VYMEDZENÝ ČAS

VYMEDZENÝ ČAS

7.0

Jurovi Jánošíkovi stačila valaška, bambitka a zdobený koč s uhorským šľachticom k tomu, aby mohol naplniť ľudový sen o redistribúcii bohatstva. Zobrať truhlicu zlatých, niečo rozdať, niečo prepiť a sociálnej spravodlivosti je učinené zadosť. Novozélandskému režisérovi Andrewovi Niccolovi (S1mone, Obchodník so smrťou) sa to asi zdá byť trochu prosté a preto prichádza s vlastnou verziou boja proti nespravodlivej spoločnosti.

V blízkej budúcnosti sa toho na pohľad veľa nezmenilo. Ufúľané ulice periférie a krásne centrum pre bohatých. Každý deň ranná káva, ťažká práca, obľúbený bar, vyčítajúca krásna manželka doma. Hups, to nie je manželka, ale matka. Vyzerá na 25. Už dvadsať rokov. Tak ako susedia, všetci.  Prvý pohľad asi klamal. V tejto budúcnosti je totiž ľudský život najvyššou hodnotou a jediným platidlom. Presnejšie dĺžka ľudského času. Od dovŕšenia 25 roku ľudia prestanú starnúť, zároveň im však zostane jediný rok života. Jediný rok, ktorým platia svoj život. Doslova. Káva stojí tri minúty (včera stála dve), cesta autobusom hodinu, vstup do lukratívnejšieho časového pásma mesiace. Musíte zarobiť dosť na to, aby ste mali aspoň šancu ísť zajtra do práce a zarobiť si na ďalší deň. Niektorým sa to darí nadmieru, a ich zápästie svieti stáročiami väčšina však prežíva z hodiny na hodinu, alebo padá na zem s trinástimi nešťastnými nulami na predlaktí.

Základný námet filmu Vymedzený čas (In time) je fascinujúci a ak si pozriete nasledujúcu ukážku nezaplatíte viac ako tri minúty. Dostanete za to celkom slušnú predstavu o lákadlách, ktoré téma ponúka. Od myšlienky cez krásne ženy až po Justina Timberlake.

Páči sa vám, čo ste si kúpili? Choďte do kina. Ak si ešte nie ste istý, alebo disponujete luxusnou polhodinou pracovného času bez šéfovho dozoru, pokojne pokračujte.

Hlavný hrdina Will Salas (Justin Timberlake) patrí k tým, ktorí musia použiť všetko umenie, aby mohli ísť večer spať s našetreným ďalším dňom. Je pracant, vie si privyrobiť nejaké minúty pokrom a keby chcel, tak by možno.... ale nechce. Navyše sa stará o matku a pomôže kdekomu koho stretne, vrátane kamaráta Borela (Leonard z TBBT). Všetko sa v jednu chvíľu zrúti. (Večne) mladý muž stojí pred rozhodnutím nepremrhať svoj čas. Aj keby mal titansky strhnúť celý systém k akémukoľvek koncu.

Vymedzený čas Vymedzený čas

Nečakajte optimistickú dynamickú akčnú jazdu v štýle Ja, robot, ale ani cool cyberpunk Matrixu. Vymedzený čas podľa mňa mieril k výšinám Blade Runneru. Mieša pôsobivú tému s veľmi nástojčivým spoločenským presahom s atraktívnou kamerou a bondovskými proprietami. V ani jednej rovine film zásadne nezlyháva a vytvára tak vcelku zaujímavú látku na pozeranie. Škoda, že si scenárista a režisér v jednej osobe nedal na príbeh viac času (alebo že neprizval na spoluprácu bratov Nolanovcov). Hovorí sa, že v detailoch sa skrýva diabol (ach tie moje hrúbky) a obchodovanie s časom je na to ako šité. Niektoré detaily vyzerajú skvele (zelený číselník na predlaktí, slovné hračky s časom), iné však príbehu trochu podrážajú nohy (motivácia postáv, nelogické vytváranie časového deficitu). A práve na detailoch je vidieť, že si Niccol a spol. natiahli na plecia trochu väčší plášť, než aký vedia elegantne uniesť. O to viac, že finále prišlo skôr ako nastolenie problému než jeho riešenie. Zatiaľ čo Ricka Decarda som považoval v posledných sekundách Blade Runnera  za konečne slobodného človeka (bez ohľadu na to, či bol človek a či to boli posledné sekundy), Bonnie a Clydovský záver Vymedzeného času na mňa pôsobil ako trochu lacná cesta von.

Vymedzený čas Vymedzený čas

Film tak zostáva trošku nekonzistentný v zážitku. O to viac, ak aj z hľadiska akcie je zopár vecí, ktoré mi pri pozeraní zdvihli ľavé obočie do mierne sklamaného „fakt takto?“ Osobne mi strašne vadí ak sa šlendriánsky (t.j. bez hlbšieho zmyslu) popiera normálna „fyzika udalostí.“ Všetky tie autá, ktoré cúvajú rovnako rýchlo ako keď idú dopredu sú zbytočná "malá domov." Aby sme si však rozumeli, v štandardnom kino rebríčku ide stále o veľmi kvalitnú prácu, ktorá ma dobrú atmosféru, dobré herecké výkony, dobré hlášky.

Načasovanie nadovšetko, takže už len pár slovami. Blade Runner sa nekoná, silná myšlienka z úvodu zostáva nedopovedaná. Podobne ako Drive ponúka menej akcie ako divák možno čaká, a nie je tak sofistikovaný/silný, aby sa stal legendou. Rozhodne však patrí k tomu lepšiemu čo sa dá v kine vidieť. Stál vás už niekoľko minút čítania tohto textu. Zaplatíte aj v kine?

In Time (USA, 2011, 109 min.)
Réžia: Andrew Niccol. Scenár: Andrew Niccol. Kamera: Roger Deakins. Strih: Zach Staenberg. Hudba: Craig Armstrong. Hrajú: Amanda Seyfried, Justin Timberlake, Cillian Murphy, Olivia Wilde, Alex Pettyfer, Johnny Galecki

autor Vladimír Kurek 8.11.2011
7.0
7.0