DOBA ĽADOVÁ 3

DOBA ĽADOVÁ 3

7.0

Viac akcie, viac Scrata a jeden celý nový svet v čase doby ľadovej...

Obľúbená rozšírená partička hrdinov čaká prírastok – Manny a Ellie budú mať dieťa. A ostatní sa s touto novinkou ťažko vyrovnávajú. Sid prepadá melanchólii a rovnako aj Diego, u ktorého sa kombinácia so starobou podpíše pod snahu odísť preč. Ešteže Crash a Eddie si vystačia v každej situácii. No je to práve smutný leňochod rozohrávajúci nový príbeh – na vandrovke za lepšou náladou naďabí v jaskyni na tri vajcia, ktoré si adoptuje, no vyliahnu sa z nich dinosaury. Tie si však mama berie späť... Aj so Sidom, ktorého sa všetci vydávajú zachrániť do nečakaného sveta pod zemou pripomínajúci pravekú džungľu.

Pred tromi rokmi som končil recenziu druhej Doby ľadovej s malou dávkou optimizmu i otázkou, ako sa vysporiadajú scenáristi s napísaním kvalitnej trojky, ak sa bude realizovať. Nuž ubehli tri roky a máme ju v kinách. Reprízuje sa tu nejeden neduh druhého dielu – prvá polhodina so Sidom a vajcami ukazuje jednak pomalý rozbeh ako v roku 2006, a jednak totálnu dejovú vyčerpanosť v ľadových reáliách. Preto musí čo najskôr nastúpiť ďalší výlet, tentoraz do paradoxne tvoreného sveta pod zemou alias džungľe s dinosaurami.

Áno, ľadový svet je ten hore, praveký zase dole. Výlet doň je napínavý – vedie cez tmavú jaskyňu s kostrami. A priamo v džungli sa dostaneme k množstvu akcie a atrakciám pre vaše 3D okuliare. Či už je to mäsožravá rastlina, sivý svet podzemia, ohnivá lávová rieka, let na pravekých operencoch alebo súboj s najväčšou papuľou v tomto svete, stále sa niečo deje. Menší problém už spočíva v nulovom rozvoji charakterov a minime deja. Aj tento mínus si autori uvedomili a alternujú ho zakomponovaním nového dobrodruha – akčného jednokého hrdinu a prírodného piráta Bucka. Charakterom pripomína vačice, bláznivé kúsky dodáva na počkanie, skrátka dobre obohacuje pelotón, i keď len ako na jeden veľký hlt.

Doba ľadová 3 Doba ľadová 3 Doba ľadová 3

V kategórii obsahu sa ešte darí udržať pozornosť diváka v nových Scratových dobrodružstvách, ktorý objaví fešnú chvostnatú slečnu a naháňa ju v oboch svetoch, aby prežili krásny románik. Recept na úspech (viac Scrata) teda vychádza, hoci nie je takým hýbateľom deja, ale pekne napreduje ako postava. Paradoxne, je to azda Scrat, ktorý svoj charakter môže rozvíjať najviac.

Preto je to najmä forma, ktorá drží tretiu Dobu ľadovú ešte v relatívne bezpečných hladinách nadpriemeru. Vďaka nasadeniu úplne nového sveta so starými známymi a ich osvedčenými trikmi na prežitie sa stopáž slušne ženie vpred. A potom je to jedno z najlepších využití 3D scén, ktoré si 2 eurá k cene lístka zaslúžia. No ak ho oželiete, na sedmičku v hodnotení strácate nárok. Na záver sa už patrí len vyjadriť celkom dobrú spokojnosť nad slovenským dabingom v jednom z akceptovateľných prevedení aj pre zarytých odporcov.

Doba ľadová 3 si na rozdiel od trilógie Shrek šalamúnsky poradila s vyčerpanosťou námetu. Nasadila nový, nie úplne originálny, ale celkom zábavný dobrodružný svet i tretí rozmer. Oba aspekty vyvažujú inak jednoduchý, slabý dej. Pri letnom termíne ide o skutočne ľahko stráviteľnú zábavu. I keď asi iba jednorazovú, oproti prvým dvom dielom už začína absentovať originalita i celistvosť. Preto bude eventuálna štvorka čeliť syzifovskej úlohe...

Ice Age: Dawn of the Dinosaurs (USA, 2009, 94 min.)
Réžia: Carlos Saldanha, Mike Thurmeier. Scenár: Michael Berg, Peter Ackerman, Mike Reiss, Yoni Brenner. Hudba: John Powell. Hrajú: V slovenskom znení: Richard Stanke, Jozef Švoňavský, Ján Kroner, Elena Podzámska, Viktor Horján, Tibor Frlas, Pavol Plevčík

autor Michal Korec 2.7.2009
:)
7.2