ŠŤASTLIVEC

ŠŤASTLIVEC

5.0

Mnohí známi i čitatelia sa ma pýtajú, kedy po videní filmu píšem jeho recenziu. Pri dráme ako Štastlivec je odpoveď jednoduchá – cca do dvoch hodín, pretože do rána od premiéry hrozí, že by som na film rýchlo zabudol. Niežeby bol slabučký, na také sa nezabúda. Je to ukážkový priemer, kde všetko funguje ako má. Instantná romantika na jedno rande. Jasne rozložené úlohy a osudy.

Logan Thibault na svojej tretej misii v Iraku zažije nepríjemné veci. Tímy na seba nečakané pália, je tu krížová akcia súpera a po náročnej nočnej akcii mu radosť urobí jediná vec – nájdenie fotky peknej blondínky. Bude trvať takmer ďalší rok, kým sa dostane späť do USA a splní si svoj cieľ. Nájde majiteľku a povie jej, že vďaka foto prežíval tie ťažké časy. Pobyt u sestry mu nerobí dobre a trauma ho ženie jasne vpred. Zamestná sa, zoznámi s jej rodinou a je otázka času, kedy musí aj pravda o fotke prísť najavo. Že sa pri tom prepletú osudy viacerých mužov a jednej ženy, je jasné.

Šťastlivec Šťastlivec

Nicholas Sparks píše na istotu. O osudoch. O dvojiciach. O láske, ktorá musí prekonať všetko, čo vám zíde na um, ale neviete tomu dať hlbší kontext. Sparks s tým problém nemá – medzi jeho hrdinami to jasne iskrí, nachádzajú si cesty k sebe a ľutujú chyby či momenty, keď sú od seba.

Ale najprv príde bizarná 8-minutová sekvencia, kde sa vojaci plazia v nočnom videní, na plátne vidieť viac zrna ako postáv a prvá obeť v štvrtej-piatej minúte. Toto má od romantiky ďaleko, no mužský divák si spokojne mľaskne; snáď to nebude také zlé. Keď príde explózia v nasledujúcej minúte, úvodnú osmičku zakončí pecka v spomalenom zábere, mužské srdce plesá  - veď to bude poriadny film. Naskočia úvodné titulky, akcia je fuč a smerujeme do slnečnej Louisiany.

Dej sa spomalí a čaká nás očakávaná séria scén. Logan príde. Beth ho nechce zamestnať. Babka ho zoberie. Logan im pomáha. Beth má syna. V škole sa mu smejú. Je super chalan. Logan začne pomáhať nielen s domom, ale aj rodinou. Beth má ex-manžela poliša a zadubenca. Medzi ním a Loganom vznikne svár. Príde romantika. Bude problém. Dráma musí vrcholiť. Zomrie niekto?

Šťastlivec Šťastlivec

Pri filmoch ako Štastlivec viete, čo sa odohrá a môžete sa venovať stopkám na hodinkách. Prvá pusa v koľkej minúte? Vášnivá scéna je iba jedna? Dajú si chlapi po hube? Kedy jej Logan chce povedať o fotke a ako? Pobijú sa na konci? Koho by sme mohli obetovať, nech je finále super?

Príjemné zistenie je, že film nedrhne. Má ukážkových 100 minút a všetko sa deje presne vtedy, keď má. Nič vás neprekvapí, viete čo čakať. Postupne si odškrtávate jednotlivé body a poslušne pozeráte do konca, o ktorom netušíte, to Sparks občas rád dramatizuje. Vďaka tomu akceptujete sem-tam klišé (film na každý jeden trápnejší dialóg vytiahne zase jeden vtipný).

Milé prekvapenia Štastlivec má. Krásnu kameru a výpravu z Louisiany, fakt idylický pľac na takú romancu. Mark Isham dodal celkom peknú hudbu a znie v správnom momente. Nová tvár Taylor Schilling je neopozeraná a hrá dobre (chlapi, často má vypasované rifle či šortky, takže je fajn). Zac Efron neskutočne prekvapí prerodom na tichšieho rozhodného mladíka. Už žiadny borec zo strednej školy či sedemnásťročný fičúr. Poctivá rola, ktorá mu sadne a väčšinu času je na plátne.

Štastlivec sa fajnovo vlečie, symboly nechýbajú (počkajte na poslednú scénu), koniec je strašne dlho neistý a archetypy sú jasné. Novinka neriskuje, hrá na istotu a keď na ňu máte chuť, poteší. Poučenie pre diváčky? Slečny, keď máte osemnásť, nezamilujte sa do prvého truľa-športovca, lebo vás bude musieť prísť zachrániť záhadný neznámy. Keď tak rozmýšľam, to by malo byť jasné plus...

The Lucky One (USA, 2012, 101 min.)
Réžia: Scott Hicks. Námet: Nicholas Sparks – rovnomenný román (2008). Scenár: Will Fetters. Kamera: Alar Kivilo. Strih: Scott Gray. Hudba: Mark Isham, Hal Lindes. Hrajú: Zac Efron, Taylor Schilling, Blythe Danner, Jay R. Ferguson, Riley Thomas Stewart, Adam Lefevre

autor Michal Korec 27.4.2012
5.0
3.8