PARÍŽ

PARÍŽ

7.0

Láskavý koncentrát kultúry verzus láskavý pohľad na ľudské osudy v ňom. V našej fastfoodovej, zväčša americkej miske, pristála elegantná francúzska kosť predhodená Cédricom Klapischom. Režisér nezabudnuteľného Erasma ponúka divákom film Paríž, kde sa vyznáva z lásky k mestu a rôznorodosti jej obyvateľov.

Klapisch cez množstvo postáv a ich drobných životných epizód zhŕňa stavebný materiál pre postavenie monumentu komplexnosti ducha Paríža. Rozvetvená dejová línia nás vnáša do príbytku na srdce chorého tanečníka Pierra (Romain Duris – známy ako Xavier z oboch Erasmov). Jeho sestra – sociálna pracovníčka Élise (Juliette Binoche) sama s troma deťmi tiež nemá na ružiach ustlané. Starnúci historik Roland Verneuil (Fabrice Luchini) sa groteskne snaží lapiť druhý dych, zatiaľ čo jeho brat architekt Philippe (Francois Cluzet) ho už lapil a v pokročilom veku čaká na funkciu otecka.

Paríž Paríž Paríž

Zabehané tempo trhoviska zasa ponúka hneď niekoľko predavačov, všetkých akoby jedna francúzska mater mala. Ich vzájomné vzťahové prepojenie je príjemne a presvedčivo zosobnené ich kolegyňou Caroline (Julie Ferrier). Kamerunský prisťahovalec pracujúci ako smetiar čelí sociálnym problémom, pekárka si nie je istá etnicky správnou voľbou zamestnankyne, modelka tápe v blýskavom pozlátku módnych prehliadok...

Všetky osudy sú skryté v útrobách výkvetu kultúry a kultúrnosti – mesta Paríž. S prvým atribútom mesta sa pasuje najmä historik – univerzitný profesor. „Baudelairovsky“ skúma mladú generáciu a jej schopnosť zachytiť poetickosť miesta, vzťahov, krásy. Smutne však konštatuje ťažkopádnosť a topornosť svojho úsilia. S kultúrnosťou a aj kultivovanosťou vzťahov prichádza už spomínaná plejáda charakterov. Mladý Pierre si v ústraní vychutnáva drobné životné radosti, ktoré dokáže naplno prežiť hlavne vďaka zlým zdravotným vyhliadkam. A Élisin úsmev zasa nie zakaždým prezrádza jej vnútornú pohodu. Každá postava sa svojím vonkajším pričinením podieľa na krásnej tvári Paríža, zatiaľ čo duch mesta tkvie hlboko v každej z nich.

Paríž Paríž Paríž

Cédric Klapisch si však toho zobral na plecia priveľa. Premnožením postáv, vzťahových peripetií, vtlačením kultúrno-historického odkazu či aktuálnosťou prisťahovaleckej problematiky. I keď sa osudy miestami elegantne pretínajú v priestore (autonehoda) a čase (módna prehliadka), pôsobia príliš roztrieštene. Občas dôjde k zaujímavým absurdným situáciám (sklad mäsa vs. top-outfit top-modeliek), občas nás poláska súrodenecká spolupatričnosť, občas nahnevá sociálna nespravodlivosť. Film toho „občas“ ale ponúka priveľa. Tak veľmi chcenú atmosféru serióznej výpovede s hlbokým posolstvom režisér v takomto príliš širokom zábere komplexne nevyčaril. Berme Paríž radšej ako takú kvetnatejšiu sociálno-turistickú jazdu veľkomestom.

Paris (Francúzsko, 2008, 130 min.)
Réžia: Cédric Klapisch. Scenár: Cédric Klapisch. Kamera: Christophe Beaucarne. Strih: Francine Sandberg. Hudba: Loëc Dury. Hrajú: Juliette Binoche, Romain Duris, Fabrice Luchini, Albert Dupontel, Franćois Cluzet, Karin Viard, Gilles Lellouche.

autor Zuzana Ondrišová 24.4.2008
Páči sa mi!
:)