DON’T STOP

DON’T STOP

6.0

Postaviť snímku ma kontroverznom hudobnom štýle, ok. Spraviť hlavných hrdinov z rebelujúcich pubertálnych mladíkov, v poriadku. Nakrútiť celovečerný debut po dlhoročnej praxi za kamerou, môže byť. Len to ohliadnutie sa za dobou minulou pôsobí akosi zbytočne a navyše nepresne.

Skúseným kameramanským okom Richarda Řeřichu prešlo už viacero filmov. Za všetky spomeňme tie od Davida Ondříčka - Samotáři či Jedna ruka netleská a taktiež spoluúčasť na trikových sekvenciách Tykwerovej adaptácie Patricka Sűskinda. Po rokoch za objektívom Řeřicha rozširuje svoje filmárske pole pôsobnosti a ujíma sa čestného režisérskeho  a scenáristického miesta. I napriek tomu, že rodák z Prahy už v minulosti s réžiou niekoľko ráz koketoval, snímka Don´t stop je jeho prvým celovečerným dielom.

Teenagera Mikiho (podobne ako mnoho jeho vrstovníkov) nefascinuje sedenie nad knihami. Oveľa radšej sa fláka po uliciach s kamarátom Dejvidom a spoločne sa nechávajú unášať na vlnách novej hudobnej rebélie. Po vzore zahraničných ikon si vylepšujú vlastný image a túžia po kapele vzdorujúcej systému doby. Cesta Mikiho, Dejvida a ich hudobného projektu Emile Buisson na pódia je lemovaná pochvalami i prehrami. No ako to vo svete „show biznisu“ chodí aj ich veľký sen sa rozplynie a rozpadne ako domček z karát. Mladým punkerom síce nemožno odoprieť zanietenie, no ich hudobný prejav by potreboval ešte dopilovať a to isté možno povedať i o Řeřichovom debute.

Don’t Stop Don’t Stop

Snímka ma príjemne našliapnuté, no nerozvážnymi chybičkami podkopáva nohy sama sebe. Jedným z hlavných, do očí bijúcich prvkov je doba, do ktorej je príbeh zasadený. Umakartové obdobie ku ktorému sa českí tvorcovia tak radi a často vracajú pôsobí v Řeřechivom podaní až zarážajúco pokojne. Zopár udivených pohľadov okoloidúcich či odmietavý prístup hostinského sa nezlučujú s odvážnym vizuálnym prejavom hlavných hrdinov. Ostalgia v  Nvotovom Eštébakovi či Špačkových Poutach sa jej na míle vzďaľuje. Len ťažko možno veriť, že mladík s prvým čírom v Československu (ako tvrdí samotný film) by nikoho svojim účesom neiritoval natoľko, aby ho upriamil do pozornosti Štátnej verejnej bezpečnosti.

Ďalším mínusom sú spomínane výroky s akými snímka neobratne manipuluje. Vyhlásenia pripisujúce rôzne prvenstvá členom kapely Emile Buisson sú v dnešnej dobe komunikačného a informačného boomu ľahko vyvrátiteľné. A to i napriek tomu, že snímku neokliešťuje žiadna zhrňujúca formulka nasadzujúca rozprávaniu punc skutočnosti. Pre lepšiu koncentráciu a komplexnejšie vnímanie snímky Řeřicha zveril kameru do rúk svojmu kolegovi Martinovi Žiaranovi. Zrýchlenie i spomalenie obrazu, skratkovitá prezentácia postáv či úmyselné znehodnocovanie filmového pásu sú len niekoľkými postupmi dodávajúcimi filmu grády. Práve vizuálna stránka je jedným z najväčších plusov filmu Don´t stop. Vďaka nej  dokáže divák prehrýzť spomínané nedostatky i jednoduchú klišeovitú zápletku.

Don’t Stop Don’t Stop

Hlavných úloh sa ujali mladí prevažne divadelní a televízni herci. Nad všetkými vyniká, a to nie len účesom, Lukáš Reichl. Jeho poňatie Dejvida pôsobí veľmi presvedčivo a prirodzene vo všetkých polohách  od rebelantstva, cez hudobné vystúpenia až po drogové a výtržnícke excesy. U Mikiho s tvárou Patrika Děrgela je to už niečo slabšie (no aspoň sa naň príjme pozerá).

Ako to však pri debutoch býva, nie všetko sa na prvý pokus dokonale zladí. Richard Řeřicha sa s dobrým úmyslom a odhodlaním pustil do témy o ktorej sa veľa nehovorí, bohužiaľ si ale vybral obdobie o ktorom sa naopak hovorí celkom dosť. I napriek tomu dokáže snímka zaujať, ak pristúpime na fikčnú hru režiséra prezentujúcu obraz mladosti a rebelantstva. Práve to má svoje čaro vo veku, akým hrdinovia prechádzajú. I oni sami budú napokon na túto etapu života spomínať ako najkrajšie roky svojho života. Don´t stop Richarda Řeřichu je jednoducho oslavou mladosti naprieč dobou.

Don’t Stop (Česká republika / Slovenská republika, 2012, 98 min.)
Réžia: Richard Řeřicha. Námet: Richard Řeřicha. Scenár: Richard Řeřicha. Kamera: Martin Žiaran. Strih: Petr Mrkous. Hrajú: Patrik Děrgel, Lukáš Reichl, Jiří Kocman, Kristína Svarinská

autor Zuzana Štefunková 29.6.2012