OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY

OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY

8.0

Keď pršia fašírky, trafí vás megapalacinka či útočí pizza, nie je to švanda. Alebo je? Aj v 3D?

Magazín London Time Out pred pár dňami vyhlásil TOP 50 animovaných filmov. Pominiem teraz potešujúci fakt fantastického a zrejme nečakaného víťaza. Do veľkej miery je prekvapivé, že sa už do rebríčka stihol zaradiť aktuálne recenzovaný film, aj keď na 49. mieste. Naša osmička potvrdzuje jeho dobrú pozíciu aj pre oscarový beh – trúfalosť či odmena?

Je to animovaná komédia o mladom vynálezcovi Flintovi, ktorý sa po páde sardinkového biznisu na rodnom ostrove rozhodne všetkým obyvateľom pomôcť tým, že vytvorí mašinu tvoriacu jedlo z bežnej vody. Spočiatku to nefunguje, Flint ostane na hanbu celému mestu a jeho otec rozhodne nemá radosť z bláznivých sci-fi nápadov a radšej by bol, aby sa venoval bežnej práci. No Flint je neúnavný a už-už to vyzerá, že keď sa zablysne na obzore, začnú padať lahôdky. A po chvíli je to tak – prichádza pizza, hamburgery, zmrzlina či veľký donut. Až sa stroj vymkne kontrole...

Zdá sa, že túto jeseň majú v USA nový trend – pretaviť dvadsať i päťdesiat rokov staré útle knihy sotva čítajúce 30 strán (a kvantum obrázkov) do hodinu a pol dlhých, nečakane kvalitných filmov pre celú rodinu. Sony má len jednu maličkú nevýhodu na rozdiel od svojho konkurenta – slabší trailer nabádajúci, že v sále čaká iba prostá zábava s gigantickým jedlom v bizarnej červenej farebnej palete. To všetko má vo Fašírkach hojné zastúpenie, no nie sú jednohubkou pre žiakov základných škôl, ale prekračujú vekový rámec divákov i vlastný či prebraný obsah.

Oblačno, miestami fašírky Oblačno, miestami fašírky Oblačno, miestami fašírky

Samotný koncept i príbeh sú tak mimo bežného diania, že sa stávajú v momente objavenia prvých megajedál zábavnými. Je to ako splnenie posledného detského sna – dostať sa do krajiny plného jedla či túžiť po tom, aby dobroty padali z neba. Voilá, stane sa a vzápätí sa začnú autori hrajkať s možnosťami delikates v akcii – obrovská kukurica roluje po svetovej pamiatke, pizza útočí ako v Dni nezávislosti a celkovo pôsobí jedlo vtipne. Scenáristi i animátori zvolili pritom osvedčený štýl slapstick komédie, ako by na pamiatku 80. rokov minulého storočia, kedy predloha vznikla. Pohrávajú sa dokonca aj s osvedčenou formulou mimoriadne vysokého počtu situačných gagov a vopred rátajú, že ak vás nezabavia tieto dva, ďalšie dva vás zaručene dostanú. A vice versa.

Popritom ste si v traileri určite nevšimli, že Flint, jeho tatko či reportérka nie sú iba uškriekané, ale celkom zábavné a fajn napísané charaktery, ktorým postupne držíte palce. A pritom sú Fašírky tvorené pre celú rodinu, nechýbajú teda zaujímavé súčasné odkazy a keďže prší len fast-food, aj nejaké poučenie, že sa neradno vyhýbať vybraným slovám jedál po B typu baklažán a brokolica.

Ale moralitky sa tu našťastie blysnú až v druhej polovici, takže dovtedy a aj vo finále si môžete užiť ďalšie plusy. Oblačno, miestami fašírky sú nádherne vytvorené, v nejednej chvíli fantasticky kreatívne a tento rok je to jeden z tých filmov, ktorý si zaslúži byť videný v 3D. Pri Hore či Dobe ľadovej 3 ste možno príplatok oželeli, no tentoraz je to nutnosť (a aj fakt, prečo má film extra hviezdičku na výsledných osem).

Oblačno, miestami fašírky vyznievajú na pohľad staromódne. Tento pocit si pri nich udržíte, no vyrovná ho moderná animácia, tona vizuálnych gagov, fajn postavy a príbeh, z ktorého občas vytŕčajú moralizujúce rožky. Kto čaká, že mu po filme ostane v ústach pachuť animovaného 3D fast-foodu, bude nečakane prekvapený uspokojeným apetítom. A táto osmička je prístupnejšia a jasnejšia ako pri Monštrách a votrelcoch, ktoré si užili skôr fanúšikovia monštruózneho žánru. Obyčajné, i keď gigantické jedlo je totiž zábavné a prístupné každému.

Cloudly with Chance of Meatballs (USA, 2009, 90 min.)
Réžia: Phil Lord, Chris Miller. Námet: Judi Barrett, Ron Barrett – rovnomenná kniha (1978). Scenár: Phil Lord, Chris Miller. Hudba: Mark Mothersbaugh. Hrajú: (v slovensko znení) Luboš Kostelný, Helena Krajčiová, Vladimír Jedľovský, Roman Matisko, Ivan Vojtek, Martin Kaprálik

autor Michal Korec 15.10.2009
8.0
-