DOKONALÝ ÚNIK

DOKONALÝ ÚNIK

4.0

Dokonalý únik od režiséra David Twohy nie je vôbec dokonalý a otázne zostáva, či je aspoň dostačujúci. To zrejme závisí od toho, čo v kine hľadáte. Ak práve nemáte chuť na niečo náročnejšie a radi si oddýchnete pri jednoduchých filmoch, určite tento film zafunguje „psychohygienicky“ v rámci svojich ohrádok žánru. Ak ste filmofil všežravec, tak si môžete zobrať svoj pomyselný zoznam postupov reprezentujúcich jednotlivé žánre a postupne si odškrtávať tie hlavné kolonky v kategórii thriller a určite vás zaujme (niektorých možno nahnevá), ako David Twohy scenáristicky zlyháva a nefunguje mu „krimi zavádzanie“, ale diváka priamo a bez ostychu klame. A ak vo filmoch hľadáte duševné obohatenie, alebo prešpekulované príbehy, podniknite radšej dokonalý únik do nejakej inej kinosály.

Exteriéry filmu pôsobia doslova rajsky a sú predstavované ako obľúbená destinácia novomanželov so záujmom o dobrodružnejšiu svadobnú cestu. Mladý pár Cliff (Steve Zahn) a Cydney (Milla Jovovich) sa vyberie na Havaj. S ruksakmi a v horských topánkach kráčajú po krásnom ostrove smerom k vysnívanej pláži. Po ceste stretnú skupinku mladých žien hľadajúcich nestály signál pre ich mobilné telefóny. Rodičia im totižto telefonovali, že na susednom ostrove došlo k vražde mladého manželského páru inou dvojicou muža a ženy. Cliff a Cydney sa počas dovolenky zoznámia s ďalšími dvoma pármi. Začína sa tápanie medzi priateľstvom a podozrením, šťastím a strachom.

Dokonalý únik Dokonalý únik Dokonalý únik

Postavy sú radikálne typizované a pozbavené hlbších motivácií. Cliff je scenárista s okuliarmi a nemotornými pohybmi, Cydney povrchná a naivná mladá žena, opakom Cliffa je mladý nezničiteľný americký vojak s titánovou lebkou, jeho priateľka je záhadná sexica a okrem nich kamera sleduje na ostrove rebelský pár mladomanželov s divošským zjavom. Jedným z najväčších problémov filmu je motivácia vrahov. Niekde pred koncom filmu príde len suché obrazové skonštatovanie – označenie vrahov, v podobe krátkeho sledu záberov vo farebne odlíšenej retrospektíve.

Pristavím sa ešte pri scenáristickej zámene zavádzania s klamstvom. Dokonalý únik má jasné žánrové vymedzenie a tým je thriller. Ak si však uvedomíme, čo spôsobuje napätie - je to neznalosť páchateľov - dúfame, že sa v priebehu filmu zmení na znalosť. Presne toto sú vlastnosti krimi. Základom krimi je nasledovanie stôp, domnienky, ktoré sa buď potvrdia, alebo vyvrátia a tým sa neustále menia podozriví, až do záveru, kedy sa odhalí, že vrahom je napríklad záhradník. Ak sa scenár podarí, dá sa krimi sledovať druhýkrát s už spoznaným vrahom - príbeh funguje, všetko do seba zapadá. Zistíme, že situácie, ktoré nás pri prvom pozeraní zmiatli, vznikli len redukovaným dávkovaním informácií a ich použitím v správny čas. Ak sa ale scenár nepodarí, stane sa to, čo v Dokonalom úniku – zistíme, že nás scenáristi oklamali, pretože narušili vnútornú logiku príbehu. A to všetko len kvôli tomu, aby nás zmiatli. Znefunkčnenie vlastného príbehu je však krutá daň.

Režisér filmu nemusel pracovať len so zaručenou atraktívnosťou hercov a exteriéru. Film ponúka aj iné možnosti. Zaujímavé je využitie domáceho spomienkového videa už od úvodných minút filmu a myšlienka miery súkromia a otvorenosti k cudzím ľuďom. Napriek tomu potenciály formálneho a ideového nápadu zostali nevyužité a plávali (ani nie kraula, ale len prsia) po povrchu.

A Perfect Getaway (USA, 2009, 98 min.)
Réžia: David Twohy. Scenár: David Twohy. Kamera: Mark Plummer. Hudba: Boris Elkis. Hrajú: Steve Zahn, Timothy Olyphant, Milla Jovovich, Kiele Sanchez, Marley Shelton, Chris Hemsworth, Anthony Ruivivar

autor Eva Perďochová 4.2.2010
4.0
-