GAMER

GAMER

4.0

Nový pokus o ukážku videohry na striebornom plátne alebo Running Man 2?

Hollywood neustále koketuje s myšlienkou ovládania ľudí umelou inteligenciou, či inou skupinou jedincov vo svoj prospech a zároveň poškuľuje aj po ďalších adaptáciách videohier, resp. sa chce inšpirovať ich štýlom a osloviť hráčov niečím príbuzným. Gamer má obe snahy spojiť.

Ide na to cez jednoduchý príbeh – v budúcnosti hrajú ľudia rôzne druhy videohier, v ktorých sa zhosťujú reálnych jedincov. A v tej najväčšej akčnej pecke sa bojuje doslova na život, na smrť a na slobodu. Ten bojovník, ktorého hráč dovedie do úspešného konca, získa normálny život. Kable a la búchač Gerard Butler sa takto snaží dostať von a už mu ostávajú iba dve kolá. Situácia sa však rýchlo zvrtne, keď sa do hry začnú nabúravať jej odporcovia. Ukážu mu pravdu, skutočné pravidlá a dokonca ho možno zavedú aj k hráčovi, ktorý ho ovláda. Kable chcel len vyjsť z hry živý, ale teraz môže dostať a bojovať za oveľa viac.

A otázne je, koľko a čo môže dostať filmový divák. Nuž v posledných troch rokoch sa filmová fabrika snov obohatila o dvojicu Neveldine/Taylor a ich treskúci debut Zastaneš a neprežiješ. Je to na naše distribučné pomery veľký paradox, že sa jeho druhý diel i ďalšie dielo dostávajú do kín týždeň po týždni? Do veľkej miery áno – a to je pre Gamera sčasti škoda, lebo už ako tretí film tejto dvojice ukazuje čoraz monotónnejší štýl bez štipky variácie, ale aj rovnaké poňatie akcie.

Gamer Gamer Gamer

Neduh Gamera spočíva v tom, že podobne ako pár bijákov s Jasonom Stathamom nedokáže byť len ľahký, uchopiteľný akčný film. Autori točia pomerne brutálne, ostentatívne servírujú kvantum násilných scén len, aby pôsobili tvrdo a cool. Pri Crankoch to bola súčasť deja, ospravedlnenie i štýl postupu hrdinu zároveň. Pri Gamerovi je to len samoúčelná prehliadka.

Uvedomujú si to aj samotní autori, a preto k prázdnej akcii chcú pridať vyšší zmysel. Myšlienky o ovládaní ľudských bytostiach, forma hry a la Running Man či Rollerball však pôsobia paradoxne príliš jednoducho, prázdno a do žánrovej spleti o ovládačoch a ovládaných neprinášajú vôbec nič nové – a navyše ani nedávajú príliš veľký zmysel. Nehovoriac o finálnej tematike škodlivosti hier, ktorou sa im skôr podarí nasrdiť primárnu cieľovku, hráčov videohier, ktorí by na Gamera eventuálne zašli.

Pritom Gamer ponúkne dve veci, ktoré potešia oko diváka – akčné scény pôsobia ešte stále dobre, bláznivo a Gerard Butler sa do nich náramne hodí. A potom je tu kopa vrtiacich zadočkov i poskakujúcich dekoltov, na ktorých rado spočinie očko pubertiaka, či jeho tatka. Na stopáž 95 minút je to však trochu málo, keď zvyšok tvorí iba prázdna snaha o vysvetlenie akejsi ultra sci-fi budúcnosti o hráčoch, či túžba pôsobiť "rozflákane", ako samotný svet hrdinu.

Gamer Gamer Gamer

Ťažkopádny je akčný film Gamer, ale na druhej strane je pádnym dôkazom, že Neveldine/Taylor musia zmeniť svoj štýl, pretože za tri roky a tri filmy sa divákom totálne prejedol. Buď sa im to podarí alebo v Hollywoode skončili. Finančné výsledky GameraZastaneš a neprežiješ 2 sú toho jasným dôkazom. Pre vás platí nasledovné: ak ste mohli Cranka, môžete aj Gamera a vice versa. Nie som si však istý, či je však hodný investície 5 až 6 eur v multiplexe... Musíte byť fakt veľký fanúšik akčných filmov. A pre hráčov videohier platí potreba sledovať film s nadhľadom, inak sa zbytočne napajedíte a v poslednej štvrťhodinke dokonca ušúľate od množstva parodických trikov používaných filmovými hrdinami. V tomto smere je Gamer sklamanie na plnej čiare.

Gamer (USA, 2009, 95 min.)
Réžia: Mark Neveldine, Brian Taylor. Scenár: Mark Neveldine, Brian Taylor. Kamera: Ekkehart Pollack. Strih: Peter Amundson, Fernando Villena, Doobie White. Hudba: Robb Williamson, Geoff Zanelli. Hrajú: Gerard Butler, Amber Valletta, Kyra Sedgwick, Michael C. Hall, Logan Lerman, Alison Lohman

autor Michal Korec 5.11.2009
Páči sa mi!
:)