CZECH MADE MAN

CZECH MADE MAN

5.0

Opäť tu máme jednu retro spomienku na minulý režim. Tentoraz ako štartovací bod závratnej kariéry českého podnikateľa Jakuba Vrány. Reálny príbeh jeho neutíchajúcej podnikavosti zrežíroval český režisér Tomáš Řehořek (Proměny, Piko). V novom Czech Made Manovi sa v hlavnej úlohe blýska Jan Budař. Scenáristicky ho predvarili Milan Bukovecký, Jiří Hubáček a Oto Klempíř.

Film je originálny svojím množstvom neoriginality a dobre odležaným gulášom originálností iných snímok. Autor volil rozprávanie príbehu spočiatku mapujúceho čisto Jakubovo nevábne detstvo v bezpečne prehnitom socíku, cez naoko nepovšimnutý zamatový prevrat až po nebývalý kapitalistický blahobyt nie práve bezúhonnej figúrky českého biznismena. Czech Made Man sa ale očividne nevie rozhodnúť, čím zaujať. Či vizuálnou kanonádou úderného strihu, kamerových piruetiek zrýchleno-spomaľovaných záberov, bohatým priehrštím (i keď dobrej) hudby, Budařovými dobovými prevlekmi a výzormi, epizódnym užitím známych hercov, či obsahovými zaujímavosťami z Vránovho života a príliš „ukecaným“ Budařovým over-voiceom so svojráznou dikciou samotného Jakuba Vrány.

Czech Made Man Czech Made Man

Vránov životopis bol bezpochyby lákavou predlohou pre filmové spracovanie. Podnikanie od nuly, drsná škola života s minimom rodinného zázemia, vzlety do nebývalých finančných výšin, pády do väzenia, blázinca a koksu. Finty, ako poľahky prísť k miliónom, krásnym ženám a okúzľujúcemu životnému nadštandardu, hoc až  v ďalekej Číne. Ukážkovo predostrieť temnú stránku luxusu v kokaínovej a alkoholovej závislosti a ako sa za prachy „dá“ kúpiť všetka pohoda sveta.

Řehořkovi usilovne pomáhajú Antonio Riestra (kamera, Amores Perros), Pavel Hrdlička (strih, Protektor, Mistři) a Karel Mařík (hudba). Nával divoko rozpohybovaných záberov nedá divákovi vydýchnuť, miesi sa tu gangsterský humor ala Guy Ritchie s poéziou homosexuálnych  zazobancov, ktorí galanciu rekto-praktík skrášľujú podobne ako v Ondříčkových Samotároch. Hudobne je Mařík len variáciou na slávne riffy zoskupené Johnom Murphym a Davidom A. Hughesom v Podfu(c)ku Zbaľ prachy a vypadni!. Odľahčenosť kopírovaných snímok ale Czech Made Manovi chýba, najmä keď si uvedomíme, že sledujeme skutočný príbeh s príchuťou očakávaného osobnostného krachu, no vskutku indiferentne vnímaného hlavnou postavou, ktorá si z tejto eventuality ťažkú hlavu nerobí. V závere nás neminie ťažkopádne moralizovanie, hoci nás k nemu vedie „rozkošne priateľský“ Budařov herecký prejav.

Czech Made Man Czech Made Man

Řehořek sa od hraného dokumentu Piko (2010) posunul k masovejšiemu žánru komediálnej drámy  so všetkým jej leskom, talentovanou hereckou posilou (výborný Milan Šteindler, krásna Kateřina Brožová, zabijacky Matonoha, takmer na nepoznanie zavalitý Čtvrtníček, či len showbizom živená Katarína Hasprová), pútavosťou príbehu a iskrivou dynamickou formou. Stále je to však ten opatrný moralista, ktorý pozná, prečo si vybrať ten-ktorý ponurý osud, aby nás zaklincoval hroziacim prstom pominuteľnosti nadobudnutého pozlátka, či už v hmotnej (CMM), alebo duševnej (PIKO) rovine.

Czech Made Man (Česká republika, 2011, 85 min.)
Réžia: Tomáš Řehořek. Scenár: Milan Bukovecký, Oto Klempíř, Jiří Hubáček. Kamera: Antonio Riestra. Strih: Pavel Hrdlička. Hudba: Karel Mařík. Hrajú: Jan Budař, Martin Písařík, Pedja Bjelac, Milan Šteindler, Veronika Hongová, Dominika Danosová, Nikola Danosová, Mei Yin Kang, Kateřina Brožová, Petr Čtvrtníček, Katarína Hasprová

autor Zuzana Ondrišová 22.7.2011
5.0
-