S ĽADOVÝM POKOJOM

S ĽADOVÝM POKOJOM

5.0

Starý bard a vychádzajúca hviezda v akčnom trileri odohrávajúcom sa v Európe, kde väčšinu času nik nevie, čo sa deje. To je od čias Bournea nová mustra pre sľubné trháky so stredne veľkým rozpočtom. Vyberte zaujímavé mesto, predmet či zápletku, ktorú až do troch štvrtín treba utajiť, a máte vyhrané. Sľubný režisér, dobrá naháňačka a obstojný scenárista to už do kín dotiahnu. Presne ako novinka.

Will Share sa najlepšie cíti v biznise, ten mu dobre nejde a zamieril do Španielska so svojou rodinou. Idylku príliš nevylepšuje ani prítomný tatko. Ale keď je celá família unesená a idú mu po krku tajní agenti v snahe získať nejaký kufrík, bude sa utekať, jazdiť a strieľať o život. Možno má čosi v génoch, lebo z tatka sa vykľuje tiež akčné eso. Situácia zhustne v momente, keď má Will na krku všetko: limit daný únoscami, španielsku flotilu polišov i amerických zabijakov. Nemá neznámy kufrík, nemá príliš možnosti na výber, ale keď sa spojí s lokálnou devou Luciou, ktorá mu chce pomôcť, šanca žije...

Vlani sme tu o tomto čase už mali za sebou kvalitného Všemocného či Zdrojový kód, ale tento rok sa ide pri stredných filmoch po repríze klasiky. Hoci do štvrtého Bournea ostáva takmer pol roka, štúdiá sa chcú pekne zviezť na kvalitnej sérii uvedením svojich verzií. S ľadovým pokojom vyzerá na papieri celkom dobre, v praxi je to priemerný akčný film bez štipky zaujímavých nápadov. Tuctová variácia.

S ľadovým pokojom S ľadovým pokojom

Je to zvláštne, ale problematický bol už casting. Bruce Willis si len pred rokom robil srandu sám zo seba v akčnej pecke RED a dnes je opäť v tom istom žánri, ale s vážnou príchuťou. Jeho rolička je síce fajn, no z plátna zdrhne skôr ako by ste chceli a navyše sa tvári smrteľne vážne, čo mu už nesedí. Ešte slabšie vypáli Henry Caville v hlavnej roli, na ktorého toľkí upínajú zrak, lebo bude nový Superman –dovtedy ho vidíme v priemerných látkach, kde sa nevie vypnúť k poriadnemu výkonu. Začínam mať obavy, ako utiahne veľký projekt, keď mu nejde od ruky ani toto akčné cvičenie v uliciach Madridu.

Na svoj rozpočet a dianie ponúka S ľadovým pokojom solídne kvantum akcie. Je tu beh v uliciach, ale Madrid prekvapivo nemá vlastný nádych. Naháňačky potešia fanúšikov Audi a hoci sa nekoná štvrtý Kuriér, sú zručne natočené a patria zrejme k najlepším scénam. Zvyšok už taký interesantný nie je a to nedostal príbeh ani veľkú stopáž. Akčná forma zrejme utrpela nedostatkom peniažkov i umu tvorcov. Režisér sa snaží, občas má pekný nájazd kamery a hudba mu pasuje, ale nie je to vždy ono.

S ľadovým pokojom S ľadovým pokojom

No najväčší diel viny si musia odniesť scenáristi, pretože nedokázali napísať nič poriadne. Postavy sú nevyjasnené a väčšinu času dosť fádne. Tony klišé badať na postavách, situáciách, skupinkách strelcov či únoscov. Henry Cavill len uteká, ale často nevedno kam a prečo – zápletka nie je konzistentná. A to už boli na plátne iní bežci, ktorí nedokázali zachrániť lenivý dej, nieto nasadiť takého začiatočníka. Dej vyústi do akceptovateľného záveru, ale nie je to žiadne extra zavŕšenie španielskej misie. Zmena úradníka na akčného hrdinu je však neuveriteľná, Cavill nemá žiadny vývoj postavy – to máte veriť, že skáče zrazu po scéne len tak? Nehovoriac o nešikovne napísanej Lucii, ktorá sa objavuje vtedy, keď ju hrdina najviac potrebuje. Raz na odvoz, inokedy na ošetrenie či zdrhnutie z bojiska. Divný prístup.

Ale hodinka a pol vám môže celkom rýchlo ujsť, hoci je neoriginálna a drvivú väčšinu scén ste už aspoň raz niekde videli. Je to kópia Bournea nadobro: svojím roztraseným štýlom, nejasným dianím či hrdinom neustále v pohybe. Ale za všetkým sa skrýva stále iba kópia, ktorá poslúži na jedno videnie.

The Cold Light of Day (USA, 2012, 120 min.)
Réžia: Mabrouk El Mechri. Scenár: Scott Wiper, John Petro. Kamera: Remi Adefarasin. Strih: Valerio Bonelli. Hudba: Lucas Vidal. Hrajú: Bruce Willis, Henry Cavill, Sigourney Weaver, Jim Piddock, Caroline Goodall, Joseph Mawle, Rafi Gavron

autor Michal Korec 18.4.2012
5.0
-