SAMEC

SAMEC

3.0

Ashton Kutcher si chce užiť trošku bohémskeho života, no zradia ho vlastné city.

Ten príbeh o sebavedomom zástupcovi mužského či ženského pohlavia, ktorý sa chce preplaviť životom bez akýchkoľvek starostí, už asi poznáte v nejednej variácii. A teraz prichádza ďalšia, v podaní Ashtona Kutchera ako povaľača, ktorého jednou z mála devíz je troška šarmu, záujem o staršie partnerky a ich krásne domy či bohatstvo na využívanie. Nemá majetok, nemá lukratívny džob, ale je dostatočne pekný a v posteli skúsený na to, aby sa k paničkám dostal čo najbližšie. Nič by sa na jeho živote zrejme nemenilo až do momentu príchodu vrások, ale predsa mu skrížila plány nečakaná udalosť – vlastná zamilovanosť. A poznáte to, keď sa z playboya či prelietavej devy má stať cnostný človek. Je to ťažké, cíti sa nesvoj a vznikajú zaujímavé momenty.

Otázne je, do akej miery zaujme táto verzia. Nápad to nie je síce zlý, na druhej strane ani príliš originálny, ale každá generácia si zrejme zaslúži svojho Nikkiho a jeho cestu za polepšením. Iste, posledné roky ukázali skôr prelietavé ženičky, ale Kutcher je v kurze, tak prečo ho nevyužiť?

No so Samcom to nie je vôbec jednoduché, pretože odporuje si už promo i jeho skutočný obsah. Plagát sľubuje usmievavého baliča Ashtona a ľahkú komédiu, no v skutočnosti sa tu veľmi smiať nebudete a nie je to len kvalitou filmu, ale snahou byť reálnejšou sondou do duše zamilovaného. Nie je to ani podarený kúsok žánru „dramédie“ (naposledy Lietam v tom) a ani úplne vydarený film. Prvá polhodina slúži na uvedenie do Nikkiho sveta a vyznačuje sa sexuálnymi scénami zhruba v 5-minútovej kadencii. Je tu pár pokusov o vtip, no zámer nerobiť sympaťáka z Nikkiho na začiatku sa vypomstí. Nie je ani tak hajzel ako príživník. Ťažko si budujete vzťah k takému charakteru, a to máte ešte veriť v jeho premenu.

Samec Samec Samec

Musí prísť v momente objavu mladej servírky Heather. Nie je prekvapením, že sa začnú ozývať city, mal by sa začať meniť – no zrazu sa začnete pýtať, prečo by si zmenu zaslúžil. A Kutcher má problém, že sám nevie, ako postavu uchopiť a zhostiť sa premeny. Dosť smutné zistenie, keď vám zlyháva hlavný herec – ako romanticky ťuťmák u Valentína milo prekvapil a rola mu šla od ruky. No s Nikkim sa trápi, s jeho zvodnou polohou, aj s novou – nehovoriac o tom, že sa mení relatívne málo a ťažko. Finálna tretina premeny je už vyslovene naťahovaná.

Samec má relatívne slabú vizibilitu – a zrejme súvisí s tým, že za réžiou stojí David Mackenzie, čo nie je vôbec komerčný tvorca, ale režisér menších drám. Dať mu do ruky takú príležitosť bola možno šanca presadiť sa v hlavnom prúde, no to by nemohol ignorovať základné pravidlá. Samec sa totiž nemôže páčiť bežnému divákovi, lebo sa nudí a nebaví. A náročnejší divák sa usmeje nad Ashtonovým pokusom hrať veľkú rolu zmeny playboya na verného muža v strednom veku.

Samec Samec Samec

Na Samcovi je vlastne všetko nesprávne – scenár s dobrým potenciálom zničený nefungujúcim prechodom z jednej polohy charakteru do druhého, obsadenie Ashtona Kutchera i samotnej réžie. Tento film stojí medzi dvomi brehmi – ľahko komédiou o polepšenom playboyovi (na to je príliš seriózny v druhej polovici) a umeleckou drámou, ktorá by reálne s lepším hercom mohla ísť aj do hĺbky duše a zmenu parádne podchytiť. Tento hybrid skrátka nemá šancu – a nemusíte ho vidieť.

Spread (USA, 2009, 97 min.)
Réžia: David Mackenzie. Námet: Jason Hall, Paul Kolsby. Scenár: Jason Hall. Kamera: Steven Poster. Strih: Nicholas Erasmus. Hudba: John Swihart. Hrajú: Ashton Kutcher, Anne Heche, Margarita Levieva, Sebastian Stan, Ashley Johnson, Sonia Rockwell, Rachel Blanchard, Maria Conchita Alonso

autor Michal Korec 26.2.2010
Páči sa mi!
:)