NIE JE Z TEBA AŽ TAK PAF

NIE JE Z TEBA AŽ TAK PAF

9.0

Spletitá dramaticko-komediálna mozaika o úspechoch, sklamaniach, vzťahoch, životných výhrach a prehrách...

Spomínam si, ako sme pred niekoľkými rokmi trčali s kamošom v jeho aute v bratislavskej zápche a debatovali o zmysle života. Neprišli sme na nič objavné, rýchlo sme prešli tipy ako napríklad peniaze, úspech, dobrý džob, či drahé koníčky. A dodnes mi rezonuje jeho finálna veta: „Celý život je o vzťahoch.“ Presne tak. Ako tento film.

Gigi je sympatická tridsiatnička. Pekná, inteligentná, šarmantná, akurát trochu neistá pri prvom rande a následných krokoch typu, kto má komu kedy zavolať. Alebo nemá šťastie na pravých chlapov a trápi sa, hoci by nemusela. Beth je sedem rokov šťastne zamilovaná do Neila, ktorý neprejavuje záujem oženiť sa s ňou. Janine prestavuje barák a zisťuje, že jej manžel Ben pred ňou čosi skrýva, možno neveru, s blondínkou Annou. O tú má záujem aj Conor, lebo s ňou párkrát spal a nedokáže zabudnúť...

Pri bežnej recenzii romantickej komédie sa treba zaoberať omáčkou, potom ústrednými hrdinami a ich vzťahom. Novinka využíva koncept mozaiky vzájomne prepletených vzťahov väčšieho počtu hrdinov. Ba čo viac, vzťahy sú jej jadrom, čím ostáva len minimum priestoru pre vedľajšie dianie a možno sa sústrediť najmä na počínanie postáv. Zhutnenie deja a maximálne využitie hercov je využité hladko a občas môže pripomenúť majstrovskú Lásku nebeskú, keď každú chvíľku ťahá pílku iná postava.

Nie je z teba až tak paf Nie je z teba až tak paf Nie je z teba až tak paf

Nie je z teba až tak paf vzniklo podľa rovnomennej predlohy, ktorá je tzv. self-help knihou pre ženy, kde spoluautor Sexu v meste a jeho kolegynka, vtipne vysvetľujú na príkladoch, že ich vysnívaný muž skrátka o ne nemá záujem. Preto nevolá, nepíše, nechce s nimi spať alebo sa s nimi neožení. Predloha vlastne nemá dej, preto som bol nesmierne zvedavý, ako ju autori chcú previesť na filmové plátno.

Výsledok je výborný a vzťahy prepiera z každého uhla. Najväčší priestor získava Gigi so svojimi prvotnými trampotami a stará sa o vtipnú dávku. Na postave Alexa sa čiastočne uplatňuje aj charakter poradného tónu knihy, no neskôr zaniká a poradnú štafetu podá ďalej. Ambasádori dobrých rád sú navyše v úvodnej sekvencii, či ďalších epizódach. Základný poradný aspekt je skonvertovaný v dobrej miere a neškodí filmovému podaniu. Naopak, pomáha mu a z bohatej nádielky knihy si scenáristi vytvorili vlastné, veľmi dobre vykreslené charaktery v neľahkých životných roliach.

Hľadanie, spoznávanie, manželstvo (očakávané či prežívané), nevera, nenaplnená láska a najmä nádej. Takmer všetky atribúty vzťahov sú výborne prepracované vo svojich príbehoch. V druhej polovici sa zo snímky stáva viac ako len sfilmovaná príručka dobrých rád. Komediálny tón ustupuje do pozadia a začínajú sa riešiť vzťahy vo vážnej dramatickej rovine. Akoby sa ľahkosť z prvých týždňov, či rokov vzťahu vytratila a nastupujú prekážky (ktoré režisér neraz nechá vyznieť v scéne dlhšej, akoby mohla byť, čo len potvrdzuje aj pozornosť pri formálnej stránke). Niektoré sa riešia, iné sa zamotávajú a do ultimátneho happy-endu majú ďaleko. Čo je dobré, pretože ani v živote sa tak každý vzťah nekončí.

Nie všetko je povedané priamo na filmovom plátne a občas prehltnete vlastnú horkú slinu a viete si dopovedať načrtnuté sami. Hrdinovia sa snažia konať správne a vyvíjajú sa, čo je pekne ukázané na ústrednej hrdinke Gigi. Je prekvapivé, že túto najčastejšie videnú postavu získala Ginnifer Goodwin, neopozeraná, no sympatická herečka. Zrejme to bol zámer, pretože vďaka nej a novej tvári, je výsledok sviežejší. Tie ťažšie party odvádzajú známejší herci (2x výborná Jennifer), príp. poskytnú dobrý štandard na menšom priestore (Ben Affleck, Scarlett Johansson).

V celkovom súčte ide v súlade s priezviskom predstaviteľky Gigi, o Goodwin – dobré víťazstvo. Nemusí sa páčiť každému, napríklad nejednej diváčke bude skôr lahodiť odľahčený Sex v meste, no Nie je z teba až tak paf je podstatne lepší titul, po obsahovej aj filmovej stránke. Či už máte skvelý vzťah, alebo ho hľadáte, odporúčam ísť do kina.

He’s Just Not That Into You (USA, 2009, 126 min.)
Réžia: Ken Kwapis. Námet: Greg Behrendt, Liz Tuccillo – kniha. Scenár: Abby Kohn, Marc Silverstein. Kamera: John Bailey. Strih: Cara Silverman. Hudba: Cliff Eidelman. Hrajú: Ben Affleck, Jennifer Aniston, Drew Barrymore, Jennifer Connelly, Kevin Connelly, Bradley Cooper, Ginnifer Goodwin

autor Michal Korec 19.2.2009
9.0
4.4