DEŇ ZRADY

DEŇ ZRADY

8.0

George Clooney má podľa všetkého dlhšie dni ako bežní smrteľníci. Hrá, nakupuje kávovary, režíruje. A potom ocenenia a červené koberce, rebríčky popularity. Stíha. Politická dráma Deň zrady je jeho skrz naskrz. Réžia, produkcia, tretinový podiel na scenári. Plus rola guvernéra a prezidentského kandidáta demokratov Mika Morrisa. Ide o Clooneyho štvrtý režijný počin ponúka pútavé zákulisie volebnej kampane so všetkým, čo k tomu patrí.

Ambiciózny predvolebný štáb: Mladý hovorca Stephen (v poslednej dobe herecky podobne vyťažený Ryan Gosling) plný ideálov, vždy s perfektným riešením, s rečou, ktorá presvedčí, dozerajúci na každý detail, na výšku mikrofónu, na všetko, len aby sa jeho kandidát predviedol v najlepšom svetle. Skúsenejší kolega Paul (Philip Seymour Hoffman) plánuje, dozerá, presviedča a neodpúšťa, snaží sa neprísť, keď už nie o miesto, tak aspoň o princípy. Usilovná internistka, krásna (Evan Rachel Woods) a ochotná, ako dcéra politika vie, ako to v nej chodí, čo sa musí ututlať a ktoré tajomstvá sa berú až do hrobu. Budúci prezident, tak charizmatický, tak lojálny, s rodinou po svojom boku, bez kompromitujúcich informácii. Novinári, na čele s rozkošnou Marisou Tomei, číhajú, vymýšľajú, prisúvajú mlynské kamene. Protikandidát Pullman a jeho tím (Paul Giamatti), machinácie, vynikajúca hra intríg a falošných informácií.

Deň zrady Deň zrady

Politika ma buď rozčuľuje alebo unavuje. Lebo sa v nej strácam a lebo tam niet komu veriť. Deň zrady sa pohráva práve s tým. Stereotypy a očakávania. V kútiku duše divák tuší, že s usmievavým politikom či so suverénnou asistentkou nebude niečo v poriadku, aj to, že by sa hlavný hrdina nemal stretnúť s konkurenciou. Akosi presne vieme, ako to dopadne, no i tak sa s napätím rozhodujeme, na ktorej strane sme. Kvalitní herci sprevádzajú prehľadným dejom, intímnymi príbehmi jednotlivých hrdinov, ktoré mienia rozhodovať o celom národe. Maličkosti a prešľapy znamenajú celú kariéru, jedna informácia môže zmeniť všetko, zachrániť topiaceho bez práce. No keď ju nikto nechce počuť?

Deň zrady Deň zrady

Hlavný hrdina Stephen prechádza filmom pomerne dlho s čistým štítom. Dozvieme sa, že má strach z pádu lietadla, ale skutočnú pravdu o obavách z nechceného pristátia sledujeme až neskôr. Stephen nemieni zrádzať ani podvádzať, nechce mať tajomstvá a jeho chyby sa odvíjajú až od toho, čo sa náhodou dozvedá. Spád dráma naberá nie jeho vinou, ale konfrontácii s ňou sa vyhnúť nemôže. Eso v rukáve ho paradoxne zaženie do kúta.

Konštelácia zrelá na zradu, na marcovú noc bez varovaní. Nájde Brutus odvahu a koľko Cézarov padne za obeť?

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

The Ides of March (USA, 2011, 101 min.)
Réžia: George Clooney. Námet: Beau Willimon – divadelná hra Farragut North (2008). Scenár: George Clooney, Grant Heslov, Beau Willimon. Kamera: Phedon Papamichael. Strih: Stephen Mirrione. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: George Clooney, Ryan Gosling, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman

autor Anežka Guziarová 16.3.2012
Páči sa mi!
:)