zaprdeným rodičom, ale zároveň vyžadujú, aby im vytvárali nudný a predvídateľný domov? Téma uzavretej sexuálnej štvorky by mohla byť napínavá a objavná.

Hřebejk vie pracovať s hercami, ale v tomto filme nemali priestor na priveľa emócií okrem hanblivosti, zaľúbenosti, neustálych náhodných stretnutí a rozpakov. Takto sa dá len škonštatovať, že uvidíte presne to, čo ponúka reklamný text - „Kolegovia elektrikári Ondra (Hynek Čermák) a Vítek (Jiří Langmajer), dostanú ponuku na exotickú "brigádu" na karibskom ostrove, kde hurikán zničil elektrické vedenie. Ondra s Vítka sú kamaráti a navyše susedia z dvojdomu, v ktorom oni a ich rodiny žijú v úplnej harmónii. Ich manželky, Dita (Viktorie Čermáková) a Marie (Marika Procházková), sa majú rady, Ondrovi dospievajúci synovia chodia s Vítkovými dospievajúcimi dcérami.“

A trailer dopovie všetko a ambíciách tvorcov. No a prečo ešte nepoštekliť divákov informáciou, že mileneckých partnerov si v tomto filme zahrali súrodenci!

Svatá čtveřice (Česká republika, 2012, 78 min.)
Réžia: Jan Hřebejk. Scenár: Michal Viewegh. Kamera: Martin Šácha. Strih: Vladimír Barák . Hudba: Eggnoise. Hrajú: Jiří Langmajer, Hynek Čermák, Marika Procházková, Viktorie Čermáková, Luděk Munzar, Jana Hlaváčová

autor Soňa Koželová 24.8.2012
:)
-