SIGNÁL

SIGNÁL

5.0

Pôvodne to malá byť taká letná zábava, keď sa dvaja mladíci v rozheganej dodávke dostali až do dedinky bez štipky mobilného signálu. A ucítili príležitosť ako už párkrát predtým – rozbalili si v krčme notebook s projektorom, kde sa predstavili ako dvaja inžinieri, čo hľadajú pre dedinku to najlepšie miesto pre inštaláciu nového vysielača, za ktorý sa bude vyplácať tučný nájom. Lenže po čase sa jeden zahľadí do fešnej brunetky, druhý zase poškuľuje po inej žienke a uplácanie síce berú ako príjemnú súčasť jazdy, ale teraz keď ich podplácajú domáci nielen vecami, ale ženami či peniazmi, začína sa z tejto zastávky stávať azda patový stav, ktorý nebudú vedieť opustiť.

Vyššie uvedené zhrnutie ste mohli vidieť už v traileri a možno ste si vytvorili dojem, že Signál sa môže stať novou tínedžérskou komédiou, kde sa dvaja šikuliaci vyspia so všetkými babami na dedine a zdrhnú do mesta. Pritom ofúknu mnohých domácich a v ľahkej atmosfére sa film skončí.

Výsledný film však v mnohých smeroch klame. Väčšinu scén z ukážky vidíme v prvej polhodine filmu (to je plus) a ľahká atmosféra i bezstarostná jazda sú len zámienkou na príchod do dediny a ukázanie tucta na prvý pohľad milých až tupých sedlákov, z ktorých sa vykľujú iní ľudia. Po čase sa rysuje dokonca zaujímavý súboj ľsti – mladíkov a starej gardy z dediny. Podobne ako nedávny Nepriateľ pod paľbou, ani Signál nemá takmer žiadnu pozitívnu postavu, ale je plný svojských charakterov, ktoré sa tvária inak ako konajú.

Paradoxne sa tak z filmu do hodiny začne stávať skôr čierna komédia. Od ľahkosti má čoraz ďalej a humorné scénky tak obstarávajú skôr epizódky z krčmy či prestrihy na dedinku za zvuku fajn cimbalovky či dychovky. Sem-tam sa nájde vynaliezavý lacný vtip ako balenie chlapca lokálnou slečnou v priamom prenose v dedinskom rozhlase či ostré dialógy hrdinov, ale to je všetko.

Signál Signál

A nehumorné momenty postupne gradujú. Najprv zvláštna forma, ktorá často využije dlhé zábery na zosmutnelé postavy v ťažkom dedinskom živote. Nejeden má problém – s prácou, rodinou či životným snom. Hlavní hrdinovia však neprišli riešiť trable iných, ale zahojiť samých seba. O to väčší kontrast vyvoláva Signál v momente, keď sú s týmito problémami konfrontovaní a nechtiac sa stávajú ich súčasťou. Stupňuje sa obsah, kde vo finále už na vtipov veľa miesta neostáva a film zvážnie nadobro. Režisér sa doslova vyžíva aj v scénach, kde s melancholickou hudbou v pozadí sleduje život. Ale býva premenlivý, do piatich minút spustí tóny cimbalovky a zase je veselo.

Nie je to tragikomédia, ale skôr zvláštna kombinácia drámy s komédie (pričom každá časť filmu ich má namiešané v inom pomere). Rovnako nevyrovnané je i tempo – 115 minút je strašne veľa. V druhej tretine sú mnohé scény, ktoré sú príliš dlhé a potrebujú prestrihať. Ani úvod po videní ukážky veľa neprinesie, no zvládnete ho. Finálna tretina má zase obrovskú výhodu – scenár nie je úplne predvídateľný, takže až do poslednej minúty neviete, čo sa stane. Čo je dosť veľké plus.

Signál Signál

Herecké výkony sú solídne, hoci ani jeden nie je vybičovaný na maximum. Hlavní chlapci sú fajn odohraní a starí bardi ako Bolek Polívka či Jiří Menzel majú dosť málo priestoru. Hoci charaktery majú dobre napísané, do koloritu zapadajú. Ešte Karel Roden je najlepšie zahraný, aj keď postava má problémy sama so sebou a nie vždy ich dokáže jasne uviesť.

Signál je zaujímavý český film. Chvíľu zábavný, potom vážny, občas smutný. Spektrum emócií má skutočne široké, ale ako celok vyzerá zvláštne. Neberte ho na ľahkú váhu, ale zásadné dielo týchto rokov to však nebude.

Signál (ČR, 2011, 115 min.)
Réžia: Tomáš Řehořek. Scenár: Marek Epstein. Kamera: Tomáš Sysel. Hudba: František Soukup, Petr Kaláb. Hrajú: Vojtěch Dyk, Kryštof Hádek, Bolek Polívka, Karel Roden, Kateřina Winterová, Jiří Menzel, Eva Josefíková

autor Michal Korec 23.2.2012
5.0
-