PIRAŇA 3D

PIRAŇA 3D

6.0

Najbrutálnejší a najneprístupnejší film tejto dekády?

Chválim odvahu distribútora uviesť Piraňu 3D u nás. V USA veľa nezarobila, v tohtoročnej letnej ponuke ide o jedinečný kúsok. Už podľa samotného názvu viete, čo presne očakávať – remake hororu o piraňách a to celé v 3D? Je jasné, o čo ide, prečo sa unúvať do kín a nevyčkať na DVD?

Tým ťahúňom nie je ani tak tretí rozmer, ktorý je síce fajn, ale úplne neoslní, pretože vznikol v postprodukcii, ako je tento rok moderné. Ani český dabing vás zrejme nebude príliš lákať, lebo nepatrí medzi najvydarenejšie. Ale už pri ňom sa ukazuje pravá nátura filmu – jeho ploché hlasy vás síce môžu vyrušovať v prvej časti filmu, keď sa ešte veľa nedeje, potom vás neinteresujú.

Piraňa 3D je zručne nakrútený film, aj keď na prvý pohľad má príbeh ako najväčší brak. Pokojné jarné prázdniny na jazierku má zmeniť fakt, že po nedávnom zemetrasení sa pod jazerom otvára jaskyňa, z ktorej začnú plávať prehistorické megapiraňe a budú útočiť na nič netušiacich turistov.

Režisérsky prínos Alexandra Aju je v tomto prípade výrazný, pretože sa rozhodol doslova vytuniť dve časti hororových filmov na totálne maximum. Prvá časť doslova tupá a 40 minút sa pozeráte na vypatlaných tínendžerov, vnadné pornohviezdy v tesných bikinách a pár zvučných mien, ktoré majú cameo roličku (R. Dreyfuss z Čeľustí!), vážny part (Elisabeth Shue) i romantický vzťah (neznámy chalan a Vanessa z Gossip Girl). Je to nuda, na plátne je 3D zbytočné, žiadna piraňa si nezahryzne do mäska a star z xxx filmov ešte nič poriadne neukážu. Kondenzovaná 40-minútová prázdnota ukazujúca vákuum z hororov, kde sa čaká príchod vraha, katastrofy a poriadne mordy. Aja si z nej strieľa patetickými dialógmi či záchranou rozpadnutého vzťahu. V tom momente už budete všetkých prázdnych hercov tak nenávidieť, že ste pripravení ich obetovať. A to Aja chce...

Druhá časť sa z nudného nehororového balastu mení na absolútny masaker. Pritom plagát presne načrtáva, o čo pôjde – vo vrchnej časti leží vnadná žienka, v spodnej cerí zúbky dravá piraňka.

Piraňa 3D Piraňa 3D

Čaká vás brutalita nevídaných rozmerov. Sarkastická prehliadka likvidácie niekoľkých sto obetí, ktoré umierajú často originálnym spôsobom alebo štýlom béčkových hororov. Je tu prakticky všetko – pirane odkusujú absolútne hocijaké časti ľudského tela od končatín, hrudných košov až po pohlavné orgány mužov. A Aja chce, aby ste za svoje peniaze dostali úplne všetko. Takže tie pornohviezdy odhadzujú svoje posledné zvršky šatstva – a Aja zase posledné zábrany žánru. Aby mohol dovoliť piraňám zahryznúť sa do obnaženého dekoltu na vodnej hladine, skalpovať peknú ženu. Na plátne totálna masovka – účastníci letnej párty kolabujú vo vode nechutnou smrťou a vy neviete, čo robiť. Odvrátiť zrak, smiať sa či ostať šokovaný, ako ďaleko môže znalec žánru zájsť?

Piraňa 3D je nenápadne splneným snom mnohých hororových fanúšikov, ktorí vždy volali, aby zašiel režisér ešte ďalej. Dať piraňi vyžrať niekoho ruku? OK. Môžu aj niekomu odhryznúť kus mäsa a ten žije? Áno. Vyžrať polovicu tela, ale nechať ešte obeť žiť a vnímať, ako to ešte nevie? Je to tam. Aja neposunul pomyslenú ručičku brutality mierne doprava, ale na ad absurdum.

Piraňa 3D Piraňa 3D

Toto je vydestilovaná esencia hororového žánru s jeho mínusmi (hluchými pasážami, keď sa nič nedeje) v prvej polovici i plusmi (druhá časť s plnou nahotou a žravými piraňami, ktoré chcú likvidovať a budú likvidované neuveriteľnými spôsobmi). Ako celok je film ťažko hodnotiť, lebo ako je nudný v prvej polovici (3/10), tak šokuje a baví v druhej (8/10). Aritmetický priemer vraví 5,5 – ja pridám pol boda za hriešne potešenia znalca žánru a máte výsledok.

PS – Páči sa mi, že aj bratislavské multiplexy (ne)nápadne pristúpili na hru s týmto absurdným kúskom a okrem jedného večerného predstavenia mu dali aj jedno-dva doobedňajšie. Ísť na toto vo štvrtok či v sobotu 10:30? Hororové brakové matiné ako vyšité!

Piranha 3D (USA, 2010, 88 min.)
Réžia: Alexandre Aja. Scenár: Peter Goldfinger, Josh Stolberg. Kamera: John R. Leonetti. Strih: Baxter. Hudba: Michael Wandmacher. Hrajú: Richard Dreyfuss, Ving Rhames, Elisabeth Shue, Christopher Lloyd, Eli Roth, Jerry O’Connell, Steven R. McQueen, Kelly Brook

autor Michal Korec 8.10.2010
6.0
-