MAMUT

MAMUT

7.0

Filmová recenzia



Lucas Moodysson reprezentuje vo širšom filmárskom povedomí už dobrých 13 rokov švédsku kinematografiu. Úspornú, existenciálnu, nekompromisnú a dramatickú. Jeho najnovší film Mamut (Mammoth, 2009) sa v sebe snaží obsiahnuť celý údel ľudstva, jeho postavenie v nezvratnom toku času a dôležitosť uchopenia krásy okamihu.


 
Moodysson použil model rodiny plnej lásky a harmónie, ako naráža na skrývané nešťastné osudy okolia. Leo Vidales (Gael García Bernal) žije v luxusnom newyorskom byte s manželkou Ellen (Michelle Williams) a osemročnou dcérkou Jackie (Sophie Nyweide). Zaneprázdnený život tvorcu počítačových hier a obetavej pohotovostnej lekárky na chirurgii zapríčiňujú Jackieno upínanie sa na filipínsku opatrovateľku Gloriu (Marife Necesito). Vo vzťahu k Jackie majú všetci traja láskavé srdce, no fyzická prítomnosť najmä pestúnky ju smeruje do jej obetavej náruče. S ňou malá vedkyňa  poznáva zákonitosti vesmíru či Gloriinu rodnú reč. Na Filipínach však opatrovateľke zostali dvaja malí chlapci so starou mamou, ktorým Gloria svojou prácou v rodine Vidalesovcov zarába na lepšie bývanie. Leo odlieta so spoločníkom za pracovnými povinnosťami do Bangkoku, Ellen pendluje medzi nemocnicou a zväčša prázdnym bytom, keďže malá Jackie s Gloriou stále niečo spoznáva a zažíva. Ellen v sebe potláča smútok zo záchrany malého chlapca dobodaného vlastnou matkou a strácaním kontaktu so svojou dcérou. Gloria potláča slzy pri telefonátoch so svojimi synmi. Leo sa síce snaži existovať podľa biznis pravidiel, no myšlienky mu odlietajú k Ellen a Jackie.

Vzájomným prelínanim sa príbehov v NY, Thajsku a na Filipínach Mamut akcentuje myšlienku prirodzeného ľudského dobra kotveného v láskyplných rodinných pomeroch. A na druhej strane dáva do pozornosti výraznú nerovnomernosť  životných podmienok, kde sa hlavní protagonisti nachádzajú. Rodič a dieťa sú základnou stavebnou myšlienkou v pozvoľnej prezentácii tých najobyčajnejších konaní v silnom rodinnom súznení. Gloria prežíva paradoxnú situáciu, keď otvára svoje srdce v podstate cudziemu americkému dievčaťu, pričom práve tým zabezpečuje presun peňazí z newyorskej rodiny do tej svojej na Filipínach.

Mamut Mamut

Umiestnenie Lea s podpísaním zmluvy a handrkovaním sa o pár miliónov dolárov do Thajska v ňom vytvára pocit nestotožnenia sa s postavou  amerického biznismana užívajúceho si luxus veľkomesta večne zahaleného smogom a obchodovaním so sexom. Odchádza relaxovať k moru do malej chatky, je očarený slonom popri ceste, nedoziernou morskou hladinou a backpackerskou komunitou. Cíti, že títo ľudia sú mu z celej turistickej miestnej mašinérie najbližší, hoci z Ellen a Jackie ma hlavu prešpikovanú na rozpadnutie.

Drahé mamutie pero reprezentuje možné vyhynutie aj ľudského pokolenia, i keď cena kúska mamutej kosti  je dnes pre človeka na trhu nevyčísliteľná (alebo premrštene vyčísliteľná). Oveľa cennejšou je ale prežívaná prítomnosť, v ktorej Moodysson predkladá potreby a hodnoty v rôznych kútoch sveta s až prehnaným upínaním sa na nenahraditeľnosť rodinného puta. Príbehovú jednoduchosť dopĺňajú silné citové väzby a intenzívne prežívané situácie samoty, nudy, tichej radosti či smútku.

Mamut Mamut

Mamut prostredníctvom pár protagonistov vypovedá o kolose spoločenských zákonitostí, kde primárne medziľudské vzťahy hatia obrovské medzikontinentálne vzdialenosti, odlišné vnímanie podnikateľského prostredia, bezprostredná blízkosť smrti pri záchrane ľudskej existencie. Je skromnou, no bohato výpovednou, sondou do ľudského vnútra, so skvelým výberom hudobného sprievodu (Ladytron, Amiina, Radiohead a p.). Klišéovité scény záchrany života, bangkokského turistického ošiaľu či nízkej životnej úrovne Filipínčanov sa Moodyssonovi podarilo pretkať filtrovaním emócií na veľmi komornej úrovni a opäť s dôrazom na vzťah rodič-dieťa. Bernalov výzor ale až okato nekorešponduje s majiteľom firmy v luxusnom zázemí, čiže príliš jednoznačne očakávame nadchádzajúcu zmenu potrieb, keď sa jeho Leo ocitá v exotickom Thajsku. Zato Gloria s Jackie predstavujú pevný zväzok zložený z odlišných kultúr so vzájomným citlivým prístupom dvoch takpovediac osirelých duší, hoci jedna má rodičov relatívne nablízku a na druhú čaká jej domov ďaleko na Filipínach.

Na diváka Mamut spočiatku silno zapôsobí v ohromujúcej, no minimalisticky podávanej, vzťahovej dynamike. Nachádza tu rýdze a neskazené city a potrebu spolupatričnosti, ktoré sa dobre usadia v hlave, príjemne zarezonujú v mysliach, no po čase si uvedomíme, že Moodyssonova filmová výpoveď je len ďalšou variáciou na danú tému, hoci veľmi príjemne pozerateľnou a filantropicky excelentne vnímavou.

Mammoth (Švédsko / SRN / Dánsko, 2009, 121 min.)
Réžia: Lukas Moodysson. Scenár: Lukas Moodysson. Kamera: Marcel Zyskind. Strih: Michal Leszczylowski. Hudba: Jesper Kurlandsky, Erik Holmquist, Linus Gierta. Hrajú: Gael García Bernal, Michelle Williams, Marife Necesito, Sophie Nyweide, Run Srinikornchot, Tom McCarthy, Jan Nicdao


autor Zuzana Ondrišová 8.2.2011
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
10
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáž: 121 min
Krajina: Dán Nem Švéd
Rok výroby: 2009

Premiéra SK: 3.2. 2011
Premiéra US: 23.1. 2009
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
12.9 |
hodnotenie 7/10
12.9 |
hodnotenie 6/10
12.9 |
hodnotenie 7/10
12.9 |
hodnotenie 7/10
12.9 |
hodnotenie 8/10
19.9 |
hodnotenie 8/10
19.9 |
hodnotenie 5/10
19.9 |
hodnotenie 7/10
26.9 |
hodnotenie 8/10
NAJČÍTANEJŠIE
|SLNOVRAT
2
hodnotenie 8/10
|LOLI PARADIČKA
1
hodnotenie 7/10
|LEVÍ KRÁĽ
1
hodnotenie 7/10
|VTEDY V HOLLYWOODE
4
hodnotenie 8/10
|SPIDER-MAN: ĎALEKO OD DOMOVA
5
hodnotenie 8/10
|X-MEN: DARK PHOENIX
1
hodnotenie 6/10
|NECH JE SVETLO
1
hodnotenie 8/10
|ANNABELLE 3: NÁVRAT
2
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16587
02 |
návšt. 5873
03 |
návšt. 5063
04 |
návšt. 3224
05 |
návšt. 2433
06 |
návšt. 1791
07 |
návšt. 1887
08 |
návšt. 1730
09 |
návšt. 1507
10 |
návšt. 1201
REBRÍČEK US
01 |
$39,6 mil.
02 |
$33,2 mil.
03 |
$4,5 mil.
04 |
$4,2 mil.
05 |
$3,6 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,7 mil.
09 |
$1,8 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk