PRINC Z PERZIE: PIESKY ČASU

PRINC Z PERZIE: PIESKY ČASU

5.0

Dokáže Jerry Bruckheimer previesť videohru na filmové plátno so cťou?

Prince of Persia púta k sebe množstvo očakávaní – hráčov i milovníkov blockbustrov. Mike Newell a Jerry Bruckheimer dostali možnosť vytvoriť veľký akčný film pre všetkých – ako číslo napovedá a ani piesky času nedokážu zvrátiť, nepodaril sa na výbornú. Ostal skôr na polceste.

Krátky prológ predstavuje Dastana, chlapca z ulice, čo sa dostane na dvor perzského kráľa ako ten s dobrým srdcom. Získa dvoch súrodencov, otca i strýka. O 15 rokov vedú vojny a smerujú do svätého mesta Alamut v domnienke nájdenia cudzích zbraní. Mesto obsadia, zbrane nemajú, ale nájdu krásnu Taminu a zvláštnu dýku. Perzský kráľ je otrávený darovaným rúchom a keďže mu ho daroval Dastan (dostal ho na poslednú chvíľu), začnú ho naháňať. Uteká aj s Taminou, aby dokázal svoju nevinu a chránil dýku, ktorú Tamina získala a má doviesť na iné sväté miesto.

Celý dej Prince of Persia je bordel a hodinu po skončení mám fatálne medze v spomínaní si, ako vlastne film skončil, kto prežil, kto nie, čo sa kedy stalo alebo prečo sú v ňom viaceré vedľajšie postavy. Najprv máte pocit, že vo filme sa veľa nedeje, pretože tušíte (aj z traileru), že na scénu musí prísť dýka a Dastan s Taminou budú putovať. Tomu bodu predchádza efektná úvodná bitka, ktorá je paradoxne najlepšou scénou filmu. Po nej nasleduje blúdenie po perzskej púšti a plnenie dĺžky epizódnymi stretmi s drobnými obchodníkmi z Údolia mŕtvych, neľútostnými hassassinmi a občas snaha o očistenie dobrého mena. Veľký problém spočíva v absencii jasného deja. Dýka je dlho skrytá, zrazu sa okolo nej viaže postupne odhaľované mystéria. Jednu časť tušíte – a druhá je neskutočná blbosť, z ktorej sa vykľuje aj motív a identifikácia zloducha.

Princ z Perzie: Piesky času Princ z Perzie: Piesky času Princ z Perzie: Piesky času

Nemám rád vykonštruovaný dej, ktorý sa snaží sám sebe vsugerovať, že je niečím viac, ako vlastne môže byť. No celá hodina filmu je zbytočná a slúži na natiahnutie stopáže na 116 minút. Nedostatky s úlohou množstva postáv sú evidentné – šmelinár Alfreda Molinu môže byť pokojne vyškrtnutý, zúfalstvo scenáristov plnenia povinnej dĺžky letného filmu srší z Princa naplno.

Keď dôjde na réžiu či realizáciu akcie, pravda sa ukáže: Mike Newell si nevie s týmto scenárom rady a vybaviť ho dobrým vizuálom. Prvá bitka srší elánom – kamerové oblety, šikovná práca s detailmi, aj keď nie úplne originálne poňatie akcie. No keď prídu na rad ďalšie, už sa derú na povrch inšpirácie i priame vykrádanie iných filmov. A spomeniete si na veľa – Múmiu, Indiana Jonesa, Cliffhanger, Pána prsteňov a možno aj na Hady v lietadle. Niektoré scény fungujú lepšie, iné horšie. Akcia nie je podaná zle, občas sa ukáže fajn nápad, ale ten scenár je tak deravý a prázdny! Jake Gyllenhall nie je typický akčný hrdina, ale neprekáža. Gemma Arterton ako akčná kráska je stále osviežujúca a Ben Kingsley si tu strihol smutne povinnú jazdu za honorárom.

S prvými videohrami Prince of Persia nemá táto filmová adaptácia spoločné nič. S novodobou trilógiou sa spája predovšetkým parkour akcia v perzských metropolách, ktorej je venovaných pár scén – a prekvapivo sa do filmu aj celkom hodia. Finále má jasnú inšpiráciu vo videohre – lokácia chce brať dych, aj boj s bossom ukázať. Nemám však dojem, že by filmová verzia nasledovala herne jasný systém levelov a gradácie smerom k finále, je príliš roztrieštená. Priemerná adaptácia.

Ale čo je najhoršie, je to predovšetkým premárnená šanca na poriadny letný blockbuster. Filmová sezóna 2010 ho nie a nie nájsť. Iron Man 2 nedokázal naplniť prísľub originálu, Robin Hood je dobrá vízia Scottovho stredoveku, ale nie popcornová akcia – a keď už Jerry Bruckheimer prináša priemerné a miestami odfláknuté predstavenie, niečo v Hollywoode nesedí. Ak Prince of Persia prepadne, žiadna škoda. Ak zarobí, druhý diel musí kompletne vymeniť tím, aby malo vôbec zmysel nakrúcať. Nezavolá niekto Stephena Sommersa? Ten to s pieskom vedel...

Prince of Persia: The Sands of Time (USA, 2010, 117 min.)
Réžia: Mike Newell. Námet: Jordan Mechner – rovnomenná videohra. Scenár: Boaz Yakin, Doug Miro, Carlo Bernard. Kamera: John Seale. Strih: Mick Audsley, Michael Kahn, Martin Walsh. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina, Toby Kebbell

autor Michal Korec 19.5.2010
Páči sa mi!
:)