MUŽ NA HRANE

MUŽ NA HRANE

3.0

New York v umeleckom svete stráca svoje niekdajšie čaro. Kde sú časy Raňajok u Tiffanyho, básní Walta Whitmana alebo cestovateľských úletov Jacka Kerouaca? Najnovší triler Muž na hrane ho vykresľuje ako raj samovrahov a využíva ako kulisu pre klišoidné zvraty, rozhovory stereotypných postáv,  či iskrenie rodinných vzťahov v značne adrenalínových situáciách . V rebríčku krajín s najvyšším počtom samovrážd USA okupuje síce relatívne priemerné 41.miesto, v počte zoskokov z budov naopak zastupuje najspodnejšie priečky. Vo filmovom svete je to samozrejme prevrátené, najnovšie sa na lešenie newyorského mrakodrapu postavil Sam Worthington.

Bývalý väzeň, bývalý policajt, bývalý slušný brat Nick Cassidy sa ubytuje v Rooseveltovom hoteli a objedná si "posledný" pokrm. Opatrne vylezie z okna na rímsu budovy a čaká kedy ho zachytia prvé zvedavé pohľady. Polícia na seba nenechá dlho čakať, na miesto činu povolá vyjednávačku Lydiu Mercer, ktorá má Nicka prinútiť sa nezabiť. Čo sa to ale deje v neďalekej budove? V trezore klenotníctva zámožného podnikateľa Davida Englandera? Mercerová postupne zisťuje, že Nickove pochybné motívy nesmerujú k melodramatickému zoskoky z mrakodrapu a v skutočnosti sa snaží očistiť svoje meno. Že sú jeho spôsoby mimo zákona? Že jej celý čas klame? Že utiekol z väzenia? Na tom jej nezáleží, v skutočnosti sa doňho zamiluje...

Keby boli režisér Asger Leth a scenárista Pablo Fenjves nápadití, natočili by divadelne pôsobiaci minimalistický dialóg medzi psychologičkou a ex-policajtom. Namiesto toho túto kostru "okorenili" nelichotivou kritikou mestskej spoločnosti a médií, príšerným romantickým iskrením až dvoch párov, nudnými dejovými odbočkami a zlodejskou akciou.

Muž na hrane Muž na hrane

Všetky zaujímavé zvraty zahrnuli marketingoví mágovia do traileru, vynechali iba motív lúpeže, ktorý možno označiť prefíkaným. Diváka okrem iného čaká prestrihávanie káblikov alebo auto tesne sa križujúce s vlakom,  mnohokrát sa pritom z úst derie replika jedného filmového policajta v podaní Edwarda Burnsa: "To si snáď robíte srandu." Historický kontext scenáru zastupuje niekoľko odkazov na ekonomickú krízu, odfláknutá je aj hudba Henryho Jackamana.

Mnohé naznačuje už len účasť Elizabeth Banks a čoraz otravnejšieho Eda Harrisa v ďalšej z jeho zlodušských úloh. Aspoň, že bol v rozhovore pre Clever movies úprimný: "Niekedy si prečítate scenár a jednoducho chcete ten film urobiť, lebo hráte zaujímavú postavu, budete pracovať so zaujímavými ľuďmi a niekedy si prečítate scenár... a bude z toho pekný výplatný deň." Rovnaká motivácia mohla prilákať aj úbohého Jamieho Bella z oveľa sofistikovanejších produkcií (Jana Eyrová, Tintin). Sem-tam sa síce blysne svieži vtip alebo efektný strih Kevina Stitta (Cloverfield), ale stráca sa v priemernosti, nudnosti a horko-sladkom závere, pri ktorom si dovolím spoiler.... týka sa zásnub a fingovaného úmrtia, koľká originalita!

Muž na hrane Muž na hrane

Muž na hrane je klasický hollywoodský mačkopes, ktorý štúdio občas musí vypotiť, aby vykázalo zisk.  V jednej línii sa inšpiroval Telefónnou búdkou, v ďalšej Dannyho jedenástkou a nesmie chýbať niekoľko tragédií motivujúcich konanie hlavných postáv.

Triler na hrane nevkusu. Skok síce môže vyzerať vzrušujúco, ale dopad je priam vražedne nezáživný a hodinky vám môžu byť v kine najlepším kamarátom. Ako povedal jeden z kritikov na Rotten Tomatoes: "Rímsa je najdynamickejším protagonistom filmu."

Man on a Ledge (USA, 2012, 102 min.)
Réžia: Asger Leth. Scenár: Pablo F. Fenjves. Kamera: Paul Cameron. Strih: Kevin Stitt . Hudba: Henry Jackman. Hrajú: Sam Worthington, Elizabeth Banks, Jamie Bell, Ed Harris, Edward Burns, Kyra Sedgwick

autor Marek Hudec 23.2.2012
3.0
4.0