TADY HLÍDAM JÁ

TADY HLÍDAM JÁ

6.0

Leto klope na dvere a Česi vyrukovali s detskou prázdninovou komédiou Tady hlídám já. Režijne sa pod ňu podpísal Juraj Šajmovič ml., ide o jeho hraný celovečerný debut (doteraz TV tvorba). Rozkošný príbeh hyperaktívnej Kačenky a jej verného jazvečíka Huga má za úlohu prilákať do kina predovšetkým detského diváka.

Poriadkumilovný Věroslav Herian (Vladimír Javorský) pracuje s Júliou (Jitka Ježková) ako výskumný tým a v súkromí sa im to chýli k svadbe. Jedinou prekážkou je Júliina dcéra Kačenka (Veronika Divišová) trpiaca ADHD (porucha osobnosti sprevádzaná hyperaktivitou). Osemročné dievčatko dostane od dedka zo Šumavy jazvečíka Huga, s ktorým sa začne rozprávať a zdá sa, že zviera má na syndróm hyperaktivity pozitívny vplyv.

Herianovi s Júliou sa plánovaná dovolenka pri mori zmení na dobrodružný výlet u dedka (Pavel Nový) a jeho priateľky Radky (Simona Stašová) v penzióne na Šumave. Každé ráno Věroslav naplánuje Kačenke diktát a každým dňom mu okolie naservíruje „náhradný“ program, upúšťajúci od jeho pedantného denného režimu. Nielen ranné bláznivé diskorozcvičky dovolenkujúcich dám, ale hlavne Júliina a Kačenkina nová spriaznená duša  miestneho Ivana (Lukáš Vaculík).

Pes Hugo a Kačenka vedú spolu komentujúce dialógy (Hugovi prepožičal hlas Matouš Ruml), v ktorých zosmiešňujú konanie dospelých a utvárajú vlastné úsudky pomocou detskej  optiky. Komédia Tady hlídám já jednoducho a zreteľne vykresľuje dobré i trocha pošramotené charaktery dospelákov. Sucho vedecké Herianovo chápanie sveta kontrastuje s náporom prírody, v Ivanovi cíti soka v láske k Júlii, ale aj lepšieho „otecka“ pre Kačku.

Tady hlídam já Tady hlídam já

Ľahká detská komédia ponúka oku lahodiace prírodné scenérie, dobré herecké výkony a vďačnú postavu hovoriaceho jazvečíka. Dospelému divákovi môže pripadať jemne naivná a priehľadná. Občas scéna skĺzne do zbytočného dialógového naťahovania a Kačenka sa nezdá byť až tak hyperaktívna či bláznivá v nápadoch. Jednoducho, pripomína skôr klasické zdravo živé dieťa a nálepkou ADHD tvorcovia akoby nasilu chceli zviditeľňovať trendový psychologický problém (v spojitosti s dyslexiou).

Pokiaľ ide o hercov, výber padol na úrodnú pôdu – v prípade Javorského by sme ťažko  hľadali „suchšieho“ vedátora, Stašová s Novým si dobre nahrávajú v pozíciách obetavej majiteľky penziónu a kutila večne zavretého v garáži. Rodiaci sa ľúbostný vzťah Júlie a Ivana má síce ako aktérov superpozitívne a superchápajúce postavičky, čo je ale pre primárneho detského diváka pochopiteľné. O zbližovanie z trocha iného súdka sa postará umelecky založený chovateľ oviec Štefík (Lukáš HudbaLatinák) a tvrdá manažérka – Herianova sestra Milada (Iva Pazderková).

Tady hlídam já Tady hlídam já

Film Tady hlídám já určite priláka do kín množstvo obetavých rodičov, ich ratolestiam totiž scenár Šajmoviča, Kazdu a Ušelovej ponúka z pedagogického hľadiska bezpečný a poučný príbeh o láske k najbližším, k prírode a k správnym ľudským hodnotám. Dospelým riedky a miestami nenápaditý dej spestria spomínané herecké výkony a „psíčkarov“ určite nenechá chladných ani krásne vyčesaný Hugo (aj s otravnými motýlikmi v úvode/závere filmu).

Tady hlídám já (Česká republika, 2012, 107 min.)
Réžia: Juraj Šajmovič. Scenár: Petra Ušelová, Petr Kazda, Juraj Šajmovič. Kamera: Juraj Šajmovič. Hudba: Ladislav Faktor. Hrajú: Iva Pazderková, Lukáš Vaculík, Jitka Ježková, Vladimír Javorský, Simona Stašová, Pavel Nový, Klára Jandová, Lukáš Latinák

autor Zuzana Ondrišová 3.6.2012
Páči sa mi!
:)