SNEHULIENKA

SNEHULIENKA

4.0

Tarsem Singh a Snehulienka idú na papieri celkom k sebe. On je známy vizionár a má za sebou pár zaujímavých diel, ona je dobrá predloha a bolo otázkou času, kedy vyprahnutý Hollywood zas vyštartuje po klasickej rozprávkovej látke. Ale výsledok je podivne malátny a plný paradoxov.

Príbeh sa snaží byť moderný už len tým, že tu máme síce klasický problém, že zlá kráľovná chce byť najkrajšia vo svete a keď zistí, že je tu nejaká Snehulienka, o ktorú sa sama stará, keďže jej ostala z minulého manželstva, rozhodne sa konať. No osemnástka z paláca zdrhne za sedmičkou trpaslíkov a zlá kráľovná sa chce vydať za pekného princa, aby jej pokryl náklady na živobytie. Do toho sa však musí priplichtiť Snehulienka znova, aby naďabila na princa a bola láska ako svet.

Problémov novej Snehulienky je viacero a jasne ukazuje, na čom vstáva a padá Hollywood 2012. Klasický dej nie je dostatočne zaujímavý, varíruje sa ostošesť. Sú tu základné postavy, no ich motivácie či roly sú značne odlišné. Snehulienka ide do lesa a je líderkou drobcov, čo má zmysel. Princ skáče medzi palácom a lesom – a tu už cítite, že je očividná snaha vzdať poctu predlohu. Tá dvojica sa musí dať nejako dokopy. Sedmička trpaslíkov tvorí podivný kolorit a detinský humor. A nakoniec snaha o veľké herecké sólo Julie Roberts, ktorá má byť zlá kráľovná, no v skutočnosti je len Julia Roberts v drahých šatách, ktorá sa občas tvári naštvane – ale od pravej zlej kráľovnej má tak ďaleko, že jej rolu veríte len naoko (počkajme na Charlize Theron, ktorá v konkurenčnej verzii mrazí pohľadom už z traileru!). Ešteže tu ostalo zrkadlo, jablko a pár klasických prvkov.

Obsahová časť je teda rozbitá na franforce a 106 minút plynie občas veľmi pomaly. Varírovaný dej nemá totiž toľko zaujímavé momenty, aby ste sa tešili na to, čo sa stane o chvíľu či dve. Vaša nádej sa preto začne upínať na inú očakávanú devízu – Tarsemov vizuál.

Snehulienka Snehulienka

Osobne však začínam pochybovať o tom, či sa Singhova kariéra uberá dobrým smerom. Po veľmi dobrej Cele a solídnom Páde nám vlani ukázal ťažkopádnu Vojnu bohov a teraz sa zablysne ešte slabšie. Môže za to producent Brett Ratner (ktorému dodnes nezabudneme X-Menov 3) alebo iné hlavy štúdia? Alebo zlá alokácia rozpočtu? Keď sa pozriete na kostýmy, berú vám dych v každej scéne a sú fantastické, menia sa a šialený make-up prispieva k osobitej vízii. Ale inak je vizuál až príliš suchý. Ukážka to naznačila – a plná stopáž potvrdí. Tarsem tu strieda sotva päť lokácií a to na plnohodnotné dobrodružstvo jeho formátu nestačí.

Raz za čas sa vypne k parádnemu výkonu – má dobrú akčnú scénu, ponúkne ľahký vtip a aj dobrý nájazd kamery. A Alan Menken dodal peknú hudbu a pár piesní (vrátane finálnej), ktorá dlho nevyfučí z hlavy. Je to však poriadne nevyrovnaný celok, pričom paralela s Vojnou bohov je podobná. Keď tam zúrila efektná akcia, bohovia šľahali bičom i efektné krviprelievanie nevedelo skončiť, bola to paráda. Keď sa dvadsať minút vliekol dej iba v dedine, bola to takmer nuda.

Snehulienka Snehulienka

Snehulienka núka paradoxne rovnaký výsledok. Nemá príliš bohatý dej, je zamotaná iba naoko, aby sa striedali postavy a lokácie. Občas sa bavíte, potom zase nie. Tarsemovi sa rozbíja všetko – aj ten vizuál, na ktorý sa mohol spoľahnúť. Niekedy je strašne statický a keď forma stojí, obsah sa nedokáže vyšvihnúť a zachrániť to ostatné. Korunu všetkému nasadí slabučký český dabing, čo zvýrazní slabé kvality filmu ako kedysi plochá séria hlasov u Eragona.

Chápem, že toto má byť alternatívna verzia Snehulienky, čo má pôsobiť ako sitcom i Bollywood, ale výsledok je riadny guláš. Ak má byť jednoznačne toto verzia pre maminy s dcérami, čaká ich ľahká variácia, kde je všetko a nič. Ale chce sa vám to hľadať v takom prazvláštnom mixe?

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Mirror Mirror (USA, 2012, 106 min.)
Réžia: Tarsem Singh. Námet: rozprávka bratov Grimmovcov. Scenár: Melissa Wallack, Jason Keller. Kamera: Brendan Galvin. Strih: Robert Duffy, Nick Moore. Hudba: Alan Menken. Hrajú: Lily Collins, Julia Roberts, Armie Hammer, Sean Bean, Nathan Lane, Mare Winningham, Michael Lerner, Robert Emms, Martin Klebba, Danny Woodburn

autor Michal Korec 13.4.2012
4.0
4.6