JANA EYROVÁ

JANA EYROVÁ

8.0

Pýcha a Predsudok, Odviate vetrom, Jana Eyrová.  Ženské romány, ktoré pre mnohých zostávajú mylne zaradené medzi telenovely devätnásteho a dvadsiateho storočia, prekryté dekoltom Angeliky de Peyrac. V skutočnosti v sebe skrývajú silné príbehy žien svojej doby, na obidvoch stranách husieho brku namočeného v atramente. Je príjemné zistiť, že ani v súčasnej kinematografii plnej komiksových hrdinov a výbuchov áut (nič proti ním) sa nestratia. Priam naopak, patrí im miesto na výslní.

Kino debut režiséra Joe Wrighta - Pýcha a predsudok adaptujúci jeden z najslávnejších anglických románov vôbec, sa stal miláčikom roka 2006 vo svete (4 nominácie na Oscara) aj u nás (TOP 10 v KINEMA FILM ROKA) a neskromne očakávam, že podobne sa bude dariť aj najnovšej adaptácii Jany Eyrovej.

Režisér Cary Fukunaga (Sin Nombre) je Kalifornčan, ktorý dvakrát výrazne upútal na festivale Sundance. Po skutočne autorských projektoch (okrem celovečerného Sin Nombre zaujal aj krátkymi filmami Victoria para chino a Kofi) dostal do ruky veľkú klasickú tému a tím ľudí. Že sa mu zadarilo som naznačil už v prvom odstavci. Spolu s v podstate neznámou scenáristkou Moirou Buffini ('Tamara Drewe') sa podpísali pod výraznú adaptáciu, ktorá z rozsiahleho románu  popisujúceho všetky obdobia hlavnej hrdinky od detstva až po rodičovstvo, vyberá veľmi odvážne len to, čo potrebuje. Ak si podobne ako ja pamätáte predovšetkým nešťastné časy v škole pre dievčatá, zistíte že táto Jana Eyrová je iná. Omnoho temnejšia, gotickejšia, psychologickejšia.

Jana Eyrová Jana Eyrová

Čaká vás príbeh bystrého dievčaťa, ktoré nepozná lásku okolia. Musí sa pretĺkať životom najskôr ako nechcená sirota, potom ako bitá školáčka, či osudom sklamaná guvernantka. Spoločenské prekážky chudobnej nevydatej ženy sú násobené vnútornou energiou, intelektom a citovým trápením sa. Znie to ako variácia Pýchy a Predsudku. Avšak v Pýche Keira Knightley borí stavovské prekážky medzi nižšou a vysokou šľachtou v slnečnej atmosfére bálov a uhihňaných dievčenských izieb a cenou za inakosť je „len“ zlomené srdce. Pre Janu Eyrovú nie je život iba o vhodnom mužskom partnerovi. Je omnoho osamelejší, prísnejší, depresívnejší. Svet v ktorom ste ako dieťa strašený peklom, zatváraný do strašidelnej izby a v dospelosti celé mesiace udržiavate domácnosť v pohotovostnom stave, pre prípadný príchod pána. Svet tak výrazne mužsky nepriateľský, že byť inou ako dobovou ženou muselo byť rovnaké nešťastie, ako dnes byť intelektuálkou a sexbombou v Iráne.

Ako som písal, táto adaptácia zachytáva veľkú časť Janinho života iba symbolicky a v náznakoch, vďaka čomu na mňa chvíľami pôsobila trochu roztrieštene a nezrozumiteľne. Väčšina času a pozornosti je upriamená na Thornfieldské panstvo a musím povedať, že táto časť mala neuveriteľne hutnú atmosféru, ktorá ako plamienok sviečky jemne preblikávala medzi gotickým hororom a romantickou dobovou drámou. Všetka česť nielen režisérovi a kameramanovi za obrázky, ale predovšetkým ústredným hercom. Mia Wasikowska (Alica v krajne zázrakov) s Michaelom Fassbenderom (Magneto vo First Class) v hlavných úlohách, spolu s Judi Dench (Quantum of Solace) a Jamie Bellom (Billy Elliot, Jumper) sú skvelí herci, ktorí utiahli svoje charaktery vo všetkých póloch a najmä s ich archaickým a literárnym jazykom. Snáď len scénka s kamarátkou v škole mi prišla štylisticky a jazykovo príliš knižná a nedetská.

Jana Eyrová Jana Eyrová

Osobne mi je trochu ľúto, že sa film nerozhodol sústrediť výlučne na „strašidelný zámok“. Mám pocit, že psychologická sonda do sveta vtedajších žien, by nám celkom mrazivo vysvetlila, prečo mali osemnásťročné dámy tej doby potrebu vymýšľať a písať o Frankensteinovom monštre. A možno by sme zistili, že až tak veľa sa vlastne nezmenilo. Takto film zostal niekde na pomedzí realistického spracovania dobovej drámy a nadčasovej adaptácie. Ale aj tak stojí za to.

Jane Eyre (V. Británia/USA, 2011, 121 min.)
Réžia: Cary Joji Fukunaga. Námet: Charlotte Brontë – rovnomenný román (1847). Scenár: Moira Buffini. Kamera: Adriano Goldman. Strih: Melanie Ann Oliver. Hudba: Dario Marianelli. Hrajú: Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Jamie Bell, Judi Dench, Sally Hawkins, Holliday Grainger, Tamzin Merchant, Imogen Poots

autor Vladimír Kurek 26.10.2011
8.0
-