SAW VI

SAW VI

3.0

Pílka vstupuje do druhej päťročnice...

Saw VI je pre recenzenta výzva. Vždy som tvrdil, že písať o priemerných filmoch je ťažké a o zlých sériách tiež. No zhliadnuť po šiestykrát viac-menej to isté, od podobných (už nie rovnakých!) tvorcov a dať dokopy zhruba tridsať riadkov, to je výzva. A hoci sa pri Saw VI zmenil režisér, stále je to tá istá kaša, ktorá je zaujímavá akurát z iného hľadiska.

Po prvýraz dostala pri svojej premiére poriadne na frak. Môžu za tým stáť dva dôvody – po Á, séria Pílka sa už divákom nadobro prejedla. Alebo po Bé, výrazne nižší zárobok (viac ako 50 percent oproti piatemu dielu) ovplyvnili preplnený trh s Paranormal Activity a sčasti aj remakom Otčima. No hoci je správna hociktorá možnosť, renomé série sa máličko posunulo nadol a stále nevydá ani na priemerne kvalitný horor.

Páči sa mi kus distribučného listu, ktorý dej dokáže zhrnúť do jednej vety – "Mark Hoffman pokračuje v krvavom odkaze svojho mentora Jigsawa, ktorý pred rokmi celú zvrátenú hru odštartoval." Výborne, toľko k deju. Skutočne nemá význam sa ním hlbšie zapodievať, akurát si treba uvedomiť, že tvorcovia sa s mytológiou vlastnej série naďalej chcú sofistikovane hrať, takže niekoho ožijú, iného zahlušia a možno sa objaví o dva diely neskôr a je to čoraz väčšia zlátanina. Dokonca nemusíte mať teoreticky ani napozeraný štvrtý či piaty diel, pretože znalosti vám buď chýbať nebudú, alebo vám v kontexte nebudú sedieť.

Skutočne úžasná séria, pri ktorej je však zaujímavé, na čo ju ešte toľko zauzľovať, keď sa už o nej ani na internetových fórach nediskutuje. Osobne by som prijal nový štýl série – sedmička môže pokojne obsahovať sedem náhodných vrážd, Jigsaw povie na začiatku a na konci dva monológy a bude to oveľa efektívnejšie, ako policajné naháňanie či občasné prevrátenie deja.

Saw VI Saw VI Saw VI

Ale pozor, to tu máme ešte tri zásadné otázky priamo od nášho distribútora. Po prvé, kto si tentoraz zaslúži bojovať o svoj život? Keďže mordy sa najlepšie realizujú na úplne nevinných neznámych, stačí sa pozrieť na otázku číslo dva, so znením: Aké hračky čakajú na úplne nevinné obete? No, a tu máte jednak odpoveď na prvú otázku a zároveň vás môžem potešiť, že brutalita sa opäť pohybuje na slušnej úrovni, takže tu bude čvachtať nejaké to črievko, aj krvi bude dosť. Samotný vizuál nie je nijako úžasný, len sa spolieha na to, že vám realisticky ukáže obnažené ľudské orgány.

Takže odpoveď na otázku, aké hračky čakajú na obete, je pomerne smutná, pretože dôvtipné vynálezy sa minuli už tuším v dvojke a odvtedy sa ide len na efekt brutality. Inak ani psychologický teror už nie je taký intenzívny, ako pred toľkými rokmi. Skutočne sa to tu zvrháva len na sériu vrážd.

A hlavne, povedal už mŕtvy Jigsaw svoje posledné slovo? Samozrejme, že nie, takže sa môžete tešiť na inak trošku zvrátený monológ, kde sa rozhodne prehovoriť k inak vážnym veciam. To už skoro signalizuje, že Pílka nechce byť iba séria o vyhubovaní ľudí, ale nebodaj mať hlbší zmysel???

Saw VI Saw VI Saw VI

Skrátka, všetci milovníci Pílky pôjdu určite aj na šiesty diel z tradície a vy ostatní sa nemusíte zatiaľ obťažovať. Hoci osobne kvitujem, že tento rok je Pílka máličko svižnejšia vďaka novému režisérovi a celkovo rýchlejšie tempo vám pomôže ľahšie sa dostať na koniec utrpenia obetí a divákov. Berte to ako oddychový čas – už nabudúce ide Pílka do 3D a pri scenáristických pletkách vyzve Nezvratný osud 4 na súboj o najdebilnejšiu hororovú sériu už v 3D a s extravysokým vstupným!

SAW VI (Kanada/USA/V. Británia/Austrália, 2009, 90 min.)
Réžia: Kevin Greutert. Scenár: Marcus Dunstan, Patrick Melton. Kamera: David A. Armstrong. Strih: Andrew Coutts. Hudba: Charlie Clouser. Hrajú: Costas Mandylor, Tobin Bell, Tanedra Howard, Mark Rolston, Betsy Russell, Shawnee Smith, Peter Outerbridge

autor Michal Korec 6.1.2010
3.0
1.0