TWILIGHT SÁGA: NOV

TWILIGHT SÁGA: NOV

2.0

Keď som pred necelým rokom písal o Súmraku ako o „novodobom popkultúrnom fenoméne“, Twilight-mánia bola relatívne v plienkach a ešte som presne netušil, čo všetko nás čaká. Dnes žijeme vo svete, v ktorom sa fanúšikovská základňa „ságy“ číta na milióny (alebo skôr desiatky miliónov) a úspešným predajným artiklom je čokoľvek, na čom je zobrazená bledá tvár Roberta Pattinsona. A tak prirodzene nadišiel čas, keď sa do svetových (aj slovenských) kín vracajú trblietaví upíri, tentoraz posilnení aj nasteroidovanými vlkolakmi.

Príbeh sa začína viac-menej tam, kde skončil Súmrak. Edward a Bella sú spolu, ona chce byť upír, on ju odmieta premeniť, ale majú sa radi. Zvrat nastane na oslave Belliných narodenín. Jasperov "smäd" spôsobí menší incident, po ktorom si Edward opäť raz uvedomí, že Bella pri ňom nikdy nebude v bezpečí, tak sa on aj celá biela rodinka odsťahujú z Forksu. Depresiami a samovražednými sklonmi zmietaná Bella sa postupne začne zbližovať s Jacobom, o ktorom ale tiež zisťuje, že nie je tak celkom „normálny“. On a niekoľko ďalších miestnych Indiánov sú totiž vlkolaci. Na scénu sa vracia aj prvý diel preživšia Victoria odhodlaná vykonať svoju pomstu a zbaviť Bellu jej trápení. A príde aj na veľmi nešťastné znásilňovanie Rómea a Júlie, vďaka ktorému musí veľký Will neprestajne rotovať v hrobe...

Twilight sága: Nov Twilight sága: Nov Twilight sága: Nov

Recenzovať Nov je v podstate celkom obtiažne, keďže by som mohol pokojne len skopírovať väčšinu pasáží z recenzie na Súmrak a platilo by to takmer do bodky. Pattinson sa stále nenaučil hrať (teraz je ho síce chvalabohu menej, ale sledovať jeho herecké trápenie je ešte neznesiteľnejšie). Kristen Stewart robí, čo môže, ale nulová hĺbka jej postavy a skutočne hrôzostrašné dialógy jej stále zväzujú ruky. Všetky postavy vo filme sú stále otravné a hlúpe a z (ne)logiky si tvorcovia naďalej nerobia ťažkú hlavu.

A nejde pritom „len“ o tieto faktory. Celková výstavba príbehu je prakticky totožná s prvým dielom. Len tentoraz sa Bella nezbližuje s vyblednutým krásavcom, ale s namachrovaným Indiánom. Tentoraz nebezpečenstvom číhajúcim na Bellu nie je posadnutý blonďavý upír, ale jeho ryšavá kamarátka. Tentoraz Bellu pred oným nebezpečenstvom nechránia vegetariánski nemŕtvi, ale svorka prerastených digitálnych vlkov. Proste Súmrak v chlpatom.

K poklesu (!) kvality naopak došlo na strane formy. Harmónia obrazu a hudby bola dosť problematická už v prvom dieli, ale kým Catherine Hardwick sa podarilo vyprodukovať aspoň pár slušných scén a jednu vyslovene dobrú (baseball), jej náhradník Chris Weitz (Zlatý kompas) nezvládol ani to. Niektoré piesne zo soundtracku sú vcelku dobré, ale Weitz ich nevedel zúžitkovať a ak si nejakú tú scénu aj zapamätáte, tak to nebude vďaka jej kvalite, ale jej trápnosti či absurdite (Edwardov „duch“, Jacobovo slávnostné vyzliekanie trička, či dialóg Alice a Belly: „Bella, čo to je za hnusný psí zápach?“Hm, to budem asi ja.“). Ešte aj tá kamera, ktorá bola pomerne zaujímavá, sa tu akosi „umŕtvila“ a poskytuje oveľa menej vizuálneho potešenia. Túto funkciu suplujú (pre dievčatá) svalnatí chlapci hore bez a (pre chlapcov) stále krásna Ashley Greene (Alice).

Čo viac dodať? Už Súmrak bol slabý a Nov je aj z neho len odvarom. A to tak nevýrazným, že aj tie moje dve hviezdičky, mám problém argumentačne obhájiť. Každopádne, návštevu kina odporúčam len fakt skalným fanúšikom, masochistom a recesistom.

PS: Tretí diel "Zatmenie" je už nakrútený. O réžiu sa postaral David Slade (30 Days of Night), čo predznamenáva malú, ale predsa len nádej na zmenu. Uvídíme v lete 2010.

Twilight Saga: New Moon (USA, 2009, 130 min.)
Réžia: Chris Weitz. Námet: Stephenie Meyer – román. Scenár: Melissa Rosenberg. Kamera: Javier Aguirresarobe. Strih: Peter Lambert. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Dakota Fanning, Ashley Greene

autor Tomáš Nagy 25.11.2009
2.0
7.3