DOKÁŽ TO!

DOKÁŽ TO!

2.0

Ďalšia slečna s dobrou kostrou si ide splniť svoj životný sen – my môžeme byť pri tom, čo vy na to?

Lauryn má 21 rokov a stále žije svoj dievčenský sen: dostať zo zapadákova Glenwood na tanečnú školu v Chicagu. Lenže na prijímačkách berú iba dvadsiatich a Lauryn sa po 450 km dlhom tripe, sklame za necelú minútku. Ešteže sa jej ujmú našinci a jej spanilá jazda pokračuje v klube, kde sa z účtovníčky stane hviezdou kabaretnej šou. Získa si publikum, rivalitu kolegyne a berte jed na to, že so skúsenosťami z baru (a neskôr i z ulice) pôjde na prijímačky znova!

Akosi nám v kinách vyrašili tanečné kúsky. Pred 10 rokmi sa sem-tam objavil jeden (Tanec s vášňou), pred 5 rokmi putovali najmä na DVD (Honey), no od čias Let’s Dance sú vítané, hojne navštevované a slovenskí distribútori chňapnú už po všetkom premietateľnom. Na tomto mieste sa priznám, že žánrové kúsky mám celkom rád. Špeciálne na životné sny, či lásky mladých slečien, mám aj určitú slabosť.

Minulý týždeň som dostal zaujímavý mail o posudzovaní herečiek. Zaznela v ňom idea hodnotenia filmu podľa osobného vkusu a ideálu ženskej krásy. V tomto smere môžem byť spokojný – Mary Elizabeth Winstead síce na prvý pohľad nemusím a od prototypu mojej ideálnej slečny má ďaleko, no tu vyzerá lákavo, má fajn postavičku, dobre krúti zadkom, vidím to na 7/10 a hotovo, nie?

Dokáž to! Dokáž to! Dokáž to!

Hm, nie je to také ľahké a sedmička sa nekoná. Mary Elizabeth sa veľmi snaží, je na plátne takmer stále, no kvantita neprebíja kvalitu. Jej výkon je celkovo priemerný a dosť premenlivý – keď tancuje, hádže pózy, je fajn. Keď sa snaží o dramatickú scénu (hádka), jej pokus o uveriteľnú husičku padá nadol. Na poli tohto žánru a konkurencie, je to málo. No nie iba jej vinou, ale vyznením celého filmu.

Promo sa snaží presviedčať, že Dokáž to! pochádza z pera scenáristky Let’s Dance, čo je sčasti pravda. Duane Adlerová napísala aj jednotku známej série, no nie sama (pomáhala jej Melissa Rosenbergová, čo má na krku aj Súmrak a zrejme troška rozumie tvorbe dialógov i dobrých momentov). Adlerová písala asi iba osoby a dianie – a keď má písať celý film, výsledok je ťažkopádny a je najväčšou prehliadkou klišé v žánri. Je tu všetko: osirelí súrodenci, rodinná tragédia, patetická šanca prvého vystúpenia, nesmelo sa rodiaci (čítaj smiešny) vzťah s klubovým DJ-om (ktorý využije skrytý talent a zloží hrdinke finálny mix), sklamanie brata zo sexi póz sestry atď. Halóóó? To sme videli x-krát a lepšie! Dokáž to! má navyše ukrutné pomalé tempo a každé klišé drhne. Scenár pritom neobsahuje nič iné...

Podobné filmy žánru často prepierajú sociálne rozdiely (boháči vs. slum), majú silnú lovestory (táto je len šablónou), či kombinujú rôzne tanečné štýly. Dokáž to! sa limituje len na líniu dievčenského sna. Lovestory či rivalita je len do počtu a na konci príde očakávané víťazné eso. Režisér z nás však robí somárov, keď si myslí, že hrdinka po pár číslach v bare a jednom výlete do ulíc, tancuje vo veľkom finále inak (v skutočnosti takmer rovnako, ako na začiatku), až privedie porotu k nemému úžasu... ?

Dokáž to! Dokáž to! Dokáž to!

Popri slabom obsahu zlyháva aj forma. Občas slušný strih. Neskutočne slabý výber hudby, kde už len čakáte, kedy príde prehypovaná Lady GaGa. Polovica tanečných scén nudí (tréningy hrdinky), druhá je ďaleko za očakávaniami. Žiadny inovatívny štýl nebude – tancuje sa ako v kabarete, sem-tam vás čo-to zaujme (obnažená nôžka slečien i tanečný prvok), no absentuje sviežosť, či zaujímavá lokalita tanca. Sklamaní budú aj priaznivci dvojice Let’s Dance a hľadači parádnych vystúpení – žiadne nenájdu.

Dokáž to je opäť príklad filmu, ktorý sa U.S. kinám vyhol (rovnako ako Lovecká sezóna 2), no u nás ide ako veľký hit od tvorcov Let’s Dance. Prvé reakcie od diváčok v kinosále na seba nenechali dlho čakať (len okolo mňa ich sedelo asi dvadsať): „veď je to ako Flashdance či Coyote Ugly“ (v momente, keď je barmanka v mentorskej fáze a rozdáva životné múdra), „to hádam nie“ (výkriky pri každom klišé), či narážky na to, že hrdinka „ide zaplatiť“ (rozumej, že sa už po romantickej scéne schyľuje k sexu, ale nič z neho aj tak nebude, čo diváčky zase sklame). Najlepšie zhrnutie však padlo už po 20 minútach filmu: „tieto tanečné filmy, by už po tomto mohli zase aj skončiť“. Nedá sa to napísať trefnejšie.

Make It Happen (USA, 2008, 90 min.)
Réžia: Darren Grant. Námet: Duane Adler. Scenár: uane Adler, Nicole Avril. Kamera: David Claessen. Strih: Scott Richter. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: Mary Elizabeth Winstead, Tessa Thompson, Riley Smith, Julissa Bermudez, Ashley Roberts, John Reardon, Karen LeBlanc

autor Michal Korec 22.1.2009
2.0
7.2