KURIÉR 3

KURIÉR 3

4.0

Jason štartuje audinu a vydáva sa bojovať proti skládkam na Ukrajine. Vážne!

Jeden z príspevkov pod recenziou na relatívne pozerateľného Kuriéra 2 končí zvolaním: "Transporter 3 prosííííím, už nie!" Nuž vtedy sa to mohlo zdať utópiou, ale Hollywood sa rád vracia k dobre žmýkaným látkam a Jason Statham ako mimoriadne schopný akčný šofér s autom, ňou určite je.

Takže ako Frank Martin dostal znova zdanlivo jednoduchú prácičku – odviezť Valentinu, unesenú dcéru ukrajinského šéfa ekologickej agentúry z Marseille až k Čiernemu moru. Jazda naprieč Európou však neznamená iba zvládnuť relatívne neposlušný tovar, ale vysporiadať sa s množstvom agentov a neprajníkov rozohrávajúcich špinavú hru o životné prostredie na Ukrajine.

Luc Besson kedysi hovoril, že nakrúti desať filmov a dosť. No pod týmto počtom sa určite neskrýva aj tucet jednohubiek, ktoré chŕli pre viac či menej skúsených tvorcov. Kedysi bohatá tvorivosť Bessona je otupená (resp. nevidí nutnosť vydať zo seba viac ako akčná blbosť unesie), no rozohrávať hru o skládku vo východnej Európe je predsa len príliš, najmä pri akej-takej snahe pôsobiť seriózne. I keď, akú mieru vážnosti hľadať vo filme s kaskadérskymi kúskami na úrovni reality a filmárskej fantázie?

Kuriér 3 Kuriér 3 Kuriér 3

Určite menšiu, ako pri priemere akčného žánru. Ale nie je to iba Besson, kto strháva túto sériu čoraz nižšie. Doteraz ponúkol Kuriér fajn jednotku, slabšiu dvojku a teraz je otázne, či sa latka kvality série ešte zníži, alebo sa jej podarí trošku vylepšiť renomé. No pri danom scenári a neustálom šachovaní na poste režiséra je zrejmé, že kvalita opäť klesla.

Scenár popri bizarnej zápletke ponúka málo akčného priestoru. Milovníci Audi sa tešia na naháňačky a pár sa ich dočkajú, no nevylepšia váš dojem z akcie, práve naopak. Zrejme to bola nutnosť pri nižšom rozpočte, no riešiť ju tak, že dlhšie zábery nahradím kratšími a zbesilým strihom, to je fatálny omyl. Z niekoľkých výjazdov si neužijete ani jeden: kus akcie vyzerá lacno, zvyšok je nekonzistentný. Takže paradoxne musí pre lepšiu akciu vystúpiť Statham z auta a začať bláznivo mlátiť presilu tucta protivníkov v ručnej-stručnej akcii a slušnej choreografii. Hoci tam už nejde o možnosti Audi A8.

Kuriér 3 Kuriér 3 Kuriér 3

Keď vás sklame akcia a séria efektov, je už zbytočné rozčuľovať sa aj nad hereckým obsadením. Okrem Jasona, ako stávky na istotu, nevychádza ani Natalya Rudakova a úplne mimo vypálil hlavný zloduch v podaní Roberta Kneppera. Besson domrvil čo mohol – námet, postavy, zápletku a casting len zvýraznil jeho šlendriánsku robotu. Režisér Olivier Megaton mohol formou veľa zachrániť – no už-už sa zdalo, že z terénu doniesli celkom dobrú akciu (pravda, na pomery Kuriérov mierne neuveriteľnú) a v tom ju zničia zbytočne rýchlym strihom. Akoby sa chceli inšpirovať u Michaela Baya, či ho dokonca prekonať. Ale Kuriér 3 je vlastne nádherným príkladom, ako sa to nedarí a keď sa strih prestrelí, je to na diváka príliš.

Takže tentoraz vjazd len na vlastné nebezpečenstvo (ceny lístka), alebo pre hard-core fanúšikov série. Najslabší diel a smutné zvolanie aj na záver tejto recenzie: "Transporter 4 prosííííím, už nie!"

Le Transporteur 3 (Francúzsko, 2008, 104 min.)
Réžia: Olivier Megaton. Scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen. Kamera: Giovanni Fiore Coltellaci. Strih: Camille Delamarre, Carlo Rizzo. Hudba: Alexandre Azaria. Hrajú: Jason Statham, Natalya Rudakova, Franćois Berléand, Robert Knepper, Alex Kobold, Oscar Relier, Paul Barrett, Katia Tchenko

autor Michal Korec 17.4.2009
4.0
2.5